رفع اتهام افساد فی الارض از ۸ فعال محیط زیست

ورود مقام معظم رهبری به پرونده ۸ فعال محیط زیست و رفع اتهام افساد فی الارض از پرونده محیط زیستی ها، دستگیری ۱۳۰ نفر در شورش انقراض، موافقت محیط زیست با طرح جنجالی انتقال آب خزر به سمنان، کشته شدن دو خرس قهوه ای و نابودی ۱۰ درصد یخچال های سوئیس عناوین بسته خبر محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه مهرماه است

به گزارش ایمنا، نتایج یک مطالعه نشان داده که یخچال‌های طبیعی سوئیس در پنج سال گذشته یک دهم از حجم خود را از دست داده‌اند. نتایج این تحقیق از منظر میزان ذوب شدن یخچال‌ها در میان دیگر پژوهش‌هایی که طی قرن گذشته انجام شده استثنایی است.

براساس مطالعه سالانه وضعیت یخچال‌های طبیعی که توسط آکادمی علوم سوئیس منتشر شده «اندازه گیری‌۲۰ یخچال سوئیس نشان داده که امسال میزان ذوب این یخچال‌ها به رکورد تازه‌ای رسیده است.»
این مطالعه که در بحبوحه هشدار جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی انتشار یافته، نشان داد که موج‌ گرمای شدید در تابستان امسال، وضعیت ذوب یخچال‌ها را وخیم کرده و تنها در صورت وجود یک زمستان پر برف و بارش می‌تواند دامنه ذوب یخچال‌های طبیعی در سال جاری را کاهش دهد.

در این پژوهش همچنین آمده است که «ماه‌های آوریل و مه، پوشش برفی روی یخچال‌های طبیعی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بیش از حد معمول بود اما طی دو هفته گرمای شدید در اواخر ژوئن و اواخر ژوئیه میزان ذوب برف و یخ در یخچال‌های سوئیس معادل کل مصرف سالانه آب آشامیدنی در این کشور بود. نتیجه آن شد که لایه ضخیم برف به سرعت آب شد و روند ذوب یخچال‌ها نیز تا اوایل سپتامبر ادامه یافت.»

این پژوهش تاکید کرده که این آمار نشان می‌دهد «در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲ درصد کل حجم یخچال‌های طبیعی سوئیس از بین رفته است.» همچنین مطالعات نشان می دهد اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای مهار نشود، بیش از ۹۰ درصد از ۴۰۰۰ یخچال‌ طبیعی آلپ در انتهای قرن حاضر ناپدید می‌شوند.           

دریاچه ارومیه ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شد

مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه عمق نگین آبی آذربایجان نیز احیا شده، گفت: این دریاچه در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده است.

وی با بیان اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۶ سانتی‌متر رسیده است، افزود: هرچند تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه یک‌هزار و ۲۷۴ متر اعلام شده ولی طبق جمع بندی‌هایی که صورت گرفته، دریاچه ارومیه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر دارای شرایط احیا خواهد بود.

تجریشی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیش‌بینی شده که تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به تراز یک‌هزار و ۷۴ متر برسد اما انتظار می‌رود که این مدت زمان کاهش یابد و دریاچه ارومیه با سرعت بیشتری احیا شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شده، بیان کرد: امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت، بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص می‌یابد که در حال طی مراحل پایانی است.

کشته شدن دو قلاده خرس قهوه ای در هفته گذشته

یک قلاده خرس قهوه ای در حاشیه منطقه حفاظت شده قلاجه واقع در اسلام آبادغرب و یک قلاده خرس دیگر نیز در اردبیل طی هفته گذشته مورد حمله شکارچیان قرار گرفته و تلف شدند.

روز شنبه یک قلاده خرس قهوه ای بالغ نر، در حاشیه منطقه حفاظت شده قلاجه کرمانشاه و بر اثر اصابت شلیک گلوله تلف شد.
 بررسی ها حاکی از آن است که ظاهراً این خرس قهوه ای برای آشامیدن آب به چشمه کنار دامنه کوه نزدیک شده که متأسفانه بر اثر شلیک گلوله تلف شده است.
همچنین روز گذشته نیز یک قلاده خرس قهوه ای بر اثر اصابت گلوله شکارچیان متخلف در مشگین شهر اردبیل تلف شده است.     

 دفتر رهبری پرونده محیط زیستی ها را به شکاری عالی امنیت ملی ارجاع کرد  

پس از اعلام خبر برداشته شدن اتهام "افسادفی‌الارض" از برخی فعالان زیست‌محیطی توسط یک وکیل دادگستری، روز دوشنبه ۲۲ مهرماه نیز یک نماینده مجلس اعلام کرد که دفتر مقام معظم رهبری دستور ارجاع پرونده این فعالان بازداشت‌شده را به شورای عالی امنیت ملی صادر کرده است. 

محمدرضا تابش رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد، از "رفع اتهام جاسوسی" از فعالان زیست‌محیطی خبر داد و نوشت: "در پرونده فعالان محیط زیستی از همان ابتدای کار، میان وزارت اطلاعات به عنوان نهاد تشخیص جرم جاسوسی در کشور و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، اختلاف‌نظر وجود داشته است"

تابش یادآور شده بود که همزمان اتفاق مهم دیگری که در جریان رسیدگی به این پرونده و در پی تهیه آن گزارش‌ها رخ داد، ارجاع پرونده ازسوی دفتر مقام معظم رهبری به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و متعاقبا ملاقاتی بود که ما با دبیر شورای عالی امنیت ملی داشتیم؛ ملاقاتی که عملا بار دیگر کورسوی امید را در دل‌مان زنده کرد و ما، افکار عمومی، فعالان زیست‌محیطی و دیگر ناظران را داخل و خارج کشور امیدوار ساخت تا این پرونده درنهایت به خیر و خوشی به اتمام برسد.

پلیس هلند ۱۳۰ کنشگر محیط زیست را بازداشت کرد

پلیس هلند ۱۳۰ تن از کنشگران محیط زیست عضو کارزار موسوم به «شورش انقراض» (یا «شورش علیه انقراض») را بازداشت کرد.

این افراد به همراه جمع دیگری از معترضان به تغییرات اقلیمی در جهان، روز شنبه چند نقطه در مرکز آمستردام، پایتخت هلند را مسدد کرده بودند.

راهپیمایان روز شنبه ۲۰ مهر با تجمع در مرکز شهر آمستردام از سیاستمداران خواستند تا مانع تخریب گسترده محیط زیست شوند.

این راهپیمایی در پاسخ به فراخوان جهانی برای نافرمانی مدنی صورت گرفت. مسئولان کارزار «شورش انقراض» از طرفداران محیط زیست در سراسر جهان خواسته بودند تا از ابتدای هفته پیش به مدت دو هفته به نشانه اعتراض دست به راهپیمایی و نافرمانی مدنی بزنند

با بازداشت ده‌ها تن از راهپیمایان در روز شنبه، شمار کل کنشگران بازداشت ‌شده در هلند از ابتدای هفته گذشته تاکنون به ۲۰۰ نفر رسید.

۷ ماه حبس برای متصدی یک واحد ریخته‌گری آلاینده در بهارستان

شیدا آکار رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان با اشاره به اینکه یک کارگاه ریخته گری با فعالیت خود بدون استفاده از سیستم فیلتراسیون، موجب انتشار آلودگی در هوا شده بود، گفت: متصدی این واحد آلاینده به مراجع قضایی معرفی و پس از پیگیری های لازم به دلیل تخلف صورت گرفته و تهدید علیه بهداشت عمومی و محیط زیست به ۷ ماه حبس محکوم شد.  

موافقت سازمان محیط زیست با طرح جنجالی انتقال آب خزر به سمنان

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با اجرای کلی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده است اما مشروط بر اینکه اگر مجری به تعهدات خود در روند اجرا عمل نکند بر اساس سند محضری که به امضای دو طرف (مجری و سازمان حفاظت محیط زیست) خواهد رسید، سازمان محیط زیست روند اجرا را متوقف خواهد کرد.

معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: بنابراین سازمان محیط زیست نمی‌گوید که مجوز برداشت از دریا را به تو نمی‌دهم اما ملاحظات خود را به آنها می‌گوییم و آنها نیز در قالب سند محضری تعهد می‌کنند که ملاحظات را رعایت کنند و اگر نتوانند، سازمان محیط زیست فرایند اجرا را متوقف می‌کند.

تجریشی ادامه داد: بر این اساس در جلساتی که سه ماه پیش با وزارت نیرو داشتیم موضوع مطرح شد و بخش اقتصادی پروژه را به گروه اقتصادی دولت دادیم و اکنون جلساتی که دولت در این زمینه می‌گذارد به وزارت نیرو می‌گوید بابت درخواستتان برای انتقال برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خزر سرمایه‌گذار خود را به ما معرفی کنید، بنابراین بخش اقتصادی این پروژه به سازمان محیط زیست مربوط نمی‌شود.

دستگیری یک شکارچی غیرمجاز در شهرضا

باقر یعقوبی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهرضا گفت: یک متخلف شکار و صید همراه با سه  کبک و یک خرگوش شکار شده در زیستگاه های شهرستان شهرضا شناسایی و دستگیر شد.

وی گفت: از این متخلف یک قبضه اسلحه تک لول کشف و به مراجع قضایی معرفی شد.

کد خبر 393655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.