۱۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم جایگزین خانه‌های فرسوده می‌شود

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: پایان امسال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید و مقاوم جایگزین خانه‌های فرسوده، ناپایدار و ویرانه در شهرهای هدف خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، محمد آیینی درباره روند پیشرفت پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و مسکونی در طرح بازآفرینی‌شهری به عنوان بخشی از طرح بزرگ اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، اظهار کرد: تامین زمین و تهیه طرح‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده میانی شهرها در دست اقدام و پیشرفت است به گونه‌ای که تا پایان امسال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید و مقاوم جایگزین خانه‌های فرسوده، ناپایدار و ویرانه در شهرهای هدف خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که سه ضلع اصلی پیشبرنده طرح بازآفرینی شهری در سال جاری به گونه ای اقدامات و ماموریت های پیش رو را انجام دهند که در سال ۱۳۹۹ ساخت و ساز مسکونی در بافت های فرسوده با ۳۰ درصد افزایش نسبت به برنامه هدف امسال، امکان عرضه ۱۳۰ هزار واحد مسکونی جدید در مناطق فرسوده درون شهرها را فراهم بیاورد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران جامعه هدف در نظر گرفته شده برای تامین نیاز مسکن در طرح بازآفرینی شهری را مالکان یا ساکنان مستقر در بافت‌های فرسوده و همچنین زوج‌های خانه اولی در سایر مناطق شهرها اعلام کرد و گفت: ساکنان بافت های فرسوده با انبوهی از مشکلات اجتماعی، شهری و ملکی مواجه هستند که مهمترین آن ناایمن بودن محل زندگی، سطح پایین خدمات شهری در دسترس و فقر مسکن است.

آیینی افزود: این گروه از جامعه طبق مطالعاتی که اوایل دهه ۹۰ توسط کارشناسان تدوین کننده طرح جامع مسکن انجام شد، بیش از ۳۰ درصد از جامعه اجاره نشین کشور را تشکیل می دهند. ساکنان بافت فرسوده در وضعیت فقر مسکن قرار دارند به این معنا که شرایط سکونتی آنها به لحاظ مساحت، عمر بنا، تجهیزات و معماری داخلی ساختمان و همچنین محله شهری، زیر سطح استاندارد و متعارف قرار دارد.

رهایی ساکنان بافت‌های فرسوده از سقف‌های لرزان

وی معتقد است: ساکنان بافت‌های فرسوده به پشتوانه طرح بازآفرینی شهری از سکونت زیر سقف های لرزان رهایی پیدا می کنند و به مسکن ارزان دسترسی می یابند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره دومین گروه از جامعه هدف در طرح ملی بازآفرینی شهری نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار خانه اولی در صندوق پس انداز مسکن یکم، ثبت نام و افتتاح حساب کرده اند که زوج های جوان فاقد مسکن ملکی محسوب می شوند.

آیینی افزود: در کنار این آمار، سالانه بیش از ۴۰۰ هزار ازدواج در کشور صورت می گیرد که بخش زیادی از آنها مجبور هستند در سال‌های اولیه زندگی خود، اجاره نشین باشند تا به مرور زمان و برای دوره طولانی، به لحاظ مالی بتوانند برای خرید مسکن توانمند شوند.

وی اضافه کرد: دولت در طرح بازآفرینی شهری برای این گروه از جامعه تقاضای مسکن، تدبیر کرده است و مقرر شده سپرده گذاران در صندوق پس انداز مسکن یکم که همگی خانه اولی هستند از این مسیر به پروژه های نوسازی بافت فرسوده در شهرهای مختلف کشور وصل شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران به خانه اولی ها توصیه کرد، برای تامین مالی خود اقدام به ثبت نام برای دریافت تسهیلات خرید مسکن یکم کرده و سپس با پیش خرید واحدهای مسکونی در حال ساخت در بافت‌های فرسوده، ریسک تغییرات افزایشی قیمت در آینده را برای خود کاهش دهند.

آیینی تاکید کرد: خانه اولی ها در شرایط کنونی بازار مسکن که قیمت‌ها در نوسان است می توانند از فرصت ساخت و سازها در جریان بازآفرینی ۲۰۰ شهر بهره ببرند و واحدهای مسکونی مدنظر خود را پیش خرید کنند. دولت و بانک مسکن با ساز و کاری که طراحی کرده اند امکان اتصال خانه اولی‌ها از صندوق یکم به پروژه های بازآفرینی شهری را ایجاد می کند تا تسهیلات خرید مسکن یکم به این واحدها منتقل شود. البته نوسازی بافت فرسوده مشمول تسهیلات بدون سپرده با نرخ سود شش درصد در زمان ساخت می شود.

مالکان باید رضایت خود را برای بازآفرینی اعلام کنند

وی ادامه داد: اما تسهیلات یکم در بافت فرسوده نیز برای خرید مسکن با نرخ سود شش درصد به سپرده گذاران صندوق یکم تعلق می گیرد که در مقایسه با سایر نقاط شهری، دو واحد نرخ سود آن کمتر است بنابراین هزینه دریافت تسهیلات خرید مسکن و هزینه صاحب خانه شدن در طرح بازآفرینی شهری کمتر از سایر مناطق شهری است.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره اضلاع موثر در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری گفت: مالکان یا ساکنان بافت‌های فرسوده، سازنده‌ها یا توسعه گرهای ساختمانی و همچنین دولت و شهرداری سه ضلع اصلی هستند که هر یک وظایف و مسئولیت هایی در این طرح دارند. مالکان باید رضایت خود را برای بازآفرینی و نوسازی بافت اعلام کنند. سازنده ها مجری طرح محسوب می شوند و دولت و شهرداری نیز مشوق ها، معافیت ها و بسترهای سیاستی و قوانین و ضوابط مورد نیاز اجرای طرح را فراهم می کند.

بر اساس این گزارش، تحقیقات میدانی از وضعیت نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران بیانگر آن است که امسال مجموعه مشوق ها و معافیت ها باعث شده هزینه ساخت ۱۶ درصد نسبت به سایر مناطق شهر برای سازنده ها در بافت فرسوده کاهش پیدا کند.

در سال‌های اخیر تا کنون، بیش از ۳۰ درصد از مساحت بافت فرسوده تهران نوسازی شده است. تهران بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده دارد که پنج درصد از مساحت شهر را تشکیل می دهد. در این پنج درصد از مساحت شهر تهران بیش از ۱۰ درصد واحدهای مسکونی جدید ساخته شده در کل شهر، احداث می شود. این سهم در کل کشور، حدود ۱۵ درصد است.

کد خبر 393590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.