امر به معروف تکلیف همگانی است

امام جمعه اصفهان گفت: مردم می‌پندارند امر به معروف حتما باید از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود یا مختص به روحانیون است در صورتی که نهی از منکر مختص به همه کسانی است که دل به امام حسین(ع) داده‌اند و مربوط به فرد خاصی نمی‌شود و مردم باید از خانه خود امر به معروف را شروع کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه امروز_۲۶ مهرماه با اشاره به اهمیت شکرگزاری، اظهار کرد: در روایت‌ها عین جمله «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» وجود ندارد، اما مضمون آن در روایت‌های مختلف وجود دارد و نزدیک روایت به مفهوم این جمله از امام رضا(ع) است که می فرمایند: کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اخلاق‌های سفارش شده در اسلام تشکر از منعم است، یعنی در برابر کار خوب دیگران بی‌تفاوت نباشیم ‌و پاسخ مناسب دهیم همچنین در قرآن کریم خداوند می‌فرمایند: «جزای خوبی به غیر از خوبی نیست.» 

امام‌جمعه اصفهان تاکید کرد: انسان باید قدردان خالق و پدر و مادر و انسان‌ها باشد و امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خدا لعنت کند کسانی را که راه خوبی را مسدود می‌کنند و اینها کسانی هستند که در برابر خوبی و خدمت کفران نعمت می‌کنند»؛ زیرا این فرد با این رفتار  باعث از بین رفتن کار معروف می‌شود.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: امام سجاد(ع) با اشاره به اهمیت شکر گزاری می فرمایند: «خداوند همه قلب‌های محزون و نگران آینده و بنده‌های شاکر را دوست دارد و خداوند در روز قیامت از بندگان خود  باز خواست میکند که به پاس خدمات نیکو تشکر کردید؟ و انسان جواب می‌دهد به جای تشکر از بنده شکر خدا را به جای آوردم  و خداوند می‌فرماید شکر من را به جا نیاوردید، زیرا از بنده من تشکر نکردید.»

وی ضمن تسلیت شهادت شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی و شهید شوشتری، افزود: در بسیاری از موارد و ویژگی‌ها استان اصفهان ممتاز در کشور است؛ همانطوری که تعداد زیادی از شهدا روحانی و شهیدان دفاع مقدس متولد اصفهان هستند و امید است خداوند توفیق عنایت کند که همانطوری که در اینگونه مسائل این استان ممتاز است در مسائل امر به معروف و نهی از منکر نیز بی‌تفاوت نباشیم که چهره اصفهان به شهری غیر مذهبی تبدیل شود.

امام جمعه اصفهان افزود: به دلیل بی‌تفاوتی‌هایی که در بین مردم وجود دارد، متاسفانه چهره شهر اصفهان به شهر غیر مذهبی تبدیل شده است و مردم می‌پندارند امر به معروف حتما باید از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود یا مختص به روحانیون است در صورتی که نهی از منکر مختص به همه کسانی است که دل به امام حسین(ع) داده‌اند و مربوط به فرد خاصی نمی‌شود و مردم باید از خانه خود امر به معروف را شروع کنند.

ضرورت اصلاح قانون شرکت‌ها

طباطبایی‌نژاد با اشاره به هفته تربیت بدنی افزود: ورزش و تربیت بدنی رفتاری عاقلانه است و یکی از بهترین راه‌های سلامتی ورزش است؛ بنده در دیدار با مسئولان ورزش استان بارها تاکید کردم که باید در رابطه با ورزش و تربیت بدنی عمومی برنامه‌ریزی شود، اینکه هر شرکتی تیم ورزشی راه‌اندازی می‌کند و میلیاردها تومان هزیمه می‌کند نادرست است و بسیاری از شرکت‌ها نیز سهامی خاص است و بدون اجازه از سهام‌داران بر اساس قانون و تصمیم هیئت‌مدیره هزینه می‌کنند در صورتی که مشکل از قانون است، زیرا هیئت‌مدیر نمی‌تواند پول مردم را بدون اجازه هزینه کند و قوانین غلط با وجود اعتراضات به حقوق‌های نجومی برطرف نشد و در هیئت‌مدیره نیز افراد برای خود سفرها خارج از کشور تصویب می‌کنند؛ قانون باید اختیارات هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های خاص را محدود کند، زیرا تعدادی از شرکت‌ها در موقعیت بدهکاری به مردم میلیاردها تومان برای ورزش هزینه کردند.

وی افزود: همه ورزش‌ها نیز ملزم به اجرا نیست، قهرمانی در ورزش شطرنج مفید نیست، زیرا برای مملکت سودی ندارد، فعالیتی که در کشور توسعه ایجاد نکند فعالیت دروغ و مجازی محسوب می‌شود، اما موفقعیت در ورزش‌های که سفارش شده است باعث افتخار و سربلندی کشور می‌شود.

طباطبایی نژاد با اشاره به دستگیری روح الله زم توسط سپاه پاسداران افزود: روح الله زم بیشترین مدیریت دروغ علیه ایران را در کانال آمد نیوز زیر نظر وزارت اطلاعات فرانسه و انگلستان با استفاده از بودجه اسرائیل بر عهده داشت و در حال حاضر نیز رسانه های بیگانه در تعجب دستگیری این غدر به سر می برند  بنابراین ما. و جوانان باید حواسمان به دسیسه های دشمنان باشد و از دهان دشمن دروغ های را باور نکنند.

ضرورت ساماندهی بین‌الحرمین

وی با اشاره به أیام اربعین حسینی ادامه داد: مسئولان کشور باید به فکر ساماندهی بین‌الحرمین باشند، زیرا این مکان میدان مانور شعیان است و باید با هماهنگ دولت عراق به ساماندهی کربلا و نجف اشرف پرداخت. 

امام جمعه اصفهان افزود: حماسه اربعین جدید نیست، بلکه از روز عاشورا کسانی بودند که عاشقانه در راه کربلا جان دادند؛ امام صادق(ع) نیز پیرامون اهمیت زیارت امام حسین(ع) می‌فرماید: «خدایا برادران مومن را ببخش و زوار قبر پدرم امام حسین(ع) را نیز مورد ببخش قرار بده و به صورت‌های که زیر آفتاب راه کربلا سوخته شده است رحم کن.»

کد خبر 393673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.