فروش سامانه اس۴۰۰ به عربستان

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دیدار ولیعهد ابوظبی با پوتین

 محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی طی دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عنوان داشت: ما بر اهمیت و عمق روابط استراتژیک میان روسیه و امارات تاکید می‌کنیم. وی تاکید کرد: از ارتقای روابط میان و کشور به سطح شراکت استراژیک استقبال می‌کنیم. روابط تاریخی میان دو کشور وجود دارد.ولیعهد ابوظبی خاطرنشان کرد: خواهان تحکیم روابط میان امارات و روسیه در تمامی سطوح که به نفع دو کشور باشد، هستیم. سفر رئیس جمهوری روسیه به امارات تاریخی بوده و نشانگر عمق روابط دو کشور است. پوتین نیز گفت: امارات شاهد پیشرفت گسترده‌ای است. روابط دو کشور شاهد توسعه مداوم است. گفتگوی سیاسی منظمی میان دو کشور برقرار است. وی تاکید کرد: هماهنگی میان دو کشور در خصوص مسائل مختلف وجود دارد. پس از این دیدار، قرار است دو کشور یادداشت‌های تفاهم متعددی را امضا کنند. پوتین پس از سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور، به امارات سفر کرده است.

پوتین با پادشاه عربستان درباره فروش سامانه اس۴۰۰ گفتگو کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره نتایج سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ریاض گفت که وی در دیدار با مقامات عربستان درباره همکاری نظامی فنی بحث و گفتگو کرد و مذاکراتی درباره فروش سامانه اس۴۰۰ به عربستان وجود دارد. وی درباره انعقاد قرارداد میان عربستان و روسیه درباره سامانه اس۴۰۰ گفت: طرح‌هایی وجود دارد و امیدواریم که این مذاکرات ادامه داشته باشد. پوتین به دنبال حملات اخیر به تأسیسات آرامکو به عربستان خرید سامانه‌ اس۴۰۰ را پیشنهاد داد.مسکو اکتبر ۲۰۱۷ با عربستان پروتکل توافقی را برای خرید سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ امضا کرده بود اما در نهایت این معامله امضا نشد و عربستان ترجیح داد که سامانه موشکی آمریکا را بخرد.

موشک‌ هسته‌ای جدید چین "کل نیویورک" را با خاک یکسان می‌کند

رسانه چین هشدار داد، موشک بالستیک دی‌اف-۴۱ که به تازگی در رژه نظامی چین رونمایی شد می‌تواند با یک حمله کل نیویورک سیتی را با خاک یکسان کند. این موشک مجهز به کلاهک هسته‌ای بیشترین برد را در میان موشک‌های بالستیک جهان دارد و اوایل همین ماه رونمایی شد. این هشدار پس از آن مطرح شد که پکن از شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی از جمله ان‌بی‌ای و اپل بابت بیان اظهاراتی در حمایت از اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ انتقاد کرده بود. یک روز پیش از آن هم شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هشدار داد، هرگونه تقلا برای تفرقه‌افکنی در این کشور به "بدن‌های له شده و استخوان‌های تکه تکه شده" می‌انجامد. دی‌اف-۴۱ یا دانگ‌فنگ-۴۱ برد ۹۳۰۰ مایل را پوشش می‌دهد که عملا کل آمریکا در تیررس آن قرار می‌گیرد. این موشک قادر به حمل ۱۰ کلاهک هسته‌ای است و می‌تواند به ۱۰ هدف به صورت همزمان حمله کند. این موشک برای فرار از دست سامانه‌های دفاعی تله دارد و می‌تواند ایالات متحده را ظرف ۳۰ دقیقه بعد از پرتاب هدف بگیرد و همین، زمان لازم برای واکنش سامانه‌های دفاعی را کاهش می‌دهد. شی یاژو، از تحلیلگران نظامی چین مدعی است، دی‌اف-۴۱ (DF-۴۱) در واقع امنیت مردم آمریکا را تضمین می‌کند چون اجازه نمی‌دهد واشنگتن دست به تحرکات خطرناک زده و با پکن مخالفت کند. او در مطلبی برای پایگاه انگلیسی‌زبان "سینا" (Sina) نوشت: هر چه بازدارندگی قوی‌تر باشد؛ احتمال اینکه امپریالیست‌ها دست به خطر بزنند، کاهش می‌یابد.

هشدار الحشد الشعبی درباره احتمال آزادی هزاران داعشی در سوریه

ابو مهدی المهندس نایب رئیس سازمان «الحشد الشعبی» عراق روز سه‌شنبه تحولات هفته اخیر در سوریه را «خطرناک» توصیف کرد. مقصود المهندس عملیات نظامی ترکیه در سوریه است. ترکیه به همراه تروریست‌های همپیمان خود در گروه موسوم به «ارتش آزاد» از هفدهم مهر ماه به بهانه دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از مناطق مرزی مشترک با سوریه، عملیاتی را در شمال و شمال شرق سوریه آغاز کرده است. ترکیه نام این عملیات را «چشمه صلح» اعلام کرد. کُردها در پی این عملیات با دولت سوریه به توافق رسیدند و در راستای این توافق، ارتش سوریه روز گذشته در چند شهر و روستای نزدیک به مرزهای ترکیه مستقر شده است. المهندس با انتشار بیانیه‌ای گفت در پی رخدادهای سوریه، احتمال دارد که هزاران نفر از عناصر گروه تروریستی  داعش نیز آزاد شوند. شبکه خبری «السومریه» به نقل از این فرمانده عراقی گزارش داد که «ما هماهنگی زیادی با ارتش و نیروهای مرزی داریم تا از نفوذ داعش به عراق جلوگیری کنیم». «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز اخیرا هشدار داده بود که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه می‌تواند باعث فرار داعشی‌ها از زندان‌های تحت کنترل کُردها شود و مطمئن نیست که ترکیه بتواند اوضاع را تحت کنترل نگه دارد. در همین ارتباط، «حافظ آل بشاره» از کارشناسان مسائل امنیتی عراق درباره حمایت آمریکا از داعش اعلام کرد که آمریکا ابتدا گروه تروریستی داعش را ایجاد کرد، سپس به بهانه مبارزه با آن، ائتلاف تشکیل داد و در حال حاضر برای حمایت از عناصر این گروه، اقداماتی انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه آمریکا اکنون قصد دارد از بیش از سه هزار داعشی حمایت کرده و پایگاه امنی برای آنان ایجاد کند، تصریح کرد،آمریکا می‌خواهد عناصر داعش را که در سوریه حضور دارند، به مناطق عملیات نظامی ترکیه در سوریه انتقال دهد و از آنجا، آنان را به عراق منتقل کند.

کد خبر 393409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.