نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹، منفی ۹.۵ بوده‌است

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از نرخ رشد تولید ناخاص داخلی ایران برای سال ۲۰۱۹ را ۳.۵ درصد نسبت به گزارش قبلی کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پیامی توییتری منتشر کرد: اقتصاد ایران در سال جاری میلادی بدترین سال خود در سال های پس از جنگ تحمیلی را سپری خواهد کرد.

در دور قبلی تحریم ها نیز ایران شرایط دشواری داشت، اما پایین ترین نرخ رشدی که برای ایران ثبت شد، مربوط به سال ۲۰۱۲ بود.

اقتصاد ۷.۷ درصد نسبت به سال قبل از آن کوچکتر شد.

صندوق بین المللی پول دلیل تعدیل قابل توجه پیش بینی خود در مورد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران را تاثیرات ناشی از تشدید تحریم های آمریکا عنوان کرده است.

علاوه بر این، در گزارش جدید صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ نیز ۰.۰ درصد پیش بینی شده‌ که در قیاس با پیش بینی اعلام شده در گزارش قبلی ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول همچنین نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۹ را ۳۵.۷ درصد پیش بینی کرده است که نرخ تورم در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و به ۳۱ درصد برسد.

نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۸ نیز از سوی صندوق بین المللی پول ۱۴.۵ درصد اعلام شده و این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۱۶.۸ و ۱۷.۴ درصد افزایش پیدا کند.

صندوق بین المللی پول، تراز حساب جاری ایران در سال گذشته میلادی را معادل ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی تخمین زده و پیش بینی کرده است که در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ این رقم به ترتیب به منفی ۲.۷ و و منفی ۳.۴ درصد برسد.

روند تغییرات نرخ تورم و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در ۴۰ سال گذشته بر اساس آمار صندوق بین المللی پول در تصویر زیر قابل مشاهده است.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۹ را با تعدیل ۰.۹ درصد نسبت به گزارش قبلی، ۰.۹ واحد درصد پیش بینی شده که ۰.۴ واحد درصد نسبت به پیش بینی قبلی کاهش نشان می‌دهد.

صندوق بین المللی پول از نااطمینانی های موجود در برخی اقتصادهای نوظهور و کاهش نرخ رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه چین و آمریکا به عنوان بزرگترین ریسک های پیش روی اقتصاد جهانی نام برده و هشدار داده است که احتمال کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی جهان نیز وجود دارد.

کد خبر 393473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.