مسافران فم‌تریپ درباره ایران چه نوشتند؟

پس از گذشت چند روز از فم‌تریپ ایران، اینفلوئنسرهای حاضر در این سفر از ایران و ایرانیان نوشتند. آن‌ها از تمدن ایران و مردم صلح طلب و مهمان نواز آن، شکوه اصفهان و پرسپولیس گفتند که آینده‌ای روشن در انتظار آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ‌حدود ۱۰ روزی از فم‌تریپ ایران می‌گذرد و در این مدت حاشیه‌ها و صحبت‌های زیادی درباره این پروژه به گوش رسید. البته باید در نظر داشت که پروژه feel iran تنها فم‌تریپ آشناسازی اینفلوئنسرها با ایران نبود و پیش از این نیز تورهای آشناسازی مختلفی درباره ایران برگزار شده بود،‌ اما این تور به دلیل گستردگی و دعوت از افراد تاثیرگذار بیش از دیگران خبرساز شد.

بیشتر بخوانید:

فم تریپ؛‌ از حواشی تا دستاوردها

اکنون فم‌تریپ ایران به ایستگاه نهایی رسیده و از این به بعد باید منتظر تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم این تور در بازاریابی گردشگری ایران باشیم. درباره تعداد دنبال کننده هرکدام از این افراد تاثیرگذار در چرخه سفر گفته شد و حالا با رصد پست‌ها و آثار منتشر شده آن‌ها،‌ می‌توان نقطه نظراتشان را درباره جامعه ایران به دور از سیاست‌زدگی خواند.

هر کدام از این پست‌ها حتی اگر نتواند کسی را برای سفر به ایران زمین مجاب کند، قطعا تاثیر مثبتی در نگرش افراد مختلف در جای جای دنیا خواهد گذاشت. این تغییر نگرش که در بلند مدت به نفع گردشگری ایران خواهد بود را هیچ نهاد و ارگانی با هیچ تبلیغی نمی‌تواند حاصل کند؛‌ بلکه تنها گردشگران هستند که با به اشتراک  گذاشتن تجربه خوب خود از سفر به ایران، نگرش‌ مردم دنیا را عوض خواهند کرد.

پس از گذشت چند روز از فم‌تور،‌ می‌توان پست‌ها و نظرات مختلف این اینفلوئنسرها را در رابطه با ایران دانست. هر کدام از این افراد نظرات مختلفی درباره ایران داشتند، برخی درباره مردم،‌ تمدن و غذاهای ایران نوشتند و برخی دیگر از جاذبه‌ها گفتند. در ادامه چند نظر از این اینفلوئنسرها را خواهیم خواند:

ایرانیان به دنبال صلح هستند

"آلینا رودیا"،‌ عکاس مشهور اکراینی که در آلمان زندگی می‌کند و تنها یک روز پس از ترک ایران مراسم ازدواج خود را پیش رو داشت؛‌ درباره فم‌تریپ ایران نوشته است: "این پروژه و این کار برای نشان دادن بخش خوب کشور ایران بسیار مهم است. گفتن به دنیا که چگونه از گردشگران استقبال می‌شود نیز بسیار ضروری است. یادآوری این نکته که ایران برای گردشگری امن بوده، ‌حیاتی است. نشان دادن مکان‌های زیبا،‌ سایت‌های تاریخی و غذاهای خوشمزه الهام بخش است.

هیچ کس نمی‌خواهد توجه‌ها را از مسائل حیاتی مانند حقوق زنان،‌ سیاست‌ها و روابط بین الملل بردارد،‌ اما نباید شهروندان یک کشور را با تصمیمات حاکمیتی آنجا قضاوت کرد. درست مانند آمریکا که محافظه‌کاران و لیبرال‌هایی وجود دارند که درباره مسائل مختلف با هم بحث می‌کنند،‌ در ایران نیز در کنار گروهی از تندروها،‌ مردم تحصیل کرده و روشن فکر زیادی هستند که دغدغه‌ای جز عشق به سرزمین مادری‌شان‌ ندارند.

هیچ ملتی شرورتر از ملتی دیگر نیست،‌ بیشتر مردم دنیا نیازهای اولیه خود شامل خانه،‌ خانواده و صلح را دارند. متاسفانه پروپاگاندا با دستکاری و شست و شو مغزی توسط کسانی که در قدرت هستند می‌تواند شرایط محیطی کشورهای دیگر را وارونه جلوه دهد. اما آنطور که در ایران دیدم و شنیدم بیشتر مردم دنبال صلح هستند و  به خارجی‌ها خوش آمد می‌گویند."

ایرانی‌ها مهمان‌نوازترین، مهربان‌ترین و فروتن‌ترین مردم

"آرتم شستاکف"، ‌عکاس اکراینی نیز در چند پست درباره تمدن ایران، مردم ایران و غذای ایرانی گفته است: "ایران خانه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشریت است. فعالیت‌های انسانی در این کشور به ۴۰ هزار سال پیش برمی‌گردد که آثار این تمدن باستانی در مکان‌های مختلفی از ایران دیده می‌شود". او همچنین از پرسپولیس به عنوان جاذبه مورد علاقه خود سخن گفته و آن را به داریوش بزرگ نسبت داده است.

آرتم در چندین پست درباره مردمان ایران نوشته:‌ "هرچقدر هم که عکس و ویدیو درباره رفتار دوستدارانه مردم ایران بسازم و منتشر کنم،‌ باز هم کافی و منصفانه نخواهد بود. ایرانی‌ها مهمان‌نوازترین، مهربان‌ترین و فروتن‌ترین مردمی هستند که در سفرهایم با آن‌ها مواجه شده‌ام. در ایران هزاران نفر مرا برای صرف چایی و یا حتی استراحت و خواب به خانه خود دعوت کردند."

برای دیدن عظمت و شکوه اصفهان باید نیمی از دنیا را قدم زد

"اکاترینا"،‌ عکاس و هنرمند روس نیز نظرات خود را درباره ایران و در اینستاگرام اینگونه منتشر کرده: "در ایران گویی وارد یک دنیای دیگر شده‌ای. فضای شرقی داستان‌های هزار و یک شب،‌ معماری باستانی، مهمان نوازی و پاسخ‌دهی فوق‌العاده مردم از زیبایی‌های ایران است. برای همیشه عاشق و مجذوب ایران شدم."

وی همچنین در پست دیگری درباره اصفهان معتقد است: "برای ایرانیان، اصفهان شهری متفاوت است، ‌شهری با تعداد زیادی بنای تاریخی مانند میدان نقش جهان و مسجد جامع که هر دو در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. در گذشته ایرانیان معتقد بودند که برای دیدن عظمت و شکوه اصفهان باید نیمی از دنیا را قدم زد. بازار زنده، فضاهای سبز و پارک‌های زیاد، پل‌های روی زاینده‌ رود. به اصفهان سفر کنید چراکه قطعا پایتخت فرهنگی ایران خاطرات دلپذیر زیادی به یادگار خواهد گذاشت. "

درمان روح و چشم با نقش جهان

"هارجیندر"، مهمان هندی فم‌تریپ نیز از سفر به اصفهان بسیار لذت برده و نوشته: ‎"با گذشت هر روز ، من ایران را بیشتر دوست دارم؛ فرهنگ، میراث و البته مردم اصفهان بسیار شگفت انگیز است. این کشور به عنوان یک مقصد رویایی برای ماه عسل با پتانسیل های بالایی است. غذاهای اصفهان عالی و نقش جهان یک میراث جهانی و درمانی برای چشم و روح است.

من واقعاً عاشق تور پیاده روی صنایع دستی در اصفهان بودم. بازدید از کارگاه‌های مختلف صنایع دستی، واقعاً در قلب یک محله تاریخی، بسیار خوب بود. نه تنها از تماشا لذت بردم بلکه در ایجاد سوغات زیبای خودم نیز شرکت کردم.‎ با تاریخچه محله شهشهان و جوباره آشنا شدم، از کارگاه برخی از ماهرترین صنعتگران اصفهان بازدید کردم ، آثار بی نظیر آنها را دیدم و داستان‌های افراد محلی را شنیدم. به یادماندنی ترین بخش این پیاده روی سه ساعته ایجاد سوغات شخصی من و استفاده از مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی ایرانی بود."

آینده روشن برای ایران

"کتی"،‌ نویسنده چینی که قول نگارش کتابی درباره ایران را پس از فم‌تریپ نیز داده‌،‌ دیگر اینفلوئنسری بود که درباره ایرانیان نوشت: "در سفر به ایران، افراد عالی زیادی دیدم. همه آن‌ها برای دستیابی به یک زندگی شاد، سخت در تلاش هستند. تمدن باستانی ایران در حال حرکت به سمت مدرنیته است و باور دارم که آینده‌ای روشن انتظار آن‌ها را می‌کشد."

همچنین وی در پست دیگری درباره ایران گفت: "در ایران چیزهای زیبای زیادی وجود دارد. این‌جا، همان محلی است که می‌خواهم برای مدتی طولانی در آن باشم،‌ چراکه هر فصل زیبایی خاص و متفاوت خود را دارد. ایران کشوری پر از رنگ و آب است‌."

کد خبر 393514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.