جزایر حرارتی در شهرها را باید جدی گرفت

در حدود ۶۰ درصد از مناطق شهری پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۳۰ در دست ساخت قرار دارد که این امر خود نمایانگر افزایش سرعت شهرنشینی و عواقب ناشی از آن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بینی‌ها حاکی است که مردم جهان به سرعت در حال شهری شدن هستند و این امر قطعا عواقبی به همراه دارد. در حال حاضر نیز با وجود این‌ که تنها دو درصد از مساحت کل کره زمین به شهرها اختصاص دارد، ۵۵ درصد از کل مردم دنیا ساکن این نواحی هستند که بیش از ۷۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی در آن‌ها است. این فرآیند با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولید همراه است. با این حساب زندگی ساکنان مناطق گرمسیری بیش از دیگر نقاط تحت‌تأثیر مسائل مربوط به شهرنشینی قرار دارد چرا که ۴۰ درصد از جمعیت شهری کل جهان ساکن مناطق گرمسیری هستند و با توجه به وضعیت جاری، این میزان تا سال ۲۰۵۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

با وجود رشد اقتصادی بالای مناطق گرمسیری، گسترش شهرها در این مناطق ۲۰ درصد سریع‌تر از سایر نقاط جهان انجام می‌گیرد. ساکنان این شهرها ترکیب ناخوشایندی از هوای بسیار گرم و رطوبت بسیار بالا را تجربه می‌کنند و در برابر افزایش شدید گرمای جهانی به‌عنوان یکی از تغییرات آب و هوایی، به شدت آسیب‌پذیر هستند. با توجه به نتایج به دست آمده از سنجشگرهای دما و رطوبت نصب شده در این مناطق، دمای ثبت شده در بعضی از نقاط آن‌ها تا بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد نیز دیده می‌شود که رقمی بسیار بالاتر از دماهای ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی (BoM) است.

این درجه حرارت بالا و امواج گرمایی که بر زندگی در شهرها اثر می‌گذارد، خود تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. برای مثال ساختارهای شهری موجب تشدید اثرات امواج گرمایی می‌شود. به طور کلی محیط‌های شهری بسیار گرم‌تر از محیط‌های غیرشهری دارای پوشش گیاهی و گل است. به دام افتادن گرما در شهرها که به "اثر جزیره گرمایی شهری" معروف است، منجر به افزایش تأثیر امواج گرمایی بر شهرها و تشدید اثر عوارض ناشی از تغییرات آب و هوایی می‌شود. این جزایر تأثیر فراوانی بر سلامت انسان، زندگی حیوانات، رویدادهای اجتماعی، گردشگری، دسترسی به آب و عملکرد تجاری هر منطقه دارد.

البته با توجه به مقایسه میان داده‌های ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی و سیستم‌های درون‌شهری که بیانگر نقش الگوهای توسعه شهری در این زمینه هستند، سایر عوامل محلی همچون مقیاس محیط، شکل، مواد و ترکیبات بکار رفته در آن و رشد ساختارهای ایجاد شده در یک مکان خاص و مناطق اطراف آن نیز بر موارد ذکرشده تأثیرگذار است.

از سوی دیگر، تا به امروز تحقیقات گسترده‌ای در زمینه عواقب ناخواسته تغییرات آب و هوایی و جزایر گرمایی شهری انجام گرفته است؛ با این حال بیشترین تمرکز این تحقیقات روی پایتخت‌ها و کلانشهرهای دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب بوده است. بنابراین درباره تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مناطق گرمسیری که به دلیل شرایط گرم و مرطوب منجر به ایجاد استرس گرمایی اضافی می‌شود مطالعه چندانی انجام نگرفته است.

ترکیب تأثیر این سه عامل؛ تغییرات آب و هوایی، جزایر گرمایی شهری و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی امواج گرمایی منجر به افزوده شدن بعد جدیدی از روابط بین شهری می‌شود که نقش بسزایی در رشد اقتصادی و توسعه شهری دارد. این بعد فرصتی بزرگ برای ساختن شهرهایی به وجود می‌آورد که هرچند دارای مزایای زیست‌محیطی و دوستدار محیط زیست نیستند ولی در عوض به مقابله با موضوعات پراهمیتی مانند تغییرات اقلیمی و ایجاد مقاصد تجاری و اقتصادی پایدار می‌پردازند.

لازم به ذکر است که امواج و جزایر گرمایی شهری لزوما مخصوص مناطق گرمسیری نیست ولی تأثیرات منفی، خطرات و زیان‌های ناشی از آن‌ها بسیار بیشتر از مناطق سردسیر است و اثرات آن‌ها بر اقتصاد، محیط و جامعه همواره رو به افزایش است و هزینه‌های بالایی برای این مناطق در بر دارد. قرار گرفتن در معرض امواج گرمایی علاوه بر تلفات ناشی از گرمای شدید و هزینه‌های مراقبت پزشکی گزاف، تأثیرات منفی اقتصادی بالایی بر صنایعی می‌گذارد که سلامت کارگران آن‌ها تحت تأثیر محیط‌های بیرونی قرار دارد.

از سوی دیگر گرما، تأثیری مستقیم بر تولیدات اقتصادی در هر زمینه‌ای دارد و منجر به کاهش تولید و یا افت کیفیت آن‌ها می‌شود. درصد این کاهش با توجه به شدت و مدت گرما متفاوت است و با افزایش شدت امواج گرمایی، هزینه‌های اقتصادی ناشی از آن بصورت تصاعدی افزایش می‌یابد. این امر یکی از بارزترین پیامدهای افزایش امواج گرمایی بر شهرهای مناطق گرمسیری به حساب می‌آید که متأسفانه با توجه به گرمایش جهانی هر روز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

کد خبر 393526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.