پیشنهاد حذف یک درس پس از ۸۰ سال تدریس

حذف الزام آموزش زبان انگلیسی در حالی در قالب طرح یک فوریتی به هیئت رئیسه مجلس از سوی ۵۷ نماینده ارائه شد که مخالفان بسیار دارد و عموم مردم نیز اجرای آن را مغایر با عدالت آموزشی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زبان انگلیسی یکی از شش زبان اصلی دنیاست، زبانی که بیش از ۸۱ سال است در مدارس ایران تدریس می‌شود و ایران یکی از نخستین کشورهای خاورمیانه بوده که آموزش این زبان را در مدارس آغاز کرده و تا کنون ادامه داده است.

زبان انگلیسی در کشور، پس از زبان اصلی و مادری‌مان یکی از پرکاربردترین زبان‌هاست، ابزارهای در دسترس از جمله تلفن همراه، رایانه و تلویزیون اغلب بر پایه زبان انگلیسی است، همچنین بسیاری از روابط بین‌المللی و حتی ارتباط با گردشگران خارجی، نیازمند یادگیری زبان انگلیسی است و این در حالی است که طرحی یک فوریتی تحت عنوان "رفع انحصار از زبان انگلسی در نظام آموزش همگانی کشور" توسط ۵۷  نماینده مجلس امضا و به هیات رئیسه ارسال شده است و با اما و اگرهای بسیار همراه است.

بر اساس این طرح آموزش زبان برای دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها دارند یا دانش‌آموزان رشته‌های کارودانش و فنی حرفه‌ای غیرضروری اعلام شده است.

اگرچه هنوز جزئیات طرح تصویب نشده اما کلیات آن هم تاکنون برای مردم و حتی مسئولان آموزش و پرورش در هاله‌ای از ابهام است و همه از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. نظرات نمایندگان در اینئ زمینه همسویی خاصی با هم ندارد و باید منتظر تصویب جزئیات طرح در کمیسیون‌های تخصصی باشیم، اما آنچه بیش از همه والدین و خانواده‌ها را نگران کرده این است که در قرنی که ارتباطات اجتماعی و اقتصادی بین کشورها هر روز در حال گسترش و توسعه است آیا با این حذف به نوعی دسترسی به عدالت آموزشی را دشوار نکرده‌ایم!؟

دانش‌آموزان روستایی بیشترین آسیب را می‌بینند

احمد ابهری، پدر دانش‌آموزان اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس اظهار می‌کند: واقعیت این است که در طول سالیان که آموزش و پرورش زبان انگلیسی را در مدارس تدریس کرده است موفقیت چندانی ایجاد نشده و والدین تنها امیدشان به یادگیری زبان در مدارس بوده است.

وی با بیان اینکه حذف زبان انگلیسی از دروس مدارس در شهرهای بزرگ لطمه‌ چندانی به آموزش فرزندان وارد نمی‌کند، می‌افزاید: در کلانشهرها تمام بار ناکارآمدی آموزش دروس مختلف شامل زبان انگلیسی، ریاضیات و دیگر دروس را والدین با معلمان خصوصی و آموزشگاه‌ها جبران می‌کنند اما برای روستاها و شهرستان‌هایی که والدین بضاعت مالی چندانی ندارند و آموزشگاهی هم در آنجا نیست نمایندگان مجلس چه تدابیری خواهند داشت.

ابهری در انتقاد به این طرح تصریح می‌کند: نکته این است که نمایندگان مجلس یادگیری زبان دوم را برای رشته‌های کارودانش یا فنی حرفه‌ای لازم ندانسته‌اند! حال سئوال من به عنوان یک پدر این است که آیا تحصیل کردگان این رشته کارآفرینان و صنعتگران آینده نخواهند بود!؟ آیا یک صنعتگر یا کارآفرین برای بازاریابی، صادرات یا واردات، خرید قطعات و بسیاری موارد دیگر نیاز به دانستن زبان دوم ندارد!؟

وی با ابراز تاسف از اینکه در برخی طرح‌ها به جای پیشرفت عقبگرد در موضوعات داریم، می‌گوید: امروز در دنیا ارتباطات و تعاملات با کشورهای دیگر افزایش یافته و همه دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده پس چگونه می‌خواهیم عده‌ای را از آموزش چنین موضوع مهمی محروم کنیم؟ حتی برای استفاده از موبایل و رایانه هم نیازمند دانستن زبان انگلیسی هستیم پس بهتر است مسئولان آموزش و پرورش به جای حذف یا انتخابی کردن دروس در ایجاد زیرساخت و تجهیز مدارس برای تقویت آموزش زبان انگلیسی تلاش کنند.

زبان علم امروز در دنیا انگلیسی است

پریوش امیدفر، مادر یک دانش‌آموز اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این خصوص می‌گوید: زبان انگلیسی زبان بین‌المللی است و این طرح باعث می‌شود خانواده‌ها با صرف انرژی و هزینه بر خلاف جریان آب شنا کنند در صورتی که همه نمی‌توانند هزینه آموزش زبان انگلیسی فرزندان‌شان را تامین کنند.

وی با بیان اینکه حذف یا تغییر در دروس مدارس لزومی ندارد، می‌افزاید: با آموزش زبان در مدارس برای ارتباط با کشورهای دیگر می توان افرادی را به صورت اختصاصی تربیت کرد و لزومی ندارد نظام رسمی آموزش و پرورش را تغییر داد.

این مادر دانش‌آموز تصریح می‌کند: فرزندان ما که قرار است آموزش زبان انگلیسی از مدارس‌شان حذف شود دانشجویان، اساتید و دانشمندان آینده هستند که برای استفاده از تحقیقات علمی برخی کشورهای دیگر نیاز به دانستن زبان مرجع آن دارند که انگلیسی است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دانش آموز، والدین و مدارس، همگی به لزوم فراگیری زبان انگلیسی گرایش دارند، می‌گوید: والدین این علاقمندی خود را به مدارس اعلام کرده‌اند و بعضی مدارس اکنون این فضا را برای آموزش‌های فراتر از کتاب زبان درسی فراهم کرده‌اند از این رو بهتر است مسئولان برای طرح‌های خود نگاهی به تغییرات سریع جامعه و نیازهای روز دانش‌آموزان داشته باشند و از تجربیات مدارس موفق در آموزش زبان انگلیسی در همه مدارس استفاده کنند.

با روش آموزش گرامر نمی‌توان مکالمه انگلیسی را یاد گرفت

امیرحسین سعادت، دانش‌آموز یکی از مدارس متوسطه اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایمنا ‌ می‌گوید: درس زبان انگلیسی را دوست دارم و علاقه‌ای به حذف آن ندارم، نمرات همه بچه‌های کلاس هم در این درس خوب است اما خودم و همکلاسی‌هایم برای آموزش بهتر به آموزشگاه می‌رویم چون در مدرسه چیز زیادی از این درس یاد نمی‌گیریم.

وی با بیان اینکه هم کتاب درسی‌ و هم معلمان در مدارس ضعیف هستند، می‌افزاید: در آموزشگاه امکانات آزمایشگاه زبان برای ما وجود دارد و بهتر می‌توانیم با شیوه تلفظ کلمات آشنا شویم و تنوع تدریس در آنجا وجود دارد و با روش‌های بهتری آموزش می‌بینیم اما در مدرسه هیچ امکاناتی نداریم و تلفظ صحیح کلمات را یاد نمی‌گیریم و تنها باید با روش‌های حفظی و قدیمی گرامر را یاد بگیریم به همین دلیل اگر آموزشگاه نمی‌رفتیم نمی‌توانستیم به زبان انگلیسی صحبت کنیم.

رفع انحصار از آموزش زبان دوم موردنظر است

نماینده شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین و میاندشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح حذف زبان انگلیسی مدارس، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رفع انحصار و محدودیت آموزش زبان به زبان انگلیسی اظهار می‌کند: ممکن است افراد خواهان خروج از کشور برای تحصیل باشند و بر همین اساس رفع انحصار از زبان انگلیسی را خواستار شدیم تا هر فردی بنا به سلیقه و نیازهای خود در انتخاب زبان دوم آزاد باشد.

اکبر ترکی تصریح می‌کند: وزارت آموزش‌وپرورش لایحه‌ای را به دولت آورد که غیر از مدارس دولتی و غیردولتی مدارس دیگری هم مانند آموزشگاه‌ها راه‌اندازی شود که مجلس در این زمینه مخالفت کرد و ما تصویب کردیم که دو نوع مدرسه یا دولتی یا غیردولتی بیشتر نداشته باشیم و با این تصویب قطعا نگرانی گسترش آموزش در آموزشگاه‌ها و اخذ پول از مردم  مرتفع می‌شود.

ترکی با تاکید بر اینکه در طرح آموزش زبان دوم تنها کلیات آن مطرح شده و هنوز جزئیات تصویب نشده است، می‌افزاید: کلیات این طرح رفع حصر و انحصار از آموزش زبان بوده که تصویب شده و برای کسانی که شعارهایی مبنی بر داشتن آزادی می‌دهند قطعا این یکی از آزادی‌هاست.

آموزش و پرورش باید زمینه اجرای طرح آموزش زبان دوم را ایجاد کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما خواهان آزادی انتخاب دانش‌آموز هستیم، می‌گوید: قطعا به دنبال ایجاد تغییرات و تکمیل طرح در جزئیات خواهیم بود، همچنین آموزش و پرورش باید مدارس یا کلاس‌هایی را برای این امر درنظر بگیرد و بحث حضور در آموزشگاه‌ها در حد جدی مطرح نشده است و تلاش می‌شود جزئیات طرح به نحوی در کمیسیون تخصصی مطرح شود که تا حد ممکن به نفع مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه انتقادات وارده به طرح را در جزئیات لحاظ می‌کنیم، اظهار می‌کند: در خصوص کلیات طرح آنچنان که صحبت شده اینگونه نبوده است و مهمترین نکته این طرح حذف محددیت از آموزش زبان دوم است و با تصویب کلیات قطعا جزئیات قابل تغییر خواهد بود که با مشورت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی اشکالات رفع می‌شود.

در ادامه گفته‌های اکبر ترکی نماینده شهرستان‌های غرب استان اصفهان، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد دیگر نماینده‌ای بود که در این خصوص با ایمنا صحبت کرد اما تا حدودی گفته‌های ایشان با گفته‌های اکبر ترکی متفاوت است.

آموزش زبان انگلیسی در مدارس حذف نمی‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح حذف زبان انگلیسی در مدارس اظهار می‌کند: این طرح یک طرح حذفی نبوده بلکه طرح اختیاری کردن و ایجاد حق انتخاب در آموزش زبان‌های خارجی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مراودات ایران با کشورهای همسایه و چین است، می‌افزاید: در مراودات مالی ما شاهد هستیم کشورهایی چون روسیه، عراق و چین بیشترین طرف معاملات و مراودات ما هستند و همین کشورها بهترین ظرفیت‌ها را برای ما ایجاد کرده‌اند اما با وجود همه این مسائل زبان‌شان را آموزش ندیده‌ایم و باید اجازه دهیم به لحاظ تنوع قومیتی و تنوع تجاری و روابط خارجی هر فرد زبان دلخواه خود را به تناسب امور زندگی خود انتخاب کند.

نماینده مردم نجف‌آباد با بیان اینکه زبان عربی و انگلیسی در مدارس همچنان تدریس می‌شود، تصریح می‌کند: افرادی که علاقمند به آموزش زبان انگلیسی نیستند می‌توانند به آموزشگاها مراجعه ‌کنند و پس از گذراندن دوره‌های زبان دلخواه در آموزشگاه مدرک خود را به آموزش و پرورش ارائه دهند.

ابوترابی با بیان اینکه آموزش زبان انگلیسی در مدارس همچنان ادامه خواهد داشت، می‌گوید: با این کار قصد توجه به دموکراسی و آزادی انتخاب داشته‌ایم چرا که افرادی که خواهان سفر یا زندگی در کشور خاصی در آینده هستند بتوانند حق انتخاب داشته باشند.

سیستم آموزش زبان در مدارس موفق نبوده است

همچنین محمدرضا ناظم زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح حذف زبان انگلیسی در مدارس، اظهار می‌کند: جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و ما هم مسائل مختلفی شنیدیم که تا اعلام قطعی آن نمی‌توانیم نظر صریحی ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما با قسمتی از این طرح مبنی بر اینکه سیستم آموزش زبان ما موفق نبوده، موافق هستیم، می‌افزاید: آنچه در مدارس ما تا به حال به عنوان آموزش زبان اجرا می‌شد متاسفانه منجر به توانایی دانش‌آموز در مکالمه، گفتگو یا ترجمه برنامه‌های شنیداری و گفتاری نشده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح می‌کند: تاکنون بیشتر تأکید روش‌های تدریس شده در آموزش و پرورش بر موارد گرامری بوده و قطعا نمی‌خواهیم این را نادیده بگیریم که باید در نوع آموزش ما تغییرات اساسی ایجاد شود که وقتی دانش‌آموز از دوره متوسطه اول تا دوازدهم زبان می‌خواند در طول شش سال قادر به انجام یک مکالمه معمول باشد.

مخالف حذف آموزش زبان از مدارس هستیم

وی با ابراز مخالفت با حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس می‌گوید: قطعا ما با اینکه بگوییم زبان را از سیستم آموزشی حذف کنیم مخالف هستیم و سیستم آموزش زبان را نمی‌شود حذف کرد چرا که موضوع زبان دوم در برنامه‌های روزمره دانش‌آموز و خانواده‌ها با وجود جهانی که با سرعت به سمت تکنولوژی و پیشرفت در حال حرکت است یک مسئله اصلی است.

 ناظم‌زاده در تشریح این موضوع می‌افزاید: در دنیایی که برای کار با موبایل، رایانه و ارتباطات گردشگری و شغلی به زبان دوم نیاز داریم نباید این موضوع را از برنامه آموزشی حذف کرد، قطعا دولت هم مخالف حذف زبان از سیستم آموزشی است و تا همین حد هم نگرانی‌هایی بین خانواده‌ دانش آموزان و همکاران ما ایجاد شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص نگرانی‌های معلمان زبان انگلیسی اظهار می‌کند: برای معلمان زبان انگلیسی آموزش و پرورش نگرانی‌هایی پیش آمده که درست نیست امنیت شغلی معلمی که کار می‌کند را با بیان بعضی مسائل زیر سئوال ببریم.

وی در خصوص لزوم کارآمدتر کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس می‌گوید: بهتر است نوع آموزش از سمت گرامر محوری به سمت مکالمه محوری تغییر یابد و برای این کار باید محتوای آموزشی کتاب‌ها هم تغییر کند و با در اختیار قرار دادن ابزارهای لازم آموزش زبان در مدارس به سمت آموزش‌هایی برویم که کیفیت تحصیل زبان دوم را به سطح آموزشگاه‌ها برساند.

لزوم کنار گذاشتن شیوه‌های قدیمی در آموزش زبان دوم

همچنین الهه سیف‌الدین، کارشناس ارشد زبان انگلیسی و مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در انتقاد به این طرح با تاکید بر ناکامی آموزش زبان در طول سالیان گذشته در مدارس، می‌گوید: حذف زبان انگلیسی از مدارس ضرر جبران‌ناپذیری به بنیه علمی کشور در آینده تحمیل می‌کند چرا که فارغ از نقش انکارناپذیر آن در مراودات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، باید در نظر داشته باشیم که زبان غالب علم و پژوهش در دنیا انگلیسی است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت جمعیت دانش‌آموز ایرانی پس از گذراندن صدها ساعت‌ آموزش زبان انگلیسی در مدارس هنوز قادر به تکلم یک جمله انگلیسی نیستند، می‌افزاید: این امر همه نشان از نحوه تدریس غلط و سنتی این زبان در طول سالیان در مدارس اشاره دارد.

این کارشناس زبان انگلیسی تصریح می‌کند: استقبال از آموزشگاه‌های خصوصی و بازده عملی آنها در پیشرفت و یادگیری سریع انگلیسی توسط کودکان و نوجوانان ثابت می‌کند که مشکلی در استعداد دانش‌آموزان ایرانی برای فراگیری این زبان به هیچ عنوان وجود ندارد بلکه این مدارس هستند که راه درست فراگیری زبان دوم را متناسب با نیازهای دانش‌آموزان و همراستا با استاندارهای بین‌المللی به این رده حساس سنی نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در دوره کنونی، دیگر روش‌های قدیمی آموزش منسوخ شده است، اظهار می‌کند: روش‌هایی که طی آن قواعد و دستورات انگلیسی روی تخته سیاه و یا وایت بورد نوشته می‌شود و بعد از چند بار تکرار و تمرین، دانش‌آموز موظف است مثل روبات آنها را حفظ کند به سر رسیده است.

حضور در آموزشگاه‌های خصوصی سهم افراد مرفه است

سیف‌الدین با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی باید تعاملات و روش تدریسی که در آموزشگاه‌های آزاد استفاده می‌شود، به عنوان الگو قرار دهد، خاطرنشان می‌کند: این نکته گفتنی است که در آموزشگاه‌ها شاخ غولی شکسته نمی‌شود بلکه ترکیب محیط و استفاده از ابزارهای صحیح آموزش، یادگیری زبان را برای دانش‌آموزان لذتبخش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای آموزش زبان انگلیسی داشتن ابزارهای لازم ضروری است، تصریح می‌کند: ابتدایی‌ترین اسبابی که برای یک کلاس زبان انگلیسی با نشاط لازم است، شاید یک پاورپوینت، پخش کننده دی وی دی یا تلویزیون باشد؛ دانش‌آموزان امروزی با فیلم و آهنگ ارتباط زیادی برقرار می‌کنند.

 این مترجم زبان انگلیسی با اشاره به اینکه در گذشته این امکانات در مدارس وجود نداشت، می‌افزاید: تا به حال دانش‌آموزان تنها به عشق دیدن فیلم‌های آموزشی و فایل‌های صوتی دروس تدریس شده و تجربه تعاملات کلاسی به سمت آموزشگاه‌های خصوصی جذب می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید قبول کرد آموزش زبان برای دانش‌آموزان باید نشاط محور باشد، می‌گوید: تدریس خشک و خالی گرامر دیگر برای دانش‌آموزان این دوره جذابیتی ندارد و چه بسا که باعث تنفر آنها نیز می‌شود دانش آموزان دهه هشتادی تنوع در یادگیری را جذابتر از روش‌های سنتی آموزش می‌پسندند. 

سیف‌الدین با اشاره به اینکه فراهم نکردن ابزارهای متناسب در مدارس نباید به عنوان دلیلی برای حذف این درس بسیار مهم باشد، خاطرنشان می‌کند: اگر اینگونه باشد هر یک از دروس دوران تحصیلی مانند تاریخ، جغرافی و یا حتی شیمی و ریاضی را نیز می‌توان با همین بهانه به راحتی حذف کرد.

وی با تاکید بر اینکه حضور در کلاس‌های آموزشگاهی زبان انگلیسی با هزینه‌های سرسام آور تنها سهم افراد سطح متوسط به بالا یا مرفه جامعه می‌شود، اظهار می‌کند: به این ترتیب دانش‌آموزان محروم و سطح پایین جامعه لطمات آموزشی جبران‌ناپذیری را متحمل خواهند شد و اینجاست که می‌توان بی‌سوادی نسل آینده را به نقص و بی‌توجهی سیستم آموزشی نسبت داد.

گزارش از: شهین اصلانی – خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 393508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.