بایدن: اگر رئیس جمهور شوم، ترامپ را عفو نمی‌کنم

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

انگلیس مجوز صادرات تسلیحات برای ترکیه صادر نمی‌کند

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس ضمن محکوم کردن عملیات ترکیه در سوریه گفته است: این اقدامی نیست که ما از یک متحد انتظار داشته باشیم. وی تاکید کرد: دولت انگلیس مسئولیت کنترل تسلیحات صادر شده خود را بسیار جدی می‌گیرد و در این مورد البته ما صادرات دفاعی خود به ترکیه را مورد بازنگری دقیق و جدی قرار می‌دهیم." راب تصریح کرده است: اقدامات ترکیه تاثیرات منفی دارد. این اقدامات از هدف ضد تروریسمی ما در شکست داعش بسیار دور است. دیگر مجوز صادرات تسلیحاتی برای کالاهایی که در عملیات‌های نظامی در سوریه استفاده شوند برای ترکیه صادر نخواهد شد. در حالی این بررسی‌ها در حال انجام است که وزرای انگلیسی صدور مجوزهای جدید برای فروش سلاح به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. به دنبال تصمیم فرانسه و آلمان برای به تعلیق درآوردن فروش سلاح به ترکیه، ایتالیا نیز که سال گذشه صادرکننده ارشد تسلیحات به آنکارا بوده به این صف پیوست و فروش سلاح و مهمات به ترکیه را متوقف کرد. اسپانیا نیز آمادگی خود را برای پیوستن به این کشورها اعلام کرده است.

افشای هشدار بولتون به کاخ سفید درباره کمپین فشار بر اوکراین

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به فیونا هیل، مدیر ارشد امور روسیه و اوراسیا گفته بود تا با وکیل شورای امنیت ملی تماس گرفته و بگوید که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ در تلاش‌هایی برای فشار بر اوکراین درباره تحقیقات دموکرات‌ها دخیل بوده است. براساس متن شهادت‌ که نیویورک تایمز منتشر کرد، بولتون به فیونا هیل تاکید کرده بود تا به وکلای کاخ سفید بگوید "من در هیچ کدام از جریاناتی که رودی جولیانی و میک مولوینی انجام دادند، دخیل نبودم." مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مکالمه پیشین خود با فیونا هیل، وکیل شخصی ترامپ را "نارنجک دستی" توصیف کرده بود که "قرار است همه جا را منفجر کند." فیونا هیل دوشنبه ۱۰ ساعت پشت درهای بسته شهادت داد که بخشی از تحقیقات استیضاح علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بود. جرقه استیضاح با تماس تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین زده شد که از او خواسته بود تا اطلاعاتی علیه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و پسرش به دست آورد. در این گزارش، رودی جولیانی به عنوانن چهره اصلی کمپین فشار علیه اوکراین برای تحقیقات شناسایی شده است.

آمریکا تحریم‌هایی را بر ۳ وزیر و ۲ وزارتخانه ترکیه اعمال کرد

 وزارت دارایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو وزارتخانه و سه مقام ارشد دولت ترکیه هدف گرفته شده‌اند. این تحریم‌ها شامل دو وزارت دفاع و انرژی و وزیران کشور، دفاع و انرژی می‌شود. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: اقدامات دولت ترکیه جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند، که از جمله شامل تضعیف عملیات شکست داعش است. استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا عصر دوشنبه در واشنگتن به خبرنگاران اظهار کرد که تحریم‌های جدید تاثیر شدیدی بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت. وزیر خزانه داری آمریکا افزود: آمریکا دولت ترکیه را مسؤول افزایش خشونت از جانب نیروهای ترکیه و هم‌پیمانانش می‌داند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید شده است: ما در صورت لزوم آماده اعمال تحریم‌های بیشتر بر مسؤولان و نهادهای دولتی ترکیه هستیم. طبق این بیانیه، براساس قانون آمریکا تحریم‌های جدید شامل تمام اموال این افراد و اموال آنها که در اختیار افراد آمریکایی است، می‌شود. آمریکا همچنین تهدید کرد، هر موسسه مالی خارجی را که عمدا هرگونه معامله مالی کلان به نفع این افراد یا به نیابت از آنها را تسهیل کند،‌ تحریم می‌کند. براساس تحریم‌هایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان آن را امضا کرده آمریکا کلیه مذاکرات تجاری با ترکیه را تعلیق و تعرفه‌ای ۵۰ درصدی را مجددا بر فولاد ترکیه اعمال می‌کند. دونالد ترامپ نیز توییت کرد، وزارت تجارت مذاکرات خود را در زمینه قراردادهایی فراتر از ۱۰۰ میلیارد دلار با ترکیه متوقف خواهد کرد. وی افزود: اگر رهبران ترکیه به مسیر خطرناک و نابودگر خود را ادامه دهند من آماده نابودی سریع‌تر اقتصاد ترکیه هستم.

بایدن: اگر رئیس جمهور شوم، ترامپ را عفو نمی‌کنم

معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت، از روشی که جرالد فورد، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده استفاده کرد و در آن ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری گرفتار در رسوایی واترگیت را بخشید، استفاده نمی‌کند؛ نیکسون بابت این رسوایی تحت پیگرد قرار نگرفت. بایدن ادامه داد: چنین روشی کشور را متحد نمی‌کند. ترامپ هر کاری انجام می‌دهد تا ما را در معرض خطر قرار دهد و خودش را کنار بکشد فکر می‌کنم این یک نوع ماهیت متفاوت است. فکر می‌کنم رئیس جمهور فورد مرد خوبی بود خدا او را دوست دارد. من می‌دانم او خوب بود. اما فکر می‌کنم یک بار دیگر این کار را در حق نیکسون انجام نمی‌داد چون انتخاب نشد. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا تحقیقات استیضاح را علیه ترامپ و پس از افشای متن مکالمه تلفنی‌اش با رئیس جمهوری اوکراین به راه انداخته اند؛ ترامپ از این گفتگوی تلفنی دفاع کرده و گفته بایدن باید بابت معاملاتش با اوکراین بازجویی شود. بایدن در نشستی خبری گفت: در کاخ سفید شرایط مناسبی ایجاد می‌کنم. هیچکس در خانواده‌ام در کاخ سفید شغلی نخواهند داشت و اجازه نمی‌دهم در کابینه باشند و در نشست‌ها حضور داشته باشند و روابطی با هر کسی که با شرکت یا دولت خارجی ارتباط دارد، داشته باشند. ترامپ هرگونه اشتباهی را رد کرده و با اتهامات کیفری روبرو نشده است. بر اساس یکی از رهنمودهای وزارت دادگستری آمریکا، علیه یک رئیس جمهوری مشغول به کار نمی‌توان اعلام جرم کرد.

کد خبر 393411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.