۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
نمایش الواح هخامنشی در قزوین

معاون میراث فرهنگی کشور از نمایش بخشی از الواح هخامنشی که چندی پیش به کشور بازگشت در موزه‌های قزوین خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، محمدحسن طالبیان اظهار کرد: استرداد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی مربوط به دوره داریوش اول که دوره اوج شکوفایی دوران هخامنشی بوده است، یکی از دستاوردهای بزرگ کشور به شمار می‌رود که در حال حاضر ۱۱۰ لوح در موزه ملی به نمایش گذاشته شده است.

طالبیان ادامه داد: تمام نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، ارتباطات درباریان، موضوعات مربوط به کشاورزی، طبقات مختلف جامعه و زندگی روز مره آن دوران به سه زبان ایلامی، آرامی و پهلوی باستان در این الواح نوشته شده است که باتوجه به آمادگی وزارتخانه میراث فرهنگی برای نمایش تعدادی ازاین الواح در استان‌های مختلف و در مذاکرات صورت گرفته با مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بخشی از آن‌ها پس از بررسی کارشناسان اداره‌کل موزه‌ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری در یکی از موزه‌های قزوین برای آشنایی مردم و گردشگران به نمایش گذاشته خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در مجموعه دولتخانه صفوی گفت: با کاوش‌های گسترده‌ای که در بخشی از مجموعه دولتخانه در محدوده بین دبیرستان پاسداران و سالن تربیت بدنی که جزء برنامه آزادسازی دولتخانه است، صورت گرفته است حجمی از لایه‌های تاریخی و سازه‌های صنعتی و آبی نمایان شده که این آثار و سایر یافته‌ها باید با تاریخ‌گذاری و آزمایش مواد عالی به طور دقیق شناسایی و برای اقدامات آینده در تدوین طرح جامع و اسناد بالادستی مورد استفاده قرار گیرند.

طالبیان افزود: اگر شرایط برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات ژئو فیزیک در کل دولتخانه فراهم شود در سرنوشت این مجموعه عظیم تاریخی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید در اسرع وقت اقدامات لازم برای حفاظت‌های بعد از کاوش نیزصورت گیرد و با تبدیل این فضا به سایت موزه شرایط بازدید و آشنایی مردم و گردشگران با اتفاقاتی که در دوره‌های مختلف تاریخی در این مجموعه روی داده ایجاد شود.

معاون میراث فرهنگی کشوربا اشاره به پروژه احیاء و ساماندهی دولتخانه صفوی گفت: حوزه معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه و پژوهشگاه باستان شناسی کشور از این اتفاق حمایت می‌کنند و همراهی مسئولان برنامه‌ریزی استان نیز برای حفظ این مجموعه ارزشمند تاریخی و ارتقای فرهنگی شهر قزوین ضروری است.

طالبیان با اشاره به ظرفیت‌های غنی تاریخی، فرهنگی و ویژگی‌های برجسته معماری استان قزوین ادامه داد: شناخت قزوین به عنوان کهن شهر دوره صفوی از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر لایه‌های تاریخی این شهر و باغستان سنتی آن به درستی حفاظت شود به یکی از مقاصد جهانی تبدیل خواهد شد.

کد خبر 393651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.