سهمیه‌بندی داروی انسولین/ تشخیص ‌سرطان مغز با ذرات درخشان ‌خون

بهترین راه برای پیشگیری از آلزایمر، جذب ۹ هزار پرستار در سال آینده، تشخیص ‌سرطان مغز با ذرات درخشان خون، وضعیت شیوع روماتیسم مفصلی در زنان و مردان و سهمیه‌بندی داروی انسولین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: با دستور وزیر بهداشت ۹ هزار پرستار و بهیار امسال در وزارت بهداشت ‌جذب شدند و امیدواریم در سال آینده نیز بتوانیم ۹ هزار پرستار دیگر استخدام کنیم.
مریم ‌حضرتی ‌درخصوص اجلاس وزرای منطقه مدیترانه شرقی ‌اظهار کرد: همانطور که رئیس ‌سازمان ‌جهانی بهداشت در اجلاس مطرح کرد به دلیل نقش پرستاران در توسعه همگانی کردن سلامت ‌و پوشش همگانی سلامت و ارائه خدمت، سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۲۰ را سال پرستاران نامگذاری کرده ‌است.

وی افزود: توجه ‌به نقش پرستاران ‌در زمینه پوشش ‌همگانی ‌سلامت ‌و کاهش هزینه‌های درمان در این نشست مورد بحث قرار گرفت و در کنار این نشست یک کارگاه آموزشی درخصوص ‌نقش پرستاران UHC در پوشش همگانی سلامت برگزار شد که امیدواریم بتوانیم از نتایج این نشست استفاده کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ‌با ‌بیان اینکه در این نشست از مادر پرستاری ایران ‌«خانم مداح تقدیر شد» گفت: وی ‌به ‌عنوان پرستار الگو در منطقه معرفی شده است.

وی ‌در ‌خصوص اعزام پرستاران ایرانی ‌در تنش‌های منطقه ‌و درگیری‌ها، اظهار کرد: بسیاری از پرستاران ‌از طریق جمعیت هلال احمر به صورت داوطلبانه ‌در این مناطق حضور یافتند و اولین شهید وزارت بهداشت ‌یک پرستار هوش‌بری بود که در دفاع از حرمین جان خود را فدا کرد؛ وی به صورت داوطلبانه به این مناطق اعزام شده بود.

حضرتی ‌با ‌تاکید ‌به استخدام و کمبود پرستار در کشور، گفت: ۹ هزار دستور استخدام توسط وزیر بهداشت ‌صادر شد که از این تعداد ۵ هزار نفر پرستار بودند ‌و کارهای ‌جذب آن‌ها انجام شده است. مابقی این افراد از گروه‌های بهیار و بهورز هستند که برای مراکز تازه تأسیس ‌جذب ‌شده‌اند.

وی درخصوص برنامه وزارت بهداشت برای ‌جذب پرستاران در سال آینده، اظهار کرد: در سال آینده برنامه‌ای برای جذب ۹ هزار پرستار جدید در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با تلاش وزیر بهداشت این گام مثبت در راستای رفع کمبود پرستار در مراکز درمانی برداشته شود.

بهترین راه برای ‌پیشگیری ‌از «آلزایمر» مشخص ‌شد

یک مطالعه نشان می‌دهد ‌که ورزش ‌ممکن است ‌در برخی موارد در درمان عوارض زوال عقل مؤثرتر از دارو باشد. نتایج یک بررسی ‌جدید ‌حاکی ‌از آن است ‌که ‌بهترین روش برای پیشگیری از آلزایمر و کنترل کردن ‌آن ورزش است. یک ‌مطالعه نشان می‌دهد که ورزش ممکن است ‌در برخی موارد در درمان عوارض زوال عقل مؤثرتر از دارو باشد.

محققان دریافتند بیمارانی ‌که در نتیجه این اختلال علائم پرخاشگری دارند بهتر است در فضای باز ورزش کنند ‌تا اینکه قرص و دارو مصرف کنند. دانشمندان بر این ‌باورند که ورزش و روش‌های درمانی این ‌چنین مانند ماساژ باعث کاهش ‌فشارهای روحی ‌و روحی ‌در بیماران ‌می‌شوند.

محقق ‌این پژوهش ‌از دانشگاه تورنتو، اظهار کرد: ورزش ممکن است ‌در برخی موارد در معالجه زوال عقل مؤثر باشد. براساس ‌داده‌های موجود، زوال ‌عقل منجر به بروز بیش از یک هزار و ۸۰۰ مورد مرگ زودرس ‌در انگلیس ‌شده و شمار ‌سکته مغزی ‌دراین کشور را ۹ برابر افزایش داده است. آمارها نشان می‌دهد، در انگلیس حدود ۸۵۰ هزار نفر و در آمریکا بیش از ۵.۵ میلیون نفر به بیماری زوال ‌عقل مبتلا هستند.

سهمیه‌بندی ‌داروی ‌انسولین

رئیس ‌فراکسیون ‌غذا ‌و داروی ‌مجلس، گفت: از اقدامات سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت برای ‌جلوگیری ‌از مصرف ‌بی ‌رویه دارو ‌به شرطی ‌که ‌با ‌مشارکت ‌ذی ‌نفعان، آموزش ‌و اطلاع‌رسانی ‌به مردم پیش از انجام هر گونه اقدامی باشد، استقبال ‌می‌کنیم.

همایون ‌هاشمی ‌در خصوص ‌سهمیه‌بندی ‌داروی انسولین، اظهار کرد: اینکه ‌در شرایط تحریم به سر می‌بریم بر هیچ کس ‌پوشیده نیست و یکی از وظایف سازمان غذا و دارو آموزش همگانی است به گونه‌ای که مردم دقیق، درست ‌و به موقع به میزان توصیه شده دارو مصرف کنند.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی، افزود: اینکه ‌بر اساس شرایط موجود از مصرف بی‌رویه دارویی جلوگیری شود در دراز مدت ‌به نفع اقتصاد بیماران و خانواده‌ها است اما اینکه طرحی بدون هماهنگی و اطلاع‌رسانی مناسب عملیاتی و بار روانی منفی در جامعه و میان بیماران ایجاد شود به هیچ وجه قابل قبول و منطقی نیست.

وی ادامه داد: بهتر بود سازمان غذا و دارو در وهله اول اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی مناسب را به صورت گسترده انجام می‌داد و سپس با در جریان قرار دادن ذی‌نفعان یعنی نمایندگان مصرف‌کنندگان و اتحادیه تولیدکنندگان اظهارنظر آنها را هم در جلسات تصمیم‌گیری اخذ می‌کرد؛ در تمامی کشورهای توسعه‌یافته ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌های این چنینی مشارکت می‌کنند.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس با تاکید بر اینکه رویه مصرف دارو ‌در کشور باید اصلاح شود، تصریح کرد: مصرف بی رویه دارو برای اقتصاد کشور آسیب‌زا است؛ در حالی که دور ریز دارو در هیچ کشوری معنا نداشته و قابل قبول نیست اما متاسفانه در هر خانه ای از ایران یک سبد دارویی اضافه وجود دارد و این جای بسی تاسف بوده زیرا برای این داروها ارز هزینه شده است.

وی ‌خاطرنشان داد: از اقدامات سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت برای جلوگیری از مصرف بی رویه دارو استقبال می‌کنیم اما به شرطی که با مشارکت ذی نفعان، آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم پیش از انجام هر گونه اقدامی باشد.

وضعیت شیوع روماتیسم مفصلی در زنان و مردان

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حاشیه برگزاری کنگره سالانه روماتولوژی ایران در محل کتابخانه ملی با اشاره به شیوع بالای روماتیسم مفصلی در زنان نسبت به مردان، گفت: آنچه مسلم است، این بیماری درمان قطعی ندارد که بخواهیم داورها را کنار بگذاریم.  در این کنگره همواره تازه‌های علم روماتولوژی را به بحث و چالش می‌گذاریم.

زهرا ذاکری ‌با اشاره به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های التهابی مفصل، اظهار کرد: بیماری آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های التهابی مفصل است که یک درصد جامعه و شاید کمی بیشتر را درگیر می‌کند.

وی ‌با ‌بیان اینکه شیوع این بیماری در هر سنی مشاهده می‌شود، افزود: شایع‌ترین سن ابتلا به این بیماری در زنان بعد از دوران یائسگی و دهه سوم و چهارم زندگی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: متاسفانه برخی این عارضه را با آرتروز اشتباه می‌گیرند و به آن توجه نمی‌کنند. در حالی که در این بیماری به تدریج با تغییرات فرم مفصلی مواجه می‌شویم که باید آن را جدی گرفت.

ذاکری ‌با تاکید به علائم روماتیسم مفصلی، تصریح کرد: خشکی‌های صبحگاهی، تورم مفاصل و سابقه فامیلی مثبت، از جمله علائم ابتلا به این بیماری است که با مراجعه به پزشک متخصص، باید نسبت به تشخیص آن اقدام کرد. البته نباید واهمه و ترس از این بیماری با دردهای کوتاه مدت موجب نگرانی شود.

دبیر علمی ‌کنگره روماتولوژی ایران با اشاره به این موضوع که روماتیسم مفصلی می‌تواند در هر سنی شروع شود، اظهار کرد: این بیماری در ۶ ماهگی هم مشاهده می‌شود، اما شیوع آن در آقایان بعد از ۵۰ سالگی افزایش پیدا می‌کند و در خانم‌ها نیز بعد از شروع دوران یائسگی، بیشتر دیده می‌شود.

وی ‌با ‌بیان اینکه ‌بعد از ابتلا نمی‌توان کار خاصی برای پیشگیری ‌انجام داد، گفت: مصرف سیگار، یکی از ریسک فاکتورهای قدیمی در ابتلا به روماتیسم مفصلی است که قطع مصرف آن می‌تواند در کنترل بیماری و خاموش نگه داشتن آن موثر باشد.

ذاکری ‌درخصوص ‌کاهش وزن برای کنترل بیماری اظهار کرد: در کنار مصرف داروها، نباید به مفاصل فشار زیادی وارد کرد. همچنین، نداشتن استرس نیز در کنترل بیماری موثر است.

وی ‌با بیان اینکه آخرین درمان‌های این بیماری در دنیا در کشور ما نیز وجود دارد، گفت: آنچه مسلم است اینکه این افراد نباید فکر کنند که درمان ‌قطعی برای این بیماری وجود دارد و بعد از یک مدت که دارو مصرف کردند، آن‌ها را قطع کنند.

تشخیص سرطان مغز با ذرات درخشان خون

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا دریافتند با استفاده از یک ماده شیمیایی که موجب درخشش سلول‌های تومور می‌شود و تاکنون برای جراحی مغز کاربرد داشته است، امکان تشخیص ایمن سرطان مغز و نظارت بر واکنش آن نسبت به درمان فراهم می‌شود.

از آنجا که روش‌های متداول تشخیصی و نظارت بر سرطان شامل نمونه‌برداری و پرتو درمانی برای مغز مضر هستند و موجب آسیب می‌شوند، تشخیص و نظارت بر سرطان مغز به ویژه پس از اجرای یک دوره درمانی، امری دشوار است.

محققان دریافتند با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام ۵-aminolevulinic acid یا ۵-ALA می‌توان وجود سرطان مغز را به صورت غیرتهاجمی تشخیص داد. بر اساس این تحقیقات تمام سلول‌های سرطانی ماده‌ای موسوم به وزیکول فراسلولی تولید می‌کنند و این ماده موجب جذب مولکول‌های درخشان ۵-ALA می‌شود. به همین علت این ماده موجب درخشش تومور سرطانی می‌شود؛ اما سلول‌های سالم مغز واکنشی نسبت به آن ندارند.

اکنون محققان روشی را یافتند که در آن با استفاده از ماده ۵-ALA و وزیکول‌های فراسلولی موجود در جریان خون افرادی که دچار سرطان مغز هستند، وجود این بیماری را تشخیص دهند. این قابلیت، امکان تشخیص ابتلا به سرطان مغز را با یک آزمایش خون فراهم می‌کند.

کد خبر 393501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.