انتقاد نماینده اصفهان از طرح موضوع انتقال آب

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

یکشنبه ۲۱مهر

کامران: رئیس دستگاه قضا وزیران کشور و نیرو را محاکمه کند

 حسن کامران دستجردی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: از دولت و ملت عراق که با گرمی از زوار ایرانی پذیرایی می‌کنند تشکر می‌کنیم و به ستاد عتبات و دست‌اندرکاران تذکر می‌دهم که حال که روادید عراق حذف شده باید برای مسائل حوزه حمل و نقل زائرین برنامه‌ریزی لازم را می‌کردید.

وی ادامه داد: لازم است که نسبت به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به صورت دقیق اهتمام ورزیده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکل استان ما آب است. وزارت نیرو در این حوزه آمایشی برخورد نکرده و بخشی فکر می‌کند. وقتی به حق‌آبه‌دار حق‌ش را نمی‌دهید چرا بارگذاری جدید انجام می‌دهید؟ باید بدانیم در این موضوع راه‌حل تجمع، برخورد نیست. وزیر نیرو باید محاکمه شود، وزیر کشور باید علیه وزیر نیرو شکایت کند. وزارت کشور هم باید بداند که هرگونه بارگذاری جدید با این شرایط سم است.

وی ادامه داد: ما در حوزه آب شرب هم مشکلاتی داریم، گاهی آب ۱۴ شهر قطع می‌شود وزیر هم یکبار با هلی‌کوپتر تشریف آوردند اما ننشستند با مردم صحبت کنند. از رییس قوه قضاییه می‌خواهم دو وزیر نیرو و کشور محاکمه شوند.

کامران دستجردی در ادامه اظهارات خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طوماری را گشود و با اشاره به این طومار بیان کرد: چرا دیوان محاسبات فوق‌العاده فرزندان ایثارگران را حذف کرد، چرا خلاف ماده ۸۸ و ۶۱ قانون برنامه عمل می‌کند. به جای این کار ۱۴.۵ درصد نفت و ۱۴.۵ درصد تبصره ۱۴ را حذف کنند.

حاجی: به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر اصلاح ساختار بودجه توجه شود

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در اخطار جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استناد به اصل ١١٠ بند ١ قانون اساسی است گفت: مقام معظم رهبری در سال ٧٠ به دولت سازندگی فرمودند بروید ساختار بودجه و برنامه اقتصاد کشور را بدون اتکا به نفت تهیه کنید، اگر این امر مقام معظم رهبری در هر سال سه درصد هم انجام شده بود اکنون ٨٧ درصد وابستگی به صادرات نفت خام کاهش پیدا کرده بود.

وی افزود: همه دولت‌ها و رؤسای دولت‌ها از سال ٧٠ تاکنون باید پاسخگو باشند که چرا این سیاست‌های صحیح و راهبردی اجرایی نشده است. نتیجه عدم عمل به این سیاست‌ها همین فشارهای اقتصادی است که به مردم وارد می شود.

حاجی ادامه داد: در سال های گذشته هم حضرت آقا بارها بر این موضوع تاکید داشتند، در تاریخ ٢٤ اردیبهشت ماه امسال به اتفاق دولت خدمت حضرت آقا رسیدیم؛ آنجا قرار بر این شد که در ٤ ماه اول سال ٩٨ مجلس و دولت با همکاری یکدیگر این مشکل ساختار بودجه را برطرف کنند، دو ماه آن گذشته است؛ این یکی از امور اساسی و مهمی است که باید انجام پذیرد، دو ماه دیگر بودجه را می‌آورند هنوز لایحه اصلاح ساختار نیامده است، چرا مجلس در این خصوص کاری نمی کند؟

دوشنبه ۲۲مهر

 استانداری‌ها و فرمانداری‌ها کار موثری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نکردند

سمیه محمودی در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر کشور در خصوص دلایل عدم برنامه ریزی مناسب برای کاهش آسیب های اجتماعی به بیانات رهبری در مورد آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: وزیر کشور و رئیس شورای اجتماعی باید بگوید که استانداری‌ها با فرمانداری‌ها چه اقدامات موثری در زمینه مقابله با آسیب ‌های اجتماعی انجامدادند و نتیجه آن چه بوده است.

وی افزود: مجلس در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم دولت را مکلف کرد طبق قوانین مربوطه برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کند به گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه ۲۵ درصد کاهش یابد.

محمودی ادامه داد:‌ عدم موفقیت دولت در ایجاد اشتغال پایدار به ویژه در مناطق محروم باعث شده نتوانیم نسل جوان را در مسیر زندگی سالم یاری کنیم. در این زمینه نقش مجمع‌های تحت مدیریت وزارت شکور خصوصا در حوزه نظارتی بیش از پیش احساس می‌شود و انتظار از وزارت کشور تقویت ساختار وزارت خانه بوده که محقق نشده است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه بالغ بر ۳ میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد که درصد قابل توجهی از آنها فاقد درآمد بیمه هستند افزود: تکالیفی در این زمینه بر عهده استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است اما متاسفانه شاهد اقدامات موثری در این زمینه نبودیم.

محمودی در ادامه گفت: بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد تحریم با پیشگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم و با محوریت وزارت کشور و شهرداری‌ها مورد تصویب مجلس قرار گرفت ولی شاهد عملکرد نامناسب استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: آقای وزیر در توضیحات خود از اقدامات وزارت کشور در تهران گفت نیاز است این اقدامات در کلیه استان‌ها انجام شود و همه استانداران و فرمانداران باید پاسخگو باشند. البته آمار ارائه شده با واقعیت تفاوت دارد. مثلا در حوزه طلاق اقدامی انجام نشده اما شما از کاهش طلاق می‌کنید و در مقابل از کاهش میزان ازدواج نمی‌گویید.

نماینده مردم شهرضا در مجلس ادامه داد: انتظار می‌رفت سازمان اجتماعی وظیفه همگرایی و هم افزایی با دستگاه‌های مختلف را در حوزه آسیب‌های اجتماعی را انجام دهد و برنامه ریزی کلانی داشته باشد. نه این که صرفا نسبت به جمع‌آوری آمار و اطلاعات و ایجاد بستری برای تحقیق و پژوهش اقدام کند. زمان مطالعه و پژوهش گذشته و باید برای بهبود وضعیت اقدامی چهادی کرد. حداقل کار سازمان اجتماعی تعریف دقیق مصادیق آسیب‌های اجتماعی است که هنوز تعریف دقیقی وجود ندارد و باعث می‌شود برنامه ریزی درستی هم صورت نگیرد.

محمودی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با حضور آقای لاریجانی رئیس مجلس در کمیسیون اجتاماعی برگزار شد مقرر شد سازمان اجتماعی قوانین موجود را بررسی کند و نسبت به ارائه لایحه در مورد خلاء های قانونی اقدام کند. اما بعد از دو سال کاری انجام نشده است. این در حالی است که اعتبارات قابل ملاحظه‌ای در اختیار سازمان قرار گرفته و برخی اخبار حاکی از هزینه کرد این اعتبارات در امور جاری دارد که لازم است موضوع بررسی شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و انجمن‌های خیریه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در بودجه سال جاری نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای را درباره‌ی اعتبارات مربوط به آسیب‌های اجتماعی داشتیم و انتظار ما از وزیر  کشور و مسئولین مربوطه این است که این اعتبار را در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه کنند چرا که اگر در این زمینه حرکت جهادی نشود با بحران اجتماعی مواجه خواهیم شد. 

این نماینده مجلس در پایان از وزیر کشور خواست: نسبت به رسیدگی جدی به این موضوع اقدام لازم را انجام دهد.

بختیار: دستگاه‌های مختلف درباره اختصاص قیر رایگان هماهنگ نیستند

 علی بختیار در جلسه علنی بعد از ظهر دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار تسریع در اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان شد.

وی از تعطیلی پروژه خوانسار به میان دشت نیز انتقاد کرد و گفت: به خاطر عدم اجرای به موقع این پروژه سانحه سقوط مینی‌بوس جان ۱۴ نفر از مردم را گرفت که از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم این موضوع را به صورت جدی دنبال کند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مکررا درباره موضوع اختصاص قیر رایگان سوال می‌شود و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و مجموعه دولت اختلال ایجاد کرده است.

انتقاد کامران از طرح اظهارات غیرکارشناسی در مورد انتقال آب

حسن کامران در تذکری در جلسه علنی بعد از ظهر دوشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من پیشنهادی دارم که مثلا به اندازه جمعیت بروجن آب شرب اختصاص دهند. دولت می‌توانست از آب مصرفی فولاد و ذوب آهن بزند نه این‌که آب را از حق‌آبه دار بگیرد. وی ادامه داد: نمی‌شود هر کس در این زمینه یک حرف غیرکارشناسی بزند؛ این موضوع راه‌حلی است و حساب و کتاب مشخصی دارد. متاسفانه دولت همیشه خدمات خود را در این زمینه عقب انداخته است.

ترکی: خسارات کشاورزان در سال جاری پرداخت نشده است

اکبر ترکی در تذکری در جلسه علنی بعد از ظهر دوشنبه مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: خسارات بیمه کشاورزان و خصوصا کشاورزانی که گندم برداشت کردند پرداخت نشده است. وی با اشاره به افزایش حق بیمه هر هکتار گندم از ۱۵۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان گفت: خسارات سال جاری هنوز به کشاورزان پرداخت نشده که لازم است وزیر جهاد کشاورزی رسیدگی لازم را در این زمینه داشته باشد.

انتقاد نماینده اصفهان از طرح موضوع انتقال آب

 حیدرعلی عابدی در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر دوشنبه مجلس گفت: مسئولیت عواقب طرح غیر قانونی انتقال آب به عهده وزیر کشور است. وی افزود: ما نامه‌ای را از معاون وزیر کشور درذ مورد الحاق برخی نقاط اصفهان به چهارمحال و بختیاری هستیم که ظاهرا اشتباهی شده و به دنبال اصلاح آن هستیم. وی همچنین گفت: سوال این است برای اجرای طرح انتقال آب حق‌آبه کدام کشاورزان را می‌خواهند اختصاص دهند؟

سازمان‌های بین‌المللی به کشتار کُردها در سوریه واکنش نشان دهند

حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری شفاهی در جلسه علنی دوشنبه مجلس بیان کرد:‌ اقدام ترکیه در خصوص حمله نظامی به کردهای سوریه و کشتار کودکان و زنان بی دفاع کُرد کاملا محکوم است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در ادامه اظهار کرد:‌ سازمان‌های بین‌المللی باید به میدان بیایند و جلوی کشتار مردم بی دفاع کُرد را بگیرند و به این جنگ خاتمه دهند.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

دوشنبه ۲۲مهر

زهرا سعیدی به وزیر نیرو: دستور جدی در خصوص اجرای دقیق شورای عالی آب و توضیح شفاف در مورد اجرای طرح‌ها در استان‌های همجوار.

سید ناصر موسوی لارگانی به رئیس جمهور: لزوم استخدام کامل ناظران بخش کشاورزی مطابق قانون.

به وزیر آموزش و پوررش: لزوم اجراء ابلاغ مرخصی یک هفته‌ای اربعین برای فرهنگیان و دانش‌آموزان.

 تذکر حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان به وزیر نیرو: لزوم رعایت مصوبات شورای عالی آب و خودداری از صدور دستورات خلاف آن که موجب تنش اجتماعی می‌شود.

 تذکراصغر سلیمی نماینده سمیرم به وزیر راه و شهرسازی: علت عدم رعایت قوانین یکسان سازی حقوق زیرمجموعه این وزارتخانه.

یکشنبه ۲۱مهر

ناهید تاج‌الدین به رئیس جمهور: اجرای بند «ز» تبصره ۲۰ قانون بودجه و تسریع در تخصیص اعتبارات به صندوق ایثارگران برای پرداخت مستمری رزمندگان داوطلب و سربازان جانباز ۲۵ درصد. به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علت عدم تخصیص بسته‌های حمایتی به بازنشستگان چیست؟

ابطحی نماینده خمینی‌شهر به وزیر جهاد کشاورزی: ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت محصولات کشاورزی مثل هویج، گوجه، هندوانه که بر اثر سوءتدبیر روی دست کشاورزان مانده است.

پوربافرانی نماینده نائین به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: پیگیری حل مشکلات عدم پاسخگویی اپراتورهای اورژانس و سایر اپراتورهای سه شماره‌ای در هر شهرستان.

کد خبر 393663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    0 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار که حق آب اصفهانو بیست ساله خورده حالا هم هر چی میگیم حق ما را بدید می گند شما زیاده خواه هستید عجب .....