۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
اردوغان: جهان از ما حمایت کند

رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار یک یادداشت در رسانه آمریکایی ضمن رد انتقادهای بین‌المللی درباره عملیات نظامی آنکارا در سوریه، پاسخ تندی به مواضع اروپایی‌ها و به ویژه اتحادیه عرب داده است.

به گزارش ایمنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار یک یادداشت در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به دفاع از عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه و دلایل چرایی این عملیات پرداخت.

به نوشته اردوغان، ناکامی جامعه بین‌المللی در زمینه کمک به ترکیه در زمینه میلیون‌ها مهاجر سوری سبب شد که آنکارا دست به عملیات در شمال شرقی سوریه بزند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این یادداشت تاکید کرد، هیچ کشوری مانند ترکیه با دردهای ناشی از بحران انسانی سوریه و سیل مهاجران و پناهندگان از سال ۲۰۱۱ مواجه نشده است.

اردوغان در این یاداشت تاکید کرده که به رغم محدودیت‌های ترکیه برای مواجه شدن با بحران سوریه با محدودیت‌های شدیدی مواجه شد اما به رغم هشدارها و درخواست‌های مکرر آنکارا از کشورهای جهان برای تامین نیازهای ۳.۶ میلیون مهاجر سوری، جامعه بین‌المللی از خود انفعال نشان داد.

او نوشت: «دولت من به این نتیجه رسید که جامعه بین‌المللی قرار نیست اقدامی بکند و به همین دلیل ما طرحی برای شمال شرقی سوریه ترسیم کرد. با توجه به فقدان طرح جایگزین برای پرداختن به موضوع بحران مهاجران، جامعه بین‌المللی یا باید به تلاش‌های ما بپیوندد و یا اینکه مهاجران را بپذیرد».

رئیس‌جمهور ترکیه در این یاداشت دفاع سرسختانه‌ای از عملیات نظامی این کشور در سوریه که از هفدهم مهرماه آغاز شده است، کرد.

اردوغان ضمن رد ادعاها درباره هدف قرار دادن کُردهای سوری در عملیات ترکیه تصریح کرد: «از منظر ما، همه شهروندان جمهوری عربی سوریه که هیچ تعلقی به گروه‌های تروریستی ندارند، از حقوق برابری برخوردار هستند. ما پ‌ک‌ک را معادل کُردهای سوریه نمی‌دانیم و با این موضوع به طور خاص مخالف هستیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در این یاداشت به مخاطبان آمریکایی و غربی خود اطمینان داد که کشورش اجازه خروج اعضای گروه تروریستی داعش از منطقه تحت عملیات ترکیه را نخواهد داد و البته اعلام آمادگی کرد که آنکارا آماده همکاری با دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای اسکان دادن به زنان و کودکان داعشی‌های خارجی است.

اردوغان به تندی اروپایی‌ها را به دلیل ناتوانی‌شان در مقابله با سیل حضور اروپایی‌های داعشی به ترکیه و در نهایت حضورشان در عراق و سوریه در کنار تروریست‌ها در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نواخت.

در یادداشت او آمده است: «شاید یک دولت یک کشور خاص اروپایی که من به نامش اشاره نخواهم کرد، بخواهد به جهان توضیح دهد که چطور یکی از اتباعش توانست در سال ۲۰۱۴ سوار هواپیما شده و با مهمات جنگی در چمدانش وارد استانبول شود».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به فشارهای فرانسه برای تحریم تسلیحاتی اروپا علیه ترکیه اشاره کرد و نوشت: «فرانسه فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کرده است اما چرا هشدارهای مکرر ما را درباره حملات تروریستی قریب‌الوقوع (در فرانسه) را نادیده گرفت؟»

اردوغان به مواضع اتحادیه عرب علیه عملیات نظامی ترکیه در سوریه هم واکنش نشان داد و این اتحادیه را «فاقد هر گونه مشروعیت» خواند. به گفته او، اتحادیه عرب نماینده احساسات و نظرات واقعی مردم کشورهای عربی نیست.

رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به اتحادیه عرب نوشت: «از آنجا که آنها از تلاش‌های ترکیه برای بازگرداندن مهاجران سوریه به سرزمین‌های پدری‌شان خوشحال نیستند، به ما بگوینند که آنها تاکنون چه تعداد از قربانیان جنگ (در سوریه) را در کشورهای خودشان پذیرش کرده‌اند؟ آنها چه کمکی برای پایان بحران انسان دوستانه در سوریه کرده‌اند؟ آنها از چه ابتکاری برای توقف جنگ داخلی (سوریه) حمایت کردند؟»

اردوغان در پایان این گزارش نوشت: «(عملیات) چشمه صلح یک فرصت دوم برای کمک کردن به ترکیه برای پایان دادن به جنگ‌های نیابتی در سوریه و احیای صلح و ثبات در این منطقه است. اتحادیه اروپا و جهان باید از تلاشی که ترکیه دارد انجام می‌دهد، حمایت کند».

منبع: فارس

کد خبر 393376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.