این روبات دانش‌آموزان را به شستن دست‌ها تشویق می‌کند

پژوهشگران اسکاتلندی و هندی، به تازگی روباتی ابداع کرده‌اند که دانش‌آموزان را به شستن دست‌هایشان تشویق می‌کند.

به گزارش ایمنا، این روبات موسوم به "پپه"(Pepe) که به شکل یک دست است، با همکاری پژوهشگران "دانشگاه گلاسگو"(University of Glasgow) اسکاتلند و "دانشگاه آمریتا"(Amrita University) هند طراحی و ساخته شده است. محققان، روبات پپه را در یکی از مدارس هند آزمایش کردند که در آن حدود ۱۰۰ دانش‌آموز بین پنج تا ۱۰ سال حضور داشتند. آن‌ها پپه را روی دیوار قسمت آبخوری نصب کردند.

 این روبات یک صفحه کوچک پخش روی خود دارد که مانند دهان آن به نظر می‌رسد و به پژوهشگران امکان می‌دهد تا به صحبت با دانش‌آموزان پرداخته و توجه آن‌ها را به مراحل شستن دست جلب کنند. پپه، یک جفت چشم در حال حرکت نیز دارد تا این تصور به وجود آید که به عملکرد دانش‌آموزان توجه دارد.

پپه کیفیت شستن دست‌های دانش‌آموزان را تا ۴۰ درصد ارتقا می‌دهد؛ با ورود این روبات به مدرسه، دانش‌آموزان به طور متوسط، دو بار در روز به شستن دست‌های خود پرداختند و بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان تشخیص دادند که باید پیش از غذا و پس از بازگشتن از دستشویی، از صابون استفاده کنند.

شستن دست، یکی از موثرترین روش‌های دفاعی در برابر گسترش اسهال و عفونت‌های تنفسی است که روزانه جان حدود هزار و ۳۰۰ کودک را در سراسر جهان می‌گیرد. دکتر "آمل دشموخ"(Amol Deshmukh)، پژوهشگر دانشگاه گلاسگو و سرپرست این پژوهش گفت: ما مخصوصاً این مدرسه را برای پژوهش خود انتخاب کردیم زیرا دانش‌آموزان آن، از طبقات اجتماعی و قبایل متفاوتی هستند و در بخشی از هند قرار دارند که اصول بهداشتی در آن کمتر رعایت می‌شود.

وی افزود: ما از دیدن موفقیت پپه در این مدرسه، بسیار خوشحال شدیم. هیچ کدام از دانش‌آموزان پیش از این، با چنین روباتی برخورد نداشتند اما از تعامل با این ماشین ساده، بسیار هیجان‌زده شدند و این هیجان، تأثیر مثبتی بر تمیز نگه‌ داشتن دست‌های آن‌ها داشت.

دشموخ اضافه کرد: ما در آینده قصد داریم پژوهش خود را بر توسعه این روبات‌های اجتماعی متمرکز کنیم تا روبات‌ها بتوانند بدون نیاز به دخالت انسان‌ها، با کودکان تعامل داشته باشند. پس از تعامل پپه با دانش‌آموزان، ۴۵ نفر از آن‌ها، به پرسش‌نامه‌هایی در مورد ارتباط با این روبات پاسخ دادند.

با بررسی این پرسش‌نامه‌ها مشخص شد که بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان، پپه را دوست داشته و مایل هستند دوباره آن را ببینند.

منبع: ایسنا

کد خبر 393467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.