تاثیر استرس در بارداری بر رشد مغز جنین/ مصرف زیاد ‌ویتامین B خطر شکستگی‌‎لگن

ارزش غذایی ‌بعضی ‌از گیاهان پخته، کنترل، پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی ‌از هپاتیت، مصرف زیاد ویتامین B و خطر شکستگی لگن، چهار روش ساده برای کنترل فشار ‌خون بالا ‌و تاثیر استرس در بارداری بر رشد مغز جنین را در بسته خبری ‌سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ دبیر کل سازمان بهداشت ‌جهانی ‌با اشاره به برنامه هپاتیت ‌جهانی، اظهار کرد: این یک برنامه جهانی برای کنترل، پیشگیری ‌و کاهش ‌مرگ و میر ناشی از هپاتیت است. با توجه به دستاوردهای بهداشتی ‌ایران سازمان بهداشت ‌جهانی ‌موظف است به این کشور کمک کند ‌تا به کیفیت ‌بهتر و بالاتر خدمات ‌بهداشتی ‌دست ‌پیدا کند.

تدروس اوهانوم با ‌بیان اینکه ایران رهبری بهداشت منطقه ‌را بر عهده دارد، افزود: گزارش‌های سازمان ‌بهداشت ‌جهانی ‌نشان ‌می‌دهد ‌که مشکلات ‌بهداشتی ‌متعددی ‌در ‌منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد اما فعالیت ‌و تلاش کشورها دلایلی برای خوش‌بینی ‌به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: ما ‌نیازمند تعهد ‌سیاسی ‌هستیم ‌تا ‌به ‌بهبود وضعیت ‌بهداشتی ‌در کشورهای ‌این منطقه ‌از ‌جمله افغانستان، اردن، ایران، پاکستان ‌و ‌سایر ‌کشورها ‌کمک کنیم.

وی ‌با ‌تاکید ‌بر برنامه هپاتیت ‌جهانی، افزود: این ‌یک ‌برنامه ‌جهانی ‌برای کنترل، پیشگیری و کاهش مرگ ‌و میر ‌ناشی ‌از هپاتیت است که ‌باید برای اجرای ‌آن ‌در کشورهای ‌این منطقه به خصوص افغانستان تلاش کنیم اگر چه مرگ و میر این بیماری ‌تا ‌حدی کاهش یافته ‌است اما هنوز مواردی از مرگ و میر این بیماری را در این منطقه شاهد هستیم.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی ‌با ‌بیان اینکه باید چارچوبی برای کنترل این مرگ و میرها تهیه ‌شود تا مادران، نوزادان و بیماران بتوانند زندگی سالمی ‌داشته باشند، گفت: ما برای رسیدن به این هدف نیازمند پرستاران، بهیاران و نیروهای بهداشتی بیشتری هستیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و نرخ مرگ و میر را در این منطقه کاهش دهیم.

وی ‌خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم و من تعهد می‌دهم امسال برای اجرای آن کمک کنم البته در این منطقه مشکلات دیگری مانند مصرف کنترل نشده مواد مخدر و مسائل زیست محیطی هم داریم که آماده هستیم برای رفع این چالش‌ها کمک کنیم.

چهار روش ساده برای کنترل فشار خون بالا

گاهی ‌افزایش بیش از حد فشار خون و در موارد اورژانسی می‌تواند پیامدها و خطرات زیادی را برای فرد به‌دنبال داشته باشد؛ چهار روش ساده برای کنترل اورژانسی "فشار خون بالا" وجود دارد.

فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل سبک زندگی ‌دلیل ناصحیح امروزی و رژیم‌های تغذیه‌های ناسالم، تعداد زیادی از افراد را با خود درگیر کرده است. گاهی افزایش بیش از حد فشار خون و در موارد اورژانسی می‌تواند پیامدها و خطرات زیادی را برای فرد به‌دنبال داشته باشد؛ در چنین مواقعی فرد می‌تواند برای کنترل فوری سطح فشار خون خود از برخی روش‌های ساده استفاده کند؛ در ادامه به چهار روش ساده برای کنترل اورژانسی فشار خون اشاره شده است:

۱. فشار بین انگشت شست و سبابه به‌مدت ۵ دقیقه

۲. خوردن مقداری ترشی و ترشیجات (آبلیمو طبیعی، سرکه، آبغوره، آب نارنج)

۳. میل کردن یک لیوان آب کرفس کاملاً تازه

۴. ماساژ پشت ساق پاها به‌مدت ۱۵ دقیقه

مصرف ویتامین B و خطر شکستگی لگن

پزشکان آمریکایی ‌در یک مطالعه جدید خاطرنشان کردند که مصرف زیاد ویتامین‌های B۶ و B۱۲ با افزایش خطر شکستگی استخوان لگن مرتبط است. ویتامین‌ها برای سلامت عمومی بدن ضروری هستند اما زیاده‌روی در مصرف برخی از ویتامین‌ها می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

محققان آمریکایی در یک آزمایش تازه به بررسی تاثیر مصرف ویتامین B و خطر شکستگی استخوان لگن پرداختند. اگرچه ضرورت مصرف مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها برای برخی از افراد تایید شده است اما این نگرانی وجود دارد که بسیاری از مصرف‌کنندگان در دریافت این نوع داروها زیاده‌روی کنند. همانطور که محققان در این مطالعه جدید تاکید کردند مصرف ناکافی یا زیاده‌روی در دریافت مواد مغذی می‌تواند ضرر داشته باشد.

پیش ‌از این نیز این تیم تحقیقاتی به بررسی اطلاعات ۶۸۳۷ نفر پرداختند که در مشاهدات خود به افزایش غیر منتظره خطر شکستگی لگن پی بردند. همچنین این خطر شکستگی در افرادی که از ویتامین‌های B۶ و B۱۲ مصرف کرده بودند بیشتر بوده‌ است.

محققان آمریکایی برای بررسی بیشتر این ارتباط به مطالعه روی دیتاهای جامع‌تری پرداختند. در این بررسی اطلاعات ۷۵ هزار و ۸۶۴ زن یائسه مورد ارزیابی قرار گرفت. در مدت زمان ۲۰ سال حدود ۲۳۰۴ مورد شکستگی لگن گزارش شد که به سرطان یا آسیب‌دیدگی جدی از قبیل سانحه رانندگی مرتبط نبود.

محققان در بررسی‌های بیشتر به رابطه بین مصرف مکمل‌های ویتامین B و خطر شکستگی لگن پی بردند. به گفته آنها در زنانی که از هر دو نوع ویتامین مصرف کرده بودند احتمال شکستگی لگن حدود ۵۰ درصد بیشتر بوده‌ است.

تاثیر استرس در بارداری بر رشد مغز جنین

مطالعه ‌جدید نشان می دهد استرس مادر در زمان بارداری یا حتی قبل از بارداری می تواند بر رشد مغز جنین تاثیر گذارد. در این مطالعه ۲۵۱ کودکی که زودهنگام متولد شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. شواهد نشان داد مادرانی که در دوره بارداری شان استرس بیشتری تجربه کرده بودند مجرای ماده سفید مغزشان رشد معیوبی بود.

مادران پرسشنامه ای را تکمیل کردند که از آنها در مورد تجربه شان از وقایع استرس زا نظیر شرایطی کوتاه مدت همچون تغییر منزل یا شرکت در یک آزمون یا عوامل استرس زا شدیدتر نظیر طلاق و جدایی پرسیده شده بود. براساس تعداد عوامل استرس زا تجربه شده به این زنان نمره داده شد.

محققان ‌با استفاده از تکنیک تصویربرداری پزشکی به بررسی ساختار ماده سفید مغز هم پرداختند. «الکساندرا لاتارسکیو»، پژوهشگر ارشد از کالج لندن کینگ، در این خصوص اظهار کرد: «ما دریافتیم مادرانی که قبل از بارداری و در طول بارداری استرس بیشتری داشتند، ماده سفید مغز کودک شان تغییر یافته بود.» . سلامت روانی بد مادران در طول بارداری پیامدهای نامساعدی برای نوزاد دارد که از آن جمله می توان به تولد زودهنگام یا وزن کم در زمان تولد اشاره کرد.

گیاهانی که باید به صورت پخته مصرف شود

خام گیاه خواری شاید دارای ارزش غذایی باشد اما سبزی هایی هم وجود دارد که پختن آن ها، باعث افزایش ارزش غذایی شان می شود. برای پخت بیشتر سبزیجات، توصیه ها بر این است که آن ها را بخارپز یا با چربی هایی مانند روغن کتان، روغن زیتون طبخ کنید. اضافه کردن چربی های سالم به این سبزیجات، جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها را در بدن چند برابر می کند:

گوجه فرنگی

اگر می خواهید از خواص لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی است، بهره ببرید، آن را بپزید. شما در هنگام مصرف گوجه فرنگی به صورت خام فقط ۴ درصد از لیکوپن آن را به بدن می رسانید. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته به راحتی جذب بدن می شود.

هویج

سطوح بتاکاروتن که نوعی آنتی اکسیدان است و در بدن تبدیل به ویتامین A می شود، در هویج پخته چند برابر افزایش می یابد.

اسفناج

حجم اسفناج با پخته شدن کاهش می یابد و شما می توانید مقدار بیشتری از آن را بخورید. اسفناج همچنین دارای اسید فولیک است که به تقویت سیستم عصبی کمک می کند. سطح اسید فولیک اسفناج با پختن این سبزی بیشتر حفظ می شود.

کلم بروکلیبروکلی

جزو خانواده‌ کلم هاست و خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار معروف است. همچنین بروکلی منبع غنی لوتئین و توکوفرول است. این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگ های خونی بدن، خطر سرطان را کاهش می دهد. بهترین شیوه برای پخت کلم بروکلی، آب پز و بخارپز کردن آن است که با این شیوه خواص کاروتنوئید، لوتئین و فیتوئن های آن تقویت می شود.

کد خبر 393380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.