دنیای بدون گرسنگی/ شعار روز جهانی غذا ۲۰۱۹

شانزدهم اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی غذا گرامی داشته می‌شود؛ هدف از نامگذاری این روز توجه مردم جهان به مسئله مهم غذا و از بین‌بردن دائمی فقر و گرسنگی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روز از سال  ۱۹۷۹ تاکنون به عنوان روز جهانی غذا (WFD) در نظر گرفته شده است که  توسط بسیاری از سازمان مرتبط با امنیت غذایی نظیر برنامه جهانی غذا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی نیز جشن گرفته می‌شود. هدف اصلی سازمان فائو از بین‌بردن دائمی فقر و گرسنگی در سرتاسر جهان، ارتقا سطح زندگی، بهبود وضعیت تغذیه انسان‌ها در دنیا، ایجاد امنیت غذایی، توزیع مناسب غذا در سراسر دنیا و مبارزه با سوءتغذیه است که با توجه به ارتباط بین فقر و گرسنگی و تأثیر مستقیم آن‌ها بر یکدیگر، سازمان غذا و کشاورزی (فائو)، هدف عمده خود را تأمین غذا برای تمامی مردم دنیا اعلام کرده است.

این سازمان با انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته و امکانات فنی از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه، به ارتقاء صنعت مواد غذایی در این مناطق کمک کرده و با همکاری سایر سازمان‌های مدنی، بخش‌های خصوصی، بانک‌ها و سازمان‌های بشردوستانه سعی دارد به دولت‌ها در تعیین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های تغذیه‌ای، جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و بازنشر آن‌ها و برگزاری گردهمایی‌های عمومی با شرایط یکسان، برای ملت‌های فقیر و غنی کمک کند.

بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا دچار سوءتغذیه مزمن هستند، به‌طوری‌که روزانه حدود شصت درصد از زنان و تقریبا پنج‌میلیون کودک به دلیل این مسأله جان خود را از دست می‌دهند. این آمار اهمیت وجود سازمان فائو و نیاز آن به توسعه و گسترش را بیش از هر زمان دیگری نمایان می‌کند.

سالروز تأسیس این سازمان که به عنوان روز جهانی غذا شناخته می‌شود، روزی است که هر سال بیش از ۱۵۰ کشور آن را جشن می‌گیرند تا اعلام کنند بر تعهدات خود مبنی بر ریشه‌کن‌کردن ابدی گرسنگی در سراسر جهان پایبند هستند. رویدادهای برگزار شده در طول این جشن که توسط سازمان‌های بین‌المللی "توسعه کشاورزی" و سازمان "برنامه‌ غذایی جهانی" برنامه‌ریزی می‌شود نیز به منظور افزایش آگاهی از مسائل پیرامون فقر و گرسنگی و ترویج آن در سراسر جهان است.

تمامی تلاش‌های این سازمان‌ها با تکیه بر این اصل اساسی که "غذا نیاز اولیه و حق طبیعی و ضروری هر موجودی است"، در راستای توسعه کشاورزی، جلوگیری از تخریب‌های زیست‌محیطی و زدودن ابدی گرسنگی انجام می‌گیرد. شعار انتخاب‌شده برای این روز در سال ۲۰۱۹ عبارت است از " رفتار ما آینده ما را می‌سازد؛ رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی". بنابراین با توجه به شعار سال جاری و نقش غذا در حفظ سلامت و توان جسمی افراد می‌توان گفت که از مهم‌ترین اقدامات تغذیه‌ای سازمان غذا و کشاورزی، نظارت بر سلامت سیستم تولید غذا و حفظ امنیت افراد در برابر بیماری‌ها و خطرات، همچنین ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه و جلوگیری از پیشرفت سوءتغذیه است.

کد خبر 393450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.