۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
بزرگترین باغ پروانه در ترکیه

بزرگ‌ترین پناهگاه پروانه‌ها در اروپا، به شکل پروانه‌ای عظیم در کلانشهر قونیه، واقع در کشور ترکیه احداث شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود بیش از ۱۵ گونه پروانه بسیار زیبا در کشور ترکیه معماران را بر آن داشت تا پناهگاهی پایدار برای حفظ این حشره زیبا و مفید در شهر قونیه احداث کنند که در سراسر جهان ‌نظیر ندارد. این پناهگاه امن که به شکل پروانه‌ای بسیار بزرگ طراحی شده است، گلخانه‌ عظیمی با بیش از ۲۰ هزار گونه گیاهی مختلف را در فضای داخلی خود جای داده است.

پوشش گیاهی خارق‌العاده و درجه حرارت گرمسیری گلخانه فضای بسیار مطلوبی را برای پرورش و حفظ بیش از پنج هزار پروانه فراهم آورده است. بازدیدکنندگان با پرسه زدن در داخل ساختمان می‌توانند از نمای نزدیک پروانه‌ها و شاپرک‌های رنگارنگ را که به آرامی در میان مجموعه‌ای از ۲۰ هزار گیاه از ۱۰۰ گونه مختلف پرواز می‌کنند، نظاره‌گر باشند. یک تالار نمایش و سینمای کوچک نیز سفری اکتشافی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده است؛ این افراد می‌توانند با تماشای نمایشگاه‌ها با چرخه حیات پروانه‌ها و سایر حشرات آشنا شوند.   

پناهگاه پروانه‌ها بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر در شهر تاریخی قونیه بود که در این پروژه یک پارک عظیم و تفرجگاهی مجلل نیز در اطراف پناهگاه پروانه‌ها احداث شد. تفرجگاه جدید قونیه شامل فضاهایی برای بازی کودکان و والدین آن‌ها، استخرهای تزئینی، قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌های کوچک خرده‌فروشی و امکانات ورزشی است که در بخش ورزشی آن یک مسیر سورتمه‌سواری مصنوعی و یک سالن تئاتر تعبیه شده است.

باغ پروانه‌ها در یکی از مناطق متروکه کلانشهر قونیه احداث شد که این منطقه به لطف پروژه عظیم پناهگاه و فضاهای جدید ساخته شده دراطراف آن، به زیباترین و محبوب‌ترین منطقه قونیه تبدیل شد. این پروانه عظیم که مساحتی برابر با سه هزار و ۵۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است، سه ساختمان اصلی را در برگرفته است؛ ساختمان اصلی به صورت گلخانه‌ای برای حفظ و پرورش پروانه‌ها و شاپرک‌ها طراحی شده است، ساختمان دیگر موزه حشرات و قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی را در برگرفته است و در نهایت دفاتر اداری در ساختمان کوچکی واقع شده است.

بسیاری از گونه‌های پروانه‌ها به آب‌وهوای گرمسیری برای ادامه حیات خود نیاز دارند، بنابراین سازندگان باغ پروانه‌ها نهایت دقت خود را به کار گرفتند تا فضایی ایجاد کنند که بیشترین سازگاری را با شرایط زیستی پروانه‌ها داشته باشد. آن‌ها فضای داخلی باغ را بسیار متفاوت با شرایط اقلیمی قونیه احداث کردند، چرا که این شهر دارای تابستان‌هایی بسیار خشک و زمستان‌هایی بسیار سرد و با کم‌ترین میزان رطوبت است.

 معماران با ایجاد یک ریزاقلیم تلاش کردند دمای هوا را در ۲۶ درجه سلسیوس نگه دارند و میزان رطوبت فضای داخلی گلخانه را به ۸۵ درصد برسانند.  سرمایش تبخیری بهترین راهکار برای ایجاد شرایطی شبیه به مناطق گرمسیری بود. ایجاد پوششی شیشه‌ای به مساحت دو هزار و ۱۰۰ متر مربع بر بام پناهگاه پروانه‌ها معماران را در رسیدن به هدف خود، یعنی ایجاد محیطی مطلوب برای پروانه‌ها، یاری کرد. سازه‌هایی که به شکل بال‌های پروانه طراحی شده است، باعث کاهش گرمای حاصل از تابش خورشید در فصل تابستان می‌شود. علاوه براین، سیستمی در داخل نمای شیشه‌ای ساختمان تعبیه شده است که از میعان در فصل سرما جلوگیری می‌کند.

کد خبر 393585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.