وابستگی مالی مراکز فرهنگی به دولت چالش‌ساز شده است

تیران-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: وابستگی مالی مراکز فرهنگی و قرآنی به بودجه‌های دولت چالش ساز شده و در شرایط اقتصادی فعلی موجب توقف برخی از فعالیت‌ها شده که این موضوع خسارت‌های زیادی را به جامعه به دلیل تعطیلی این مراکز وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری شب گذشته در بازدید از موسسات فرهنگی و قرآنی شهرستان تیران و کرون و نشست با برخی از مسئولان شهرستان اظهار کرد: مراکز فرهنگی وابستگی زیادی به بودجه دولت دارند از همین رو خودکفایی و کسب درآمد در این حوزه مغفول مانده است که این موضوع چالش ساز و مانع پیشرفت آن ها می شود.

وی افزود: وابستگی مالی مراکز فرهنگی و قرآنی به بودجه‌های دولت چالش ساز شده و در شرایط اقتصادی فعلی موجب توقف برخی از فعالیت‌ها شده که این موضوع خسارت‌های زیادی را به جامعه به دلیل تعطیلی این مراکز وارد می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی باید از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی حمایت کند، تصریح کرد: این ضرورت حمایت به معنای وابستگی‌های مالی زیاد موسسات و نهادهای فرهنگی و دینی به اعتبارات دولتی نیست.

وی اضافه کرد: چنین تفکری که در ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شده در دوران گذشته مشکلی ایجاد نکرده، اما امسال و سال گذشته به دلیل مشکلات مالی دولت، فعالیت‌های این حوزها منتظر توزیع بودجه های دولتی مانده و بخشی از فعالیت های فرهنگی کشور متوقف مانده است.

حجت الاسلام انصاری این وضع را ناشی از نگاه نادرست به اقتصاد فرهنگ دانست و گفت: باید به جای هزینه‌های زیاد در بخش ها، نذر فرهنگی در جامعه فرهنگسازی شود و اگر در گذشته چنین اتفاقی رقم خورده بود امروز نتایج آن را می دیدیم.

وی وقف را از دیگر راهکارها برای تامین منابع مالی در حوزه فرهنگی، هنری و قرآنی بیان کرد و یادآورشد: چنین سنت های ناب اسلامی در جامعه نباید کم رنگ شود و خیرین و افراد خیراندیش به این موضوعات بیندیشند و همکاری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به غفلت از روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و هنری متمرکز در مرکز کشور و مرکز استان‌ها شده که این تمرکز آسیب جدی برای کشور داشته است.

وی با اشاره به تمرکززدایی از تهران ادامه داد: روستاها و شهرها در بخش های مختلف کشور نیز باید مورد حمایت و توجه مسئولان در رده ها و نهادهای مختلف باشند.

حجت الاسلام انصاری همچنین به تفاوت بین نیازهای جامعه امروز با گذشته اشاره کرد و گفت: باید متناسب با نیازهای جامعه برنامه ریزی و اقداماتی در این حوزه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: قرآن تنها یک کتاب قرائتی نیست بلکه کتابی برای راهنمایی بشر است و باید از مفاهیم آن برای بهبود شرایط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کنیم که این موضوع روزآمدی این حوزه را تاکید می‌کند.

کد خبر 393449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.