۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
شهر پنجه در پنجه آلودگی

دیو سیاه آلودگی هوا از اگزوز خودروها، مخازن بدون فیلتر صنایع و... راهی آسمان می‌شود و حال شهروندان را ناخوش می‌کند البته این معضل با آغاز فصل پاییز بیش از بیش بحرانی می شود؛ حال این سؤال در ذهن‌ها مرور می‌شود که چرا با وجود تکالیف بالادستی هنوز راهکار درستی برای رفع این درد کهنه وجود ندارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها و در حالی که اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند انتخاب شده، بسیاری از شهروندان نگران روزهای آلوده هوای شهر با سرد شدن هوا هستند، روزهایی که حتی نفس کشیدن با ماسک فیلتردار نیز نمی‌تواند سلامتی ما را تضمین کند و تابلوهای کنترل کیفیت هوای شهر نیز به مرخصی می‌رود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد تاثیر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، به ویژه آلودگی ازن، بر ریه می‌تواند معادل استعمال یک پاکت سیگار در روز باشد.

بعد از خودروها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده نیز جزو متهمان غیرمتحرک آلودگی هوا به شمار آمده‌اند در حالی که بیش از گزارش‌ها و اعلام اعداد و ارقام، نتیجه عملکرد مسئولان پیش چشم ما و در ریه هایمان قابل درک است.

اجرای قانون هوای پاک توأم با مشکل ات بسیار

«علیرضا صلواتی» معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: مقابله با آلودگی هوا مربوط به یک دستگاه نیست، هر چند شهرداری نیز نقاط ضعفی در رسیدن به اهداف خود برای مقابله با این پدیده داشته است، لیکن بر این باور هستیم تنها دستگاهی است که به عمده تکالیف خود عمل کرده است.

وی تصریح می‌کند: طبق ماده ۹ قانون هوای پاک وزارت کشور ملکف بوده به شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت از محل ۳۰۰ میلیون دلاری برای اصلاح خودروهای عمومی اولویت دهد، اما در اصفهان به عنوان یک شهر گردشگر پذیر برای اجرای این قوانین مشکلات زیادی وجود دارد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در یارانه حمل ونقل عمومی تا سال ۹۲ یک سوم هزینه‌های مربوط به بلیت اتوبوس را دولت پرداخت می‌کرد، اما از آن سال تاکنون این یارانه به صفر رسیده و تنها شهرداری و شهروند سهم خود را پرداخت می‌کنند، می‌افزاید: در این سال‌ها حتی مطالبات به حق شهرداری‌ها نیز پرداخت نشده است.

وی ادامه می‌دهد: قرار بود دولت برای استفاده از موتورهای برقی کمک کند، اما به دلایل مختلف عملیاتی نشد، هر چند شهرداری موضوع را رها نکرده و پیگیری‌های لازم را انجام داده است.

صلواتی با بیان اینکه افزایش ۱۸ برابری قیمت اتوبوس‌های نو در هشت سال اخیر توان شهرداری برای خرید اتوبوس را کاهش داده است، می‌گوید: اعتبار ۴۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده در نظر گرفته شده تا بتوانیم تا پایان سال ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی و به نسبت آن اتوبوس‌های فرسوده را از چرخه فعالیت و مدار سرویس دهی خارج کنیم.

وی متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی را حدود ۹ سال  عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: شهرداری اصفهان ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس های جدید دریافت کرده و علاوه بر آن ۱۰۰ میلیارد تومان از شهرداری کمک گرفته تا با استفاده از ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید اقدام کند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه تا پایان امسال دو رام قطار به خط یک قطار شهری اصفهان اضافه و سرفاصله زمانی آن را از ۱۱ دقیقه به هشت دقیقه کاهش خواهد یافت، می‌گوید: دو پایانه اتوبوس در ابتدا و انتهای خط یک مترو تا دو ماه آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد تا یکپارچگی و هم‌پوشانی خطوط اتوبوس و مترو رقم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه باید به تدریج سفرهای شهروندان با استفاده از خودروهای شخصی را به سمت استفاده از حمل ونقل عمومی سوق داد، تصریح می‌کند: در اصفهان از دو سال قبل مطالعات طرح محدوده ترافیکی با همکاری دانشگاه صنعتی انجام شده تا تعداد خودروهای تک سرنشین کنترل و مدیریت سفرهای درون شهری شهروندان انجام شود.

صلواتی ادامه می‌دهد: در طرح زوج و فرد شهروندان تشویق می‌شدند که تعداد خودروی بیشتری با پلاک‌های مختلف در اختیار داشته باشند تا هر روز بتوانند به محدوده مرکزی شهر سفر کنند؛ این موضوع باعث شد اجرای طرح زوج و فرد نه تنها کاهش ترافیک را رقم نزند، بلکه منجر به افزایش میزان سفرهای درون شهری، ترافیک و سرانه مالکیت خودرو در بین شهروندان شود.

وی اظهار می‌کند: مقرر شد طرح محدوده ترافیکی شهر اصفهان در دو بازه زمانی اجرا شود، یکی از ساعت هفت صبح تا ۱۳ و دیگری از ۱۶ تا ۲۰ تا شهروندانی که تمایل به ورود به محدوده اجرای طرح را ندارند، امکان مدیریت سفرهای درون شهری خود را داشته باشند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در طرح محدوده ترافیکی شهر اصفهان شهروندانی که قصد سفر به محدوده مرکزی شهر را داشته باشند با پرداخت مبلغ ۱۰ هزار تومان به محدوه وارد می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: در این طرح برای افراد ساکن خیابان‌های مرکزی شهر ۸۰ درصد تخفیف و برای کسبه و بخش خصوصی نیز ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: با امتیازاتی که برای خودروهای عمومی مثل تاکسی‌ها، اتوبوس قایل شده‌ایم، مجاز به ورود به محدوده طرح هستند، همچنین خودروهای ایمنی، انتظامی و خدماتی و خودروهایی با پلاک معلولان مجاز به ورود به محدوده خواهند بود تا کاهش ترافیک‌های زائد و آلودگی هوا را در محدوده مرکزی داشته باشیم، اما هدف اصلی کاهش بار ترافیکی و تردد خودروهای شخصی است.

در اعمال قانون استثناء نداریم!

«سرهنگ محمدرضا محمدی» رییس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به عوامل کنترل نشدن تردد خودروهای تک سرنشین اظهار می‌کند: کنترل خوردوهای تک سرنشین نیاز به اقدامات گسترده از جمله تقویت حمل و نقل عمومی دارد.

وی تاکید می‌کند: ابتدا باید وضعیت مترو و اتوبوس‌های شهر، ایده‌آل، مناسب و دقیق باشد تا بتوان راحت و ارزان به حمل و نقل عمومی دسترسی داشت.

رییس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه زمان فعالیت مترو باید تا ساعت ۲۲ شب ادامه پیدا کند تا امکان استفاده هر چه بیشتر شهروندان از این وسیله پاک فراهم شود، می‌گوید: امروز بیشتر اتوبوس های دودزا برای سرویس کارکنان شرکت ها به کار گرفته شده‌اند که پلیس در صورت مشاهده بدون هیچ گونه تبعیض اعمال قانون خواهد کرد زیرا در اعمال قانون استثناء نداریم.

وی در خصوص محقق نشدن سهم شهرداری بابت جرایم رانندگی از دولت، عنوان می‌کند: اینکه مطالبات شهرداری اصفهان پرداخت نشده را می‌پذیریم، اما باید گفت که این موضوع یک مشکل سراسری است.

سرهنگ محمدی با تاکید بر اینکه پلیس و شهرداری برای مقابله با عوامل مؤثر در آلودگی هوا تنها هستند، می‌گوید: پلیس در برخورد با خودروهای دودزا، برخورد سلبی و جریمه را انجام می‌دهد در حالی که باید اقدامات کلان و اساسی انجام داد بدان معنا که دولت نیز در این راستا به میدان آید و با ارایه تسهیلات به دارندگان خودروهای فرسوده، برای از رده خارج کردن این خودروها اقدام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در اصفهان می‌توان محدودیت‌هایی برای پلاک نشدن خوردوهای آلاینده داشته باشیم یا از تردد آنها جلوگیری کنیم؟، تاکید می‌کند: با برخوردهای پلیسی نمی‌توان مشکل آلودگی هوا را رفع کرد، بلکه این اقدامات تنها مُسکن است.

رییس پلیس راهور استان اصفهان تصریح می‌کند: بر اساس قانون خوردوهایی که شماره‌گذاری شده و کارت معاینه فنی دریافت کرده، می‌تواند در سطح شهر تردد کند؛ در غیر این صورت پلیس می‌تواند آن خودرو را متوقف کند.

وی با اشاره به آمار عملکرد شش ماهه پلیس راهور اصفهان، اظهار می‌کند: در شش ماه نخست امسال ۱۲۰ هزار و ۵۰۷ خودرو سبک، سنگین و ۵۰ هزار موتورسیکلت بدون کارت معاینه فنی همچنین تعداد ۲۶ هزار و ۵۴۹ دودزا اعمال قانون شده و بیش از ۲۶ هزار خودرو به تعمیرگاه انتقال یافتند.

۳۶ ارگان و دستگاه، مسئول رفع آلودگی هوا

«بابک صادقیان» رییس آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان معتقد است: «در ارتباط با آلودگی هوا مسایل زیادی وجود دارد و نمی‌توان گفت در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا موفق نبوده‌ایم، اما عدم پیشرفت به موقع طرح در زمینه‌های مختلف، استانداردسازی خودروها و کیفیت سوخت در موفق شدن یا نشدن هر طرحی تاثیرگذار است.»

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ که نقطه عطف وضعیت کیفی هوا بود، استان اصفهان عزم خود را برای تدوین برنامه‌ای در راستای کاهش آلودگی هوا جزم کرد، می‌گوید: از سال ۹۲ تا انتهای سال ۹۵ وضعیت رو به رشدی به لحاظ تعداد روزهای پاک و سالم داشتیم، اما در سال ۹۶ نه تنها در اصفهان بلکه در شهرهایی همچون همدان و سنندج که هوای آنها تا آن تاریخ دچار آلودگی نشده بود نیز شرایط خاصی را تجربه کردند.

رییس آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در ارتباط با کاهش آلودگی هوا ۳۶ ارگان و دستگاه مسئول هستند، اضافه می‌کند: اینکه گاهی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان را در ارتباط با کاهش آلودگی هوا دستگاهی کم‌کار معرفی می‌کنند باید گفت، به موازات ابلاغ قانون هوای پاک و آیین‌نامه اجرایی آن پیگیری‌های لازم را انجام داده است.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست دبیر برنامه جامع کاهش آلودگی هوا است، اظهار می‌کند: در حال حاضر برنامه قانون هوای پاک با ۳۴ ماده قانونی و هشت آیین‌نامه اجرایی به عنوان جایگزین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در حال پیگیری است.

صادقیان بر این باور است: «آلودگی هوا در چهار تا پنج دهه به دلیل رعایت نکردن مسایل زیست‌محیطی اتفاق افتاده است.»

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 393602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.