استیضاح ترامپ به حالت تعلیق درآمد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

بایدن: ترامپ پیروز شود، ناتویی نخواهد ماند/ ترک متحدان کرد "شرم‌آور" بود

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در مناظره حزب دموکرات اظهار کرد: داعش به این‌جا خواهد آمد. آن‌ها به آمریکا آسیب خواهند زد. به همین دلیل بود که در ابتدا وارد (درگیری با داعش) شدیم او در این باره گفت: اعضای داعش به اروپا خواهند گریخت و آن‌جا جایی است که آنان می‌خواهند باشند. آن‌ها می‌خواهند به خانه‌هایشان بازگردند.بایدن افزود، اگر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دوباره به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، "ناتویی وجود نخواهد داشت". او در این باره گفت: اگر او دوباره انتخاب شود، به شما قول می‌دهم دیگر ناتویی وجود نخواهد داشت و امنیت ما به طور گسترده کاهش خواهد یافت و گرفتار یک دردسر واقعی می‌شویم. وی تاکید کرد: ترامپ طبق هراسش از انتخابات سال آینده عمل می‌کند.بایدن همچنین افزود، تنها نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ است که شخصا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برخورد داشته است. این نامزد دموکرات در ادامه گفت: اردوغان می‌داند که اگر از ناتو کنار گذاشته شود، به دردسر خواهد افتاد اما ما یک رییس جمهور "دیوانه و دمدمی مزاج" داریم که هیچ چیز درباره سیاست خارجی نمی‌داند و اقداماتی که انجام می‌دهد تنها برای پیروزی مجدد در انتخابات است. بایدن از ترامپ برای ترک متحدان کرد آمریکا در شمال سوریه انتقاد کرد و گفت: این "شرم‌آورترین" کاری است که یک رییس جمهور در تاریخ اخیر در زمینه سیاست خارجی انجام داده است. کاری که این مرد کرده شرم‌آور است. او در انتهای صحبت‌هایش بار دیگر به ترامپ تاخت و گفت: این رئیس جمهور روح این کشور را از آن گرفته است.

تحقیقات استیضاح ترامپ به حالت تعلیق درآمد

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بعد از آن اتخاذ شد که رهبران دموکرات‌ها بعد از بازگشتشان به واشنگتن در پی یک تعطیلات دو هفته‌ای، به سراغ اعضای فراکسیون‌های مختلفشان رفته‌ تا میزان حمایت از برگزاری این رای‌گیری را در حزب دموکرات بسنجند. نانسی پلوسی در صحبت‌هایی بعد از نشست‌هایش با رهبران حزب دموکرات و کلیت نمایندگان این حزب اعلام کرد، این رای‌گیری برای اعلام آغاز تحقیقات رسمی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برگزار نخواهد شد. با این حال دستیاران دموکرات‌ها تاکید کردند، همچنان وضعیت مربوط به استیضاح دونالد ترامپ قطعیت پیدا نکرده و پلوسی ممکن است زمانی از این تصمیم خود برگردد و چنین رای‌گیری را برگزار کند. پلوسی به خبرنگاران در یک نشست مطبوعاتی در محل کنگره آمریکا گفت: فعلاً الزامی برای آن که ما این رای‌گیری را داشته باشیم نیست بنابراین در مقطع فعلی ما این رای‌گیری را انجام نخواهیم داد. این تصمیم در حالی اعلام شده که دونالد ترامپ و همپیمانان جمهوریخواهش فشارهایشان را بر پلوسی به منظور برگزاری رای‌گیری رسمی بر سر آغاز رسمی تحقیقات استیضاح افزایش می‌دهند. آنها معتقدند چنین اتفاقی به جمهوریخواهان قدرت و نفوذ بیشتری در این فرآیند از جمله قابلیت مربوط به صدور فراخوان برای شاهدان خودشان را می‌دهد. پیش از این نانسی پلوسی تا چندین ماه حتی در مقابل آغاز تحقیقات مقدماتی بر سر استیضاح دونالد ترامپ نیز مقاومت می‌کرد و نگران خسارات سیاسی بالقوه این فرآیند برای حزب دموکرات بود. با این حال ماه گذشته میلادی بعد از بالاگرفتن مناقشه مربوط به شکایت یک عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا از دونالد ترامپ از بابت گفتگوی تلفنی او در ماه ژوئیه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین این مقاومت پلوسی کمتر شد و تاکنون ده‌ها تن از دموکرات‌ها از پیشبرد فرآیند استیضاح ترامپ به نحوی حمایت کرده‌اند. بعد از مطرح شدن این مناقشه، پلوسی با آغاز رسمی تحقیقات مقدماتی برای استیضاح ترامپ موافقت و آن را اعلام کرد.برآورده شده تاکنون رقم دموکرات‌های حامی استیضاح دونالد ترامپ به ۲۲۸ تن رسیده است. در عین حال نانسی پلوسی گفت: تحقیقات مقدماتی مربوط به استیضاح ترامپ تاکنون کمیته‌های کنگره آمریکا را به سمت نقش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هدایت کرده است. پلوسی در این کنفرانس خبری اظهار کرد: به نظر می‌رسد همه مسیرها منتهی به رابطه پوتین با رئیس جمهور کشور ما می‌شوند. او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با برگزاری رای‌گیری رسمی در صحن مجلس نمایندگان آمریکا، پاسخ بلوف‌های دولت ترامپ را نمی‌دهد پاسخ داد: ما این جا نیامده‌ایم که به بلوف‌ها پاسخ دهیم. ما این جا هستیم تا حقیقت را پیدا کنیم و قانون اساسی آمریکا را اجرا کنیم. این برای ما یک بازی نیست و به شدت جدی است. در عین حال آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در این کنفرانس خبری صحبت کرده و گفت: کمیته‌های کنگره پیشرفتی چشمگیر در زمینه یافتن پاسخ سوالات مربوط به گفت و گوی تلفنی جنجالی ماه ژوئیه ترامپ با زلنسکی حاصل کرده اند. آدام شف تصریح کرد: دولت ترامپ به مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات کمیته‌های کنگره ادامه می‌دهد و وزارت خارجه دولت ترامپ نیز از واگذاری اسناد درخواستی در چارچوب این تحقیقات خودداری می‌کند.

صادرات تسلیحاتی ۵۵ میلیارد دلاری آمریکا در ۲۰۱۹

چارلز هوپر، مدیر "آژانس همکاری امنیتی دفاعی" (شاخه نظارت بر فروش‌های تسلیحاتی خارجی در پنتاگون) اعلام کرد، صادرات تسلیحات آمریکا در سال مالی ۲۰۱۹ که ۳۰ سپتامبر به پایان رسید ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار شد. چارلز هوپر در نشست سالانه "انجمن ارتش آمریکا" در واشنگتن گفت: رقبای استراتژیک ما از صادرات‌های دفاعی خودشان برای تنزل رتبه دادن به ائتلاف‌ها و شراکت‌های بلند مدت و نوظهور آمریکا استفاده می‌کنند. بر این اساس، دولت آمریکا مصمم است تا اطمینان حاصل کند که صادرات‌های دفاعی ما در بازار جهانی به شدت رقابتی پیروز می‌شود و ستون حیاتی سیاست خارجی و دفاعی آمریکا باقی می‌ماند. فروش‌های تسلیحاتی آمریکا در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ به ترتیب ۴۲ میلیارد دلار، ۳۳.۶ میلیارد دلار، ۴۷ میلیارد دلار و ۳۴.۲ میلیارد دلار بوده است. این مقام افزود: ما موفقیت خودمان را فقط با آمارها نمی‌سنجیم بلکه این داده‌ها نشانه‌ افزایش فعالیت ماست. بدین ترتیب، این فعالیت فرصت‌هایی برایمان ایجاد می‌کند. میانگین سه سال ۵۱ میلیارد دلار است که ۱۶.۶ درصد افزایش در سال نشان می‌دهد. تا ۳۰ سپتامبر که آخرین روز سال مالی ۲۰۱۹ بود، دولت آمریکا بر بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ فروش خارجی نظارت داشت. فروش‌های تسلیحات، یک ابزار اصلی در سیاست خارجی دولت ترامپ و مقام‌های دولتی است. همکاری امنیتی جایگاه اول را در سیاست خارجی آمریکا دارد. دولت ترامپ در سال مالی ۲۰۱۹ معاملات تسلیحاتی به ارزش ۶۸ میلیارد دلار را تایید کرد که ۷۰ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۸ و ۷۳ میلیارد دلار کمتر از ۲۰۱۷ بود. صرف اینکه معامله‌ای تایید شده است، به معنای انجام آن فروش نیست. از ۶۸ میلیارد دلار توافق‌های تسلیحاتی مورد تایید در سال مالی ۲۰۱۹ میزان ۱۳.۵ میلیارد دلار آن "توافق‌هایی به لحاظ سیاسی حساس" با تایوان و ترکیه بوده‌اند.

پامپئو: انتخاب "قیس سعید" نقطه عطفی در روند دموکراسی تونس است

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: من به ملت تونس تبریک می‌گویم که توانستند طی تعطیلات آخر هفته به حق رأی‌گیری که به سختی به آن دست یافتند، برسند. پامپئو در ادامه افزود: آمریکا به تداوم همکاری طولانی‌مدت با قیس سعید، رئیس جمهور منتخب تونس چشم امید دوخته است. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: انتخاب قیس سعید نقطه عطفی تعیین‌کننده در مسیر دموکراسی در تونس است. پیشتر، نبیل بفون، رئیس هیئت عالی و مستقل انتخابات تونس در کنفرانس مطبوعاتی رسما اعلام کرد که قیس سعید با کسب ۷۲.۷۱ درصد از مجموع آرای اخذ شده در برابر نبیل قروی با کسب ۲۷.۲۹ درصد آرا پیروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس شد.

کد خبر 393538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.