ساماندهی کودکان کار شیراز از طریق برنامه‌های شهری

آسیب‌های جدی در کمین کودکان کار شهرها است که ناخودآگاه و به دلیل نداشتن خانواده‌ای آگاه در این دام افتاده‌اند، اما وظیفه مسئولان شهر در این حوزه چیست تا شهرها عاری از کودکان کار باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصولا زمانی که اسم کودک به گوشمان می‌خورد ناخودآگاه به یاد بازی‌های کودکانه، جنب و جوش و شادی‌های آن دوران می‌افتیم، اما در واقعیت کودکانی هم در جامعه هستند که در دوران کودکی خود، حس کودکی را تجربه نمی‌کنند چراکه به هر دلیلی به کودکان کاری تبدیل شده‌اند که برای دیگران به خدمت گرفته می‌شوند و در اکثر مواقع از رفتن به مدرسه و تحصیل همچون سایر همسن و سال‌های خود باز می‌مانند.

یوسف آفرینی، رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا در رابطه با اقدامات این اداره در جهت حمایت از کودکان کار شیراز مطالبی را عنوان کرده است که در ادامه می‌خوانید:

برای افزایش سطح دانش و معلومات کودکان کار چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

نزدیک به چهار ماه است برای تمام کودکان کار شهر شیراز کارت عضویت در کتابخانه‌های عمومی شهر صادر شده است که می‌توانند از تمامی کتابخانه‌های عمومی هم به صورت امانت کتاب بگیرند و هم اینکه از سالن‌های مطالعه استفاده کنند.

با برگزاری "جلسه کتابخوان" به صورت ماهیانه از آن‌ها می‌خواهیم تا کتاب‌هایی را که خوانده‌اند به دیگران هم معرفی ‌کنند البته برای این کار نیز دوره‌های آموزشی برای کودکان برگزار می‌شود که به آن‌ها نحوه معرفی کتاب به سایرین آموزش داده می‌شود. مسئله‌ای که باعث می‌شود کودکان در این سیستم ماندگار شوند، تشویق آن‌ها به امر کتابخوانی از طریق اهدای هدایایی به آن‌ها است.

آیا با این اقدام هدف خاصی را دنبال می‌کنید؟

معتقد هستیم با این روش می‌توانیم کودکان کار را از محیط‌های پرخطر دور کنیم تا به محیط‌های فرهنگی و امن جذب شوند و هر اندازه در این فرآیند موفق‌تر عمل کنیم، مانع از حضور آن‌ها در محیط‌های پرخطر و آسیب‌زا شده‌ایم؛ همچنین می‌توانیم سبک زندگی آنان را تغییر دهیم تا از طریق درس و تحصیل، آینده خود را متحول کنند.

از نظر مالی هم به کودکان کار کمک می‌شود؟

تعدادی از کودکان کار واقعا از نظر مالی، بی‌بضاعت هستند که با کمک خیرین بسته‌های حمایتی با کیفیتی متشکل از اقلام ضروری از جمله خوراکی و مایحتاج روزمره و همچنین مبالغی هم به صورت نقدی ماهیانه یکبار در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

از چه طریقی از حضور کودکان کار در خیابان‌ها جلوگیری می‌کنید؟

سعی داریم از طریق اقدامات فرهنگی، مانع از حضور این کودکان در خیابان‌ها شویم. طبق قانون ما نمی‌توانیم شاهد حضور کودکان کم سن و سال در محیط‌های پرخطر و خیابان باشیم از طرفی مطلع هستیم آسیب‌های بسیار جدی در خیابان و محله‌های پرخطر بر سر راه کودکان وجود دارد و در برخی مواقع حتی آن‌ها در خیابان مورد تعرض قرار می‌گیرند که ممکن است این آسیب  حتی تا پایان عمر آن‌ها را رها نکند.

برنامه‌های فرهنگی، هنری ویژه‌ای از جمله نقاشی، داستان‌نویسی، تماشای انیمیشن برای داشتن رفتاری خلاقانه، ارائه درس‌گفتارهایی از گلستان و بوستان سعدی در محیط‌های فرهنگی و تاریخی شهر، آموزش اخلاق دینی و ... را به صورت هفتگی و ماهیانه برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

هدف اصلی از این اقدامات دسترسی کودکان کار که بی‌بضاعت‌ترین افراد جامعه هستند، به محیط‌های فرهنگی و آموزشی شهر است تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فرصتی برای کسب مهارت‌های زندگی و اجتماعی برای آن‌ها فراهم آوریم.

همچنین با تعاملی که با دانشگاه برقرار کرده‌ایم قصد داریم پایان‌نامه‌های دانشجویی روانشناسی را به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق دهیم تا با استفاده از آزمون وخطا، برای تربیت صحیح کودکان کار ودور کردنآن‌ها از آسیب‌های جامعه استفاده کنیم.

برنامه‌های ورزشی و افزایش قوای جسمانی کودکان کار را هم در برنامه‌هایتان گنجانده‌اید؟

یکی از ورزش‌هایی که برای آموزش به کودکان کار انتخاب شده است، رشته پهلوانی و زورخانه‌ای است. دلیل انتخاب این رشته ورزشی این بود که مرشد با ساز و آواز آن را همراهی می‌کند که شور و نشاط زیادی را با خود به همراه می‌آورد و در افسردگی کودکان تاثیر زیادی دارد، از طرفی هم کودکان اخلاق و منش پهلوانی را فرا می‌گیرند و با روح و جسم آن‌ها عجین می‌شود.

تیم فوتبال حرفه‌ای متشکل از ۶۰ کودک کار بیش از یک سال است که فعالیت دارند که تعدادی از آن‌ها به تیم فوتبال نوجوانان معرفی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها امید دارند به جای بلاتکلیفی در خیابان‌ها، از طریق فوتبال زندگی اقتصادی و اجتماعی خود را بسازند. در کنار آموزش ورزش همگانی و حرفه‌ای به کودکان کار، از ورزشکاران جانباز برای بودن در کنار آن‌ها در ساعت‌های ورزش خواسته‌ایم تا همزمان اخلاق ورزشکاری و جوانمردی را هم از آنان یاد بگیرند.

کد خبر 393434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.