کشف شیوه جدید برای مقابله با اثرات زیان‌آور غذاهای فرآوری‌شده

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد نوعی باکتری روده می‌تواند با اثرات زیان‌آور غذاهای فرآوری شده مقابله کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون تحقیقات زیادی در مورد مضرات مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده مانند نان، پاستا، شکلات و نوشابه انجام گرفته است؛ این غذاها که در رژیم‌های غربی و آمریکایی رایج است، باعث چاقی مفرط و افزایش مقاومت نسبت به انسولین می‌شود؛ علاوه بر این خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را نیز افزایش می‌دهد.

همچنین مصرف گوشت فرآوری‌شده باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود و به طور کلی غذاهای  فرآوری شده خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد و به سلامت قلب و عروق نیز آسیب می‌رساند. بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع اول، بیماری سلیاک و اسکلروز چند گانه نیز ممکن است به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده به وجود بیاید. اما چگونه می‌توان با اثرات زیان‌آور این غذاها مقابله کرد؟

گروهی از محققان دانشگاه واشینگتن در آمریکا به منظور بررسی نقش باکتری خاص روده به نام "Collinsella intestinalis" در تجزیه‌کردن مواد شیمیایی مضر موجود در غذاهای فرآوری‌شده به نام "fructoselysine"، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، به گروهی از موش‌ها که در محیط استریل‌شده قرار داشتند، نوعی باکتری روده منتقل کرده و به آن‌ها غذاهای فرآوری‌شده دادند. 

Fructoselysine جزء گروهی از مواد شیمیایی به نام محصولات واکنشی مایلارد (Maillard Reaction Products) است که حین پردازش غذا به وجود می‌آید و در مواد غذایی فرآوریشده مانند پاستا، شکلات، و شیر پاستوریزه‌شده به مقدار زیاد وجود دارد. مقادیر زیاد این ماده شیمیایی و دیگر مواد مشابه در خون انسان باعث بروز بیماری‌هایی مانند دیابت و تصلب شرایین می‌شود.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد موش‌هایی که باکتری Collinsella intestinalis در روده‌ آن‌ها وجود داشت، بهتر توانستند ماده fructoselysine را به متابولیت‌های بی‌ضرر تجزیه کنند. در نتیجه این باکتری می‌تواند با اثرات زیان آور غذاهای فرآوری شده مقابله می‌کند و هرچه مقدار آن بیشتر باشد، ماده شیمیایی fructoselysine بهتر تجزیه شده و به متابولیت‌های بی‌خطر تبدیل می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است.

کد خبر 393419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.