عملیات ترکیه در سوریه جنایت نیست

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

غرب برای انتقال زندانیان داعشی به عراق اعمال فشار می‌کند

یک منبع سیاسی عراقی با اعلام اینکه غرب برای انتقال زندانیان داعشی به عراق، بغداد را تحت فشار گذاشته است، نسبت به فرار داعشی‌ها به خاک این کشور به عنوان نخستین مقصد آنها هشدار داد. به نقل از سومریه نیوز، این منبع گفت، کشورهای غربی از دو روز پیش با هدف دریافت موافقت بغداد برای انتقال زندانیان داعشی، به عراق فشار می‌آورند. وی تصریح کرد، دولت بغداد موضوع انتقال این زندانیان را بررسی می‌کند. منبع مذکور افزود، این خطر وجود دارد که داعشی‌ها فرار کنند یا فرصت فرار داشته باشند و خاک عراق نخستین مقصد آنها باشد. این منبع گفت، کشورهایی که داعشی‌های دارای تابعیت آنها از سوی نیروهای سوریه دموکراتیک در حبس هستند، پیشنهاداتی از قبیل ساخت زندان‌های مستحکم در سریع‌ترین زمان ممکن به عراق ارائه کرده‌اند تا در ازای آن، بغداد با تحویل گرفتن زندانیان داعشی موافقت کند، اما طرف‌های عراقی به دلایل مختلف از جمله بنا به دلیل سیاسی با تحویل گرفتن زندانیان داعشی و انتقال آنها به زندان‌های عراق مخالفت کردند. در همین راستا، مشاور برهم صالح، رئیس جمهوری عراق اینکه وی با انتقال ۱۳ هزار داعشی به این کشور موافقت کرده باشد، تکذیب کرد و گفت، صالح این مساله که خاک عراق به هر بهانه‌ای محل حضور بقایای داعش باشد، رد کرد.

چاووش اوغلو: تحریم‌های آمریکا را تلافی می‌کنیم

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی برای قانوگذاران و پیش از دیدارش با مقام‌های آمریکایی گفت: آنکارا انتظار دارد قانونگزاران آمریکایی این رویکرد مضر را مورد بازنگری قرار دهند این رویکرد آزمایشی برای روابط ترکیه- آمریکاست. چاووش اوغلو افزود: اعضای محترم پارلمان ما در عملیات خود مصمم هستیم؛ روابط ترکیه - آمریکا در یک مرحله حساس قرار گرفته است، میان رئیس جمهور ما و ترامپ بر سر سوریه. یک درک متقابلی میان برخی اعضای کنگره و دیگر اعضای دولت آمریکا وجود دارد که این ائتلاف در بوته آزمایش گذاشته شده است و متاسفانه برخی بر ادامه شراکت غیرقانونی با این سازمان تروریستی اصرار دارند. او تصریح کرد: دولت و کنگره آمریکا موضع بسیار بسیار تاسف‌آوری اتخاذ کرده‌اند. ما انتظار داریم آنها در این موضع بازنگری کنند. آمریکا نمی‌تواند به یکجانبه گرایی خود بچسبد. موضع ما در این خصوص کاملا آشکار است. ما می‌خواهیم از امنیت کشورمان دفاع کنیم. ما در برابر تحریم‌ها تسلیم نمی شویم و این امر بر تصمیم قاطع ما تاثیری ندارد. البته این تحریم‌ها بطور مناسب تلافی خواهد شد. انتظار می‌رود چاووش اوغلو امروز با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کند. مایک پنس، معاون ترامپ و پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز درصدد دیدار با اردوغان هستند.

احتمال برخورد نظامی با ترکیه وجود دارد

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به روسیا الیوم گفت: ما اطمینان داریم که ارتش تمامی متجاوزان را از خاکمان بیرون خواهد کرد. ما اقداماتی را برای مقابله با تجاوز ترکیه اتخاذ کرده‌ایم. وی درباره امکان برخورد نظامی میان نیروهای سوریه و ترکیه گفت: احتمال هر اتفاقی وجود دارد. بیشتر کسانی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آن‌ها را در عملیات خود به کار گرفته وابسته به جبهه النصره و داعش هستند. شعبان تأکید کرد: ما از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی خرسندیم اما نمی‌خواهیم جای اشغالگران آمریکایی را اشغالگران ترکیه‌ای بگیرند. وی گفت: هم‌پیمان روسی ما قصد دارد نشست امنیتی "سوری-ترکیه‌ای" را در شهر سوچی برگزار کند. وی درباره امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: مسئله‌ای که مهم‌تر از بازگشت سوریه است این است که اعراب احساس کنند که ضعیف هستند و باید ساختار و استراتژی برای متحد کردن قدرت خود ایجاد کنند.

قطر: عملیات ترکیه در سوریه جنایت نیست

خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر گفت: آنچه که ترکیه برای حفاظت از تمامیت ارضی سوریه انجام می‌دهد، اتحادیه عرب انجام نمی‌دهد. ترکیه میزبان چهار میلیون آواره است و اگر رفتارش با آوارگان بد بود درب‌ها را باز کرده و اروپا را غرق در آوارگان می‌کرد. پیش از این هم محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر از ترکیه دفاع کرده و هدف از حمله این کشور به مناطق کردنشین سوریه را نابودی تهدید قریب‌الوقوع عنوان کرده و گفته بود: ما نمی‌توانیم ترکیه را به تنهایی مقصر بدانیم. آنکارا به خطر قریب‌الوقوعی که امنیت این کشور را هدف قرار می‌دهد، پاسخ داد. راین وزیر قطری افزود: ترکیه از همان ابتدا اعلام کرد از یگان‌های مدافع خلق کرد وابسته به حزب کارگران کردستان که آن را سازمانی تروریستی می‌داند حمایت نمی‌کند، اما کسی این اظهارات را نشنید. ترکیه یک سال است که تلاش می‌کند تا این مسئله را با ایالات متحده حل کند و منطقه‌ای امن ایجاد و خطر را از مرزهای خود دور نگه دارد. یگان‌های مدافع خلق کرد وابسته به حزب کارگران کردستان هستند که تعدادی از کشورها این حزب را تروریست می‌دانند. ما تصور نمی‌کنیم که ترکیه علیه کردها کار می‌کند. ترکیه علیه گروهی از اشخاصی که در صفوف کردها هستند، کار می‌کند. موضع قطر در تضاد با مواضع کشورهای عربی و غربی است که حمله ترکیه به سوریه را محکوم کردند؛ حمله‌ای که باعث شد واشنگتن تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کند و برخی از کشورهای غربی هم فروش تسلیحات خود به ترکیه را به حالت تعلیق درآورند.

لاوروف: اقدامات ائتلاف آمریکایی کردهای سوریه را وادار به جدایی‌طلبی کرد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهار کرد، باید کشورهایی که پناهگاهی برای شبه نظامیان درحال گریز از سوریه فراهم می‌کنند، مسؤولیتش را هم بپذیرند. سرگئی لاوروف تاکید کرد، مسکو به اجرای توافقنامه بین دمشق و کردها را تشویق می‌کند و از همکاری امنیتی بین سوریه و ترکیه در مرزهای مشترک دو طرف حمایت خواهد کرد. وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، لیبی امروز پایگاه اساسی تروریست‌ها در شمال آفریقاست.

امضای قراردادهایی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار میان روسیه و امارات طی سفر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفرش به ابوظبی در نشستی با حضور نمایندگان بخش‌های تجاری دو کشور روسیه و امارات اعلام کرد: امروز قراردادهای جدیدی به امضاء رسید که این قراردادها درباره پروژه‌هایی به ارزش حدود ۱.۴ میلیارد دلار در حوزه‌های بسیار متنوعی است. پوتین اظهار کرد: تمام اقدامات لازم برای ایجاد فضاهایی مناسب در بازارهایمان برای سرمایه‌گذاران از جمله اماراتی‌ها را انجام داده و خواهیم داد. فرصت‌های جدیدی در زمینه‌های فناوری دیجیتال، ارتباطات، امداد، حمل و نقل، پول، بخش مصرفی و نیز انرژی ایجاد شده است. رئیس جمهور روسیه با تأکید بر استقبال کشورش از سرمایه‌گذاری‌ اماراتی‌ها در اقتصاد روسیه، به شرکت اماراتی "مبادله"، به عنوان اولین شریک صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در روسیه اشاره کرد و گفت: دو طرف تا امروز ۲۵ پروژه به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار را اجرا کردند. وی افزود: میانگین درآمد حاصل از این پروژه‌ها بالا بوده و گاهی تا سه برابر استانداردهای جهانی است. پوتین ظهر روز سه‌شنبه برای بررسی برخی مسائل مهم در روابط دو جانبه مسکو-ابوظبی و نیز برنامه‌های منطقه‌ای با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی دو کشور وارد امارات شد.

کد خبر 393536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.