تثبیت موقعیت باغ‌شهری شاهرود در طرح جامع

شهردار شاهرود گفت: بر اساس نظر اعضای شورای‌ عالی شهرسازی در راستای حفظ هویت باغ‌شهری شاهرود و تداوم حیات باغات در شهر، طرح حفظ وضع موجود باغات در شهر تثبیت شد.

به گزارش ایمنا، محسن احمدی با اشاره به تصویب طرح جامع این شهر، اظهار کرد: طرح جامع شهری با هدف مشخص کردن جهت های توسعه و تدوین برنامه برای شهر و نیز تامین نیازمندی‌های آن بر مبنای پیش‌بینی‌ها و اهداف توسعه شهری تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح جامع، نحوه استفاده از زمین‌ها و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی و اداریمشخص می‌شود، عنوان کرد: بر اساس نظر اعضای شورای‌عالی شهرسازی در راستای حفظ هویت باغ‌شهری شاهرود و تداوم حیات باغات در شهر، طرح حفظ وضع موجود باغات در شهر تثبیت شد.

شهردار شاهرود تصریح کرد: به منظور تحقق ایده توسعه شهر دو هسته‌ای(هسته شرقی و غربی رودخانه‌ شاهرود) و کاهش فشار تخریب اراضی زراعی و باغی با تعیین ساز و کار ممیزی باغات، ‌کلیه کاربری‌های پیشنهادی روی باغات و اراضی زراعی بر اساس نظر شورا حذف شد.

احمدی گفت: اعضای شورای‌عالی شهرسازی ضمن مخالفت با الحاق اراضی زراعی و باغی به محدوده شهر در جنوب شهر جهت تامین زمین با مالکیت دولتی و تحقق تکالیف حوزه مسکن از جمله طرح اقدام ملی تولید مسکن و عرضه مسکن، با الحاق اراضی دولتی بلامعارض در شمال شرق جهت توسعه آتی شهر به محدوده شهر موافقت کردند.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه این شورا، روستاهای واقع در حریم مصوب قبلی و شهرک صنعتی مانند گذشته در حریم شهر تثبیت و شهرک مصوب نوین جهت انطباق با دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی از حریم خارج شد.

شهردار شاهرود خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بسیار ایستگاه راه‌آهن شاهرود (قرار گیری در مسیر ریلی تهران- مشهد) و پیش‌بینی توسعه در ظرفیت ریلی شهر تا حدود دو برابر فعلی، تاثیر لازم جهت افزایش اتصال شبکه حمل و نقل عمومی با مجموعه ایستگاه راه آهن بررسی و تصمیم لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه جمعیت طرح جامع این شهر بر اساس نرخ رشد ۲.۲ درصد، ۲۰۸ هزار نفر برای سال ۱۴۱۰ تعیین شده است، اظهار کرد: ضوابط و مقررات ساخت و ساز در شهر با رویکرد پرهیز از اتلاف منابع زمینی و جلوگیری از دست‌اندازی به باغات و اراضی زراعی و استفاده از ظرفیت جمعیت‌پذیری اراضی مستعد توسعه در شمال شرق، اصلاح و بازنگری شود.

کد خبر 393571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.