پیش‌بینی صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها رشد ۴۲ درصدی تولید برنج کشور، کشت پیاز، سیب زمینی و سیب درختی به روش GAP در اصفهان، بهبود شاخص ملی کسب و کار برای سومین فصل متوالی و کاهش ۹.۵ درصدی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته ای که گذشت صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران برای سال ۲۰۱۹ را ۳.۵ درصد نسبت به گزارش قبلی کاهش داده است.

بر این اساس صندوق بین المللی پول دلیل تعدیل قابل توجه پیش بینی خود در مورد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران را تاثیرات ناشی از تشدید تحریم های آمریکا عنوان کرده است.

علاوه بر این، در گزارش جدید صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ نیز ۰.۰ درصد پیش بینی شده‌ که در قیاس با پیش بینی اعلام شده در گزارش قبلی ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول همچنین نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۹ را ۳۵.۷ درصد پیش بینی کرده است اما در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و به ۳۱ درصد می‌رسد.

نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۸ نیز از سوی صندوق بین المللی پول ۱۴.۵ درصد اعلام شده و این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۱۶.۸ و ۱۷.۴ درصد افزایش پیدا کند.

 در مورد رشد قیمت جهانی طلا نیز پیش بینی هایی در هفته گذشته انجام شد، به‌رغم کاهش قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات روز جمعه هفته گذشته، تحلیلگران بازار پیش بینی کرده‌اند که قیمت این فلز گرانبها به زودی می تواند سطح ۱۵۰۰ دلاری را تجربه کند.

استاندارد بانک نیز در جدیدترین تحلیل خود پیش بینی کرده است که رشد تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران خرد موجب خواهد شد تا روند قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ نیز صعودی باشد.

** زاینده رود:

  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از آغاز مرحله دوم انتقال آب به تالاب گاوخونی در این استان خبر داد و گفت: با انتقال آب به تالاب گاوخونی، مناطق پایین‌دست سد رودشتین به‌صورت کامل احیا شد.

علاوه بر انتقال آب به تالاب، مناطق پایین‌دست سد رودشتین، به‌صورت کامل احیا شده و آثار روانی و زیست محیطی مفیدی برای ده‌ها شهر و روستای پایین‌دست از جمله مهم‌ترین آنها شهرهای "اژیه" و "ورزنه" داشته است.

مرحله اول انتقال آب به تالاب گاوخونی از اواسط اسفند ۱۳۹۷ آغاز و تا یازدهم فروردین ماه ۱۳۹۸ (زمان شروع توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های شرق اصفهان) ادامه یافت.

** خدمات برای اربعین حسینی:

  • کلیه ناوگان اتوبوس بین شهری از روز پنج شنبه ۲۵مهرماه لغایت یکشنبه ۲۸ مهرماه برای جابه جایی زائران از مبادی مرزی چهارگانه اختصاص خواهد یافت.
  • مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، از تامین برق و روشنایی مسیر زائران اربعین حسینی در مرز خسروی خبر داد.
  • مدیرعامل شرکت راه‌آهن از تمهیدات این شرکت برای ایام بازگشت زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: مقرر شد پس از بررسی‌ به صورت موقت از قطارهای حومه‌ای با هدف افزایش ظرفیت جابه‌جایی زائران در شبکه حمل‌ونقل ریلی برای ایام اوج سفرهای اربعین استفاده شود.

برای روزهای منتهی به مراسم اربعین و ایام بازگشت زائران که از شرایط خاصی برخوردار است تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است، قطارهایی با برخورداری از ظرفیت خالی برای زائرانی که از قبل بلیط تهیه نکرده‌اند در نظر گرفته شد تا به صورت آزاد در پایانه‌های خرمشهر، کرمانشاه، همدان و اندیمشک مستقر ‌شده و مورد استفاده زائران قرار گیرند.

برای سفرهای ریلی ویژه ایام اربعین حسینی امسال ۵۵ رام قطار روزانه در نظر گرفته شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

همچنین مقرر شد قطارهایی که به مقصد اهواز سیر می‌کنند به مقصد ایستگاه خرمشهر ادامه مسیر دهند. به علاوه قطار اتوبوسی خرمشهر- شلمچه به صورت ۲۴ ساعته و رایگان برای ایام پیک سفرهای اربعین در نظر گرفته شد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی به شرح زیر است:

** مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: از سال ۷۵ تا به امروز ۲۱۲ هزارو ۳۴۸ واحد روستایی و شهری در استان سند مالکیت دریافت کردند و تنها در سال ۹۸ باید هشت هزار سند مالکیت صادر شود که از این میزان در شش ماهه ۹۸ سه هزارو ۱۹۴ واحد سند مالکیت دریافت کردند.

** مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان گفت: ۸۵۲ روستا در استان اصفهان دارای دهیاری است و ۸۴۶ نفر دهیار و ۱۲۲ نیروی فنی در این دهیاری‌ها مشغول به فعالیت هستند.

** شورای اقتصاد بنا به درخواست و نامه وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ اتخاذ تصمیم کرد.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه بخش معدن یکی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری است که تمامی اقدامات لازم این حوزه در قالب برنامه ای جامع در سطح کشور پیگیری می شود.

** صندوق کارآفرینی امید با اداره مراقبت بعد از خروج زندانیان اصفهان تفاهم نامه‌ای منعقد کرده زیرا این افراد با سوء سابقه، داشتن استعداد و آسیب پذیری بالا نیازمند حمایت بیشتری هستند. تاکنون نیز این صندوق تسهیلاتی به چندین کارگاه بهبود یافتگان مواد مخدر و تشکیل شده توسط از بند رهاشدگان پرداخت کرده است.

** به منظور حداکثرسازی ضریب تحقق مزایای تولید برق از منابع تجدیدپذیر و نیز افزایش رقابت‌پذیری در زنجیره صنعت برق تجدیدپذیر، افزایش تعرفه‌های خرید تضمینی برق از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد.

** مدیر شبکه دامپزشکی خوانسار گفت: در شش ماه نخست امسال بالغ بر ۳۶۰ تن عسل از خوانسار به کشورهای عراق، پاکستان، عمارات و کویت صادر شده است.

** کارشناس مسئول بهبود کیفیت و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه امسال سه محصول پیاز، سیب زمینی و سیب درختی به روش جی ای پی (GAP) در اصفهان کاشت شده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته زمین‌های بیشتری برای این کار اختصاص یافته و در نظر داریم این محصولات به کشور هند نیز صادر شود.

** معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن ‌اصفهان از پرداخت ‌۵۷۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب تعمیر و بازسازی و بهسازی مسکن روستایی و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به تعمیر و احداث واحدهای آسیب دیده امسال خبر داد.

** مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون دو میلیون و ۴۳۰ کیلوگرم سیب درختی درجه سه از باغداران خریداری شده است.

** معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امروز توسعه بنادر و به‌روزسازی تجهیزات در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها به خوبی در حال انجام است، گفت: کشورهای همسایه باورشان نمی‌شود ما در این تحریم‌ها اینچنین بنادر را توسعه داده‌ایم.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: کنترل نقدینگی از سیاست‌های اصلی و ویژه بانک مرکزی است چرا که با مدیریت این موضوع به طبع تورم نیز کنترل و شرایط معیشتی نیز بهبود می یابد.

** عضو هیئت علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با ادغام سه سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات، وزارت منابع طبیعی و محیط زیست با ساختار مناسب و تعریف درست محتوا و وظایف کاری در راستای ایجاد تحولات اجتماعی، پاسخگویی به نیازهای کشور و دستیابی به توسعه پایدار تاسیس شود.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست دولت این است که هیچ تصمیمی را بدون مشورت با بخش خصوص اتخاذ نکند و وزارت صمت نیز بر همین روند کار می کند.

** رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از مهم ترین تنگناهای ساختاری صنعت کشور، نبود تغذیه مناسب از نظام مالی است.

** معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی ها به دلیل ابعاد اجتماعی و اقتصادی می توانند اشتغال پایدار برای توانخواهان ایجاد کنند و همچنین باعث حضور فعال‌تر این افراد در حوزه های اقتصادی و اجتماعی شوند.

** عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اولویت اول و سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی تولید و رونق مسکن بوده و بازآفرینی شهری یکی از دغدغه های اصلی دولت است.

** رئیس سازمان امور عشایر ایران از راه‌اندازی ۳۶۰ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در سراسر کشور برای توسعه فعالیت‌های تولیدی آنان خبر داد.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر لزوم توسعه کشت کلزا در بخش کشاورزی، گفت: کشت دانه‌های روغنی نیار کشور به واردات روغن خوراکی را برطرف می‌کند.

کد خبر 393632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.