راه‌اندازی ۳۰۰ هکتار کشت گلخانه ای در اصفهان

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای کشت گلخانه‌ای سالجاری در کشور پنج هزار و ۸۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده که از این مقدار ۳۰۰ هکتار سهم اصفهان است.

داریوش امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای تحقق برنامه توسعه گلخانه ای از ۳۰۰ هکتار در دست اقدام برای سالجاری ۲۰۰ هکتار مجوز تاسیس، ۱۴۰ هکتار پروانه تاسیس و معرفی به بانک برای اخذ تسهیلات گرفته است همچنین ۱۱۰هکتار در مرحله اجرا و زیر کشت قرار دارد.

وی افزود: در گلخانه‌های اصفهان محصولاتی ازجمله فلفل دلمه ای، خیار، گوجه و حتی انواع گل‌های زینتی برای کشور و حتی صادرات به خارج کشت می شود.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان اظهار کرد: برای مشارکت در احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه در اصفهان هر شهرستان با توجه به توانایی و ظرفیت خود اعلام آمادگی کرده انجام امور را به دست می گیرد.

امینی تصریح کرد: افرادی که برای احداث گلخانه اعلام آمادگی می کنند، پروانه تاسیس و معرفی به بانک دریافت می کنند، پس از گذشت مراحل اداری مشمول تسهیلاتی از سوی بانک‌های عامل از جمله بانک کشاورزی می شوند.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: وام و تسهیلاتی که این افراد دریافت می کنند با بهره‌های بسیار کم از جمله هشت و ۱۴ درصد است.

امینی با بیان اینکه براساس آمار سال ۱۳۹۷ مساحت گلخانه‌های این استان ۱۷۰۰ هکتار است، گفت: این گلخانه‌ها در قالب سه هزارو ۸۰۰ واحد گلخانه ای در استان پراکنده‌است و برای ۱۷هزار نفر شغل مستقیم و به همین تعداد شغل غیر مستقیم ایجاد کرده‌است.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته ۱۷۰۰ گلخانه استان اصفهان، برای  ۱۷ هزار نفر شغل مستقیم و معادل همین تعداد در مشاغل غیر مستقیم همچون بسته بندی و حمل و نقل اشتغال ایجاد کرده است که شامل کارگر، مهندس و گلخانه‌دار می‌شود.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان افزود: حدود ۸۵ درصد این گلخانه‌ها به کشت محصولات سبزی وصیفی اختصاص دارد  و ۱۵ درصد از آن انواع گل‌های زینتی را تولید می‌کند.

امینی اضافه کرد: از این مقدار فضاهای گلخانه ای سالانه بیش از ۲۵۰هزار تُن محصولات صیفی، سبزی‌جات و بیش از ۱۴۰ میلیون اصله گلدان و شاخه گیاهان زینتی تولید می‌شود.

وی عمده شهرستان هایی که فضاهای گلخانه ای اصفهان در آن متمرکز است را ۱۰ شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، حدود ۱۰ شهرستان بیشترین فضای گلخانه ای را دارند که شامل شهرستان فلاورجان، مبارکه، اصفهان، دهاقان، شهرضا، تیران و کرون، خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار و نجف آباد است که در هرکدام ازاین شهرستان‌ها بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد.

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان افزود: در شهرستان‌هایی همچون فریدن، چادگان، گلپایگان، خوانسار، آران، نطنز، لنجان و سمیرم نیز گلخانه وجود دارد اما سطح کل آن در حدود چهار تا پنج هکتار است.

به گزارش ایمنا، امسال به دستور وزیر جهاد کشاورزی قرار است پنج هزار و ۸۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در کشور با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان از محل بند الف تبصره ۱۸ راه‌اندازی شود.

کد خبر 393622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.