به گزارش ایمنا، رضوان حکیمزاده اظهار کرد: حوزه یادگیری زبان خارجی یکی از حوزههای ۱۱ گانه یادگیری در برنامه درسی ملی است؛ دانش آموزان دوره متوسطه اول آموزش زبان را با یک برنامه درسی رسمی شروع میکنند و اصل بر این است که هر تصمیمی برای تغییر باید مصالح همه دانش آموزان کشور را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: چون در حال حاضر در مناطق برخوردار خانوادههای مرفه دانش آموزان را از کودکی به موسسات و آموزشگاههای زبان برای یادگیری زبان میفرستند، بنابراین برای این دسته از دانشآموزان داشتن یا نداشتن برنامه رسمی آموزش زبان انگلیسی هیچ تفاوتی نمیکند، آنها در موسسات حاضر می شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این دانشآموزان معمولا به خاطر اینکه مهارتهای زبانی بهتری دارند، موفقیتهای بیشتری در آزمونها کسب میکنند و از این منظر حتی شروع دیرهنگام آموزش زبان برای تعدادی از دانشآموزان در نظام رسمی مدرسه یک نوع بی عدالتی آموزشی است. این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد و قابل قبول نیست.
حکیمزاده اضافه کرد: اگر آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک برنامه درسی رسمی حذف و به موسسات واگذار شود، تعداد زیادی از دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری در خانوادههای کمتر برخوردار امکان دسترسی یا پرداخت هزینه به موسسات و آموزشگاههای زبان انگلیسی را ندارند.
وی تاکید کرد: نتیجه این میشود که آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک کالای لوکس در اختیار دانشآموزان خانوادههای مرفه و برخوردار قرار میگیرد و در نظام آموزشی که برای ورود به دانشگاه حتما یکی از درسها آزمون زبان انگلیسی است، اگر داوطلب حتی یک تست بیشتر بزند، ممکن است شانس بیشتری برای ورود به دانشگاههای درجه یک داشته باشد. وقتی این امکان از دانشآموزان کمتر برخوردار گرفته شود و در نظام رسمی، آموزش زبان نداشته باشند، عملا در فرصتهای ورود به دانشگاه آنا نابرابری بوجود میآید.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: حتی در آزمون کارشناسی ارشد و دکترا نمره زبان یکی از نمرات سرنوشت ساز در آزمون ورودی دانشگاهها است؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد فرصت برای دانشآموزان برخوردار بیشتر و برای دانشآموزان کمتر برخوردار خیلی کمتر خواهد شد و حتی این امکان حداقلی از دانشآموزان دریغ خواهد شد.
حکیمزاده ادامه داد: به طور عملی راه ادامه تحصیل و موفقیتهای تحصیلی برای ورود به دانشگاهها در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز در آینده از دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار سلب خواهد شد.
وی گفت: در زمان حاضر آموزش سایر زبانهای خارجی برای دانشآموزان ممنوعیتی ندارد و دانشآموز میتواند یکی از چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی را انتخاب کند؛ حتی در آزمون سراسری نیز امکان انتخاب این زبانها و جود دارد و اینکه چرا تاکنون آموزش این زبانها اتفاق نیفتاده، به علت این است که بستر لازم فراهم نبوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: علت گسترش نیافتن سایر زبانها نبود متقاضی و معلم است و منع قانونی برای ارایه آموزش این چهار زبان وجود ندارد، بنابراین استدلالی که اگر زبان انگلیسی در مدارس تدریس نشود، جایگزین آن زبانهای دیگری میشود غلط است. همان طور که اکنون این اتفاق نیفتاده، بعدها هم اتفاق نخواهد افتاد.
حکیم زاده با بیان اینکه تکلیف معلمان زبان پس از حذف درس زبان انگلیسی چه می شود؟ گفت: برای این موضوع حتما کار کارشناسی باید صورت گیرد؛ چون هزینههای زیادی برای تربیت دبیران زبان شده است. به جای اینکه صورت مساله پاک شود بهتر است به روش های کارآمد کردن آموزش زبان های خارجی در مدارس اندیشیده شود و حتی در صورت گسترش سایر زبانها، باید آموزش زبان کارآمد باشد.
رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور عنوان طرحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کردهاند، طرحی که بنا دارد مسئولیت آموزش تمامی زبانهای انگلیسی و غیرانگلیسی را اختیاری و از محیط مدرسه خارج کرده و به آموزشگاههای آزاد واگذار کند.
منبع: ایرنا
نظر شما