حمل‌ونقل ریلی مورد بی‌توجهی است/ لزوم تخصیص اعتبار در بودجه ۹۹

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: سال‌هاست که بحث توسعه اتصال ریلی مطرح شده و مورد موافقت مجلس نیز قرار گرفته و در دولت هم برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده، اما تاکنون اعتباری به آن تخصیص نیافته است.

عباس محمدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با انتقاد از وضعیت مسافران غرب کشور در ایام اربعین اظهار کرد: با گذشت سالیان دراز هنوز مبادلات اقتصادی و حمل ونقل مسافر در غرب کشور"ریلی" نیست که رفع این کاستی نیازمند اقدامات هرچه سریعتر مسئولین است.

وی با بیان اینکه بحث اتصال راه آهن اصفهان به استان‌های صنعتی خوزستان، لرستان و مرکزی بسیار حائز اهمیت است، افزود: استان‌های خوزستان، اصفهان و مرکزی سه استان صنعتی مهم در کشور هستند و تبادلات اقتصادی بین این سه استان به صورت زمینی و با خودروهای کشنده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ارسال محموله‌های کالایی به خصوص محصولات کشاورزی شرق ایران از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی به غرب کشور با وسایل زمینی و عمدتا به صورت خودرویی انجام می‌شود و این امر مشکلاتی برای این سه استان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ترافیک سنگین محورهای غربی منتهی به مرزهای کشور، اظهار کرد: در سال‌های اخیر هم زائران استان‌ها و کشورهای شرقی کشور از جمله پاکستان و افغانستان به صورت زمینی وارد ایران شده و از مرزهای ایران وارد کشور عراق می‌شوند، لذا تبادلات سنگینی بین جاده ترانزیت اصفهان و خوزستان ایجاد می‌شود که آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

صالحی با بیان اینکه شایسته نیست ۴۰ سال از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران بگذرد ولی مبادلات این استان‌ها به صورت زمینی باشد، افزود: در استان پهناوری مانند اصفهان که از لحاظ صنعتی و گردشگری در رتبه بالایی قرار دارد، هنوز مبادلات کالایی و اقتصادی و البته حمل ونقل مسافر به صورت ریلی نیست که رفع این کاستی نیازمند اقدامات هرچه سریع‌تر مسئولان است.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص سریع بودجه‌های مناسب و کافی به توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور تصریح کرد: سال‌ها است که بحث توسعه اتصال ریلی مطرح شده و مورد موافقت مجلس نیز قرار گرفته و در دولت هم برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده اما تاکنون اعتباری به آن تخصیص نیافته است.

نماینده فریدن در شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: اگر از همین لحظه نمایندگان مجلس به این موضوع توجه داشته باشند که برای شکوفایی اقتصاد، امنیت مسافران و زائران نیازمند توسعه زیر ساخت‌هایی مانند اتصال ریلی هستیم حداقل پنج سال زمان نیاز داریم تا این مهم تا حدودی تکمیل شود اما به این موضوع تا به حال چندان توجهی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه باید نمایندگان مجلس برای این مهم در بودجه سال ۹۹ اعتبارات لازم را در نظر بگیرند، افزود: وزارت راه و شهرسازی هم باید برای ایجاد این زیرساخت مهم کشوری زمینه اقدامات لازم را مهیا کند تا بعد از چندین سال شاهد شکوفایی اقتصادی و امنیت حمل ونقل مسافران و زائران عتبات عالیات باشیم.

کد خبر 393566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 88
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکترفاضل IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    6 0
    باسلام.واحترام مطالب شما بسیارعالیست.خسته نباشید. ممکنه.خواهشادرموردپروژه ملی وعظیم راه آهن استان لرستان.فریدن.اصفهان بیشتر اطلاع رسانی ومانور دهید. که زودتر به بهره برداری برسد.انشاالله.باسپاس فراوان