کره جنوبی از طرح "بایوجمی" برای احیای تالاب‌ها استقبال کرد

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از امضای قرار داد با کره جنوبی در زمینه احیای تالاب های این کشور به روش بایوجمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر قیصری صبح امروز -سه شنبه ۲۳ مهرماه- در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایمنا مبنی اینکه آیا طرح بایوجمی برای احیای تالاب انزلی همچنان متوقف خواهد ماند و چرا این طرح شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مورد هجمه برخی رسانه ها قرار گرفت، اظهار کرد: طرح احیای تالاب انزلی به روش بایوجمی از شرکت دانش بنیان نانو صنعت پرشیا از سال ۹۵ مورد استقبال سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. این طرح در مقایسه با طرح های ارائه شده به روش لجن برداری هزینه کمتری نیاز داشت. به گفته مسئولان محیط زیست برای جمع آوری و انتقال لجن های تالاب انزلی به حدود ۲۰۰ میلیون کامیون و هزینه ای بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد نیاز بود. براین اساس طرح بایوجمی مورد استقبال این سازمان قرار گرفت.

وی افزود: قرار بود طرح بایوجمی در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از تالاب ۲۴ هزار هکتاری انزلی اجرا شود با وجود این به دلیل مخالفت برخی ها اجرای این طرح در ۲۰۰ هکتار تغییر کرد و به چهار کرت ۵۰ هکتاری تقسیم شد در نهایت پس از سه هفته از اجرای این طرح، به دلیل مخالفت ها و فضای رسانه ای که علیه این پروژه به وجود آمده بود، طرح با ورود دادستان انزلی از اردیبهشت ماه متوقف شد.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: برخی افراد غیر متخصص و غیر دانشگاهی در این زمینه اظهار نظر کردند که بایوجمی سبب آلوده شدن کل تالاب انزلی شده است و از توسعه فناوری جلوگیری کردند. در حالی که ۱۰ تیم تخصصی دانشگاهی از دانشگاه های شریف، تهران، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی و شیراز و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آبزی پروری بر آن نظارت داشتند.

قیصری با بیان اینکه در برخی رسانه‌ها اعداد و ارقام اشتباه و خلاف واقع در خصوص مبلغ قرارداد اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی ارائه شد، تصریح کرد: مبلغ قرار داد این طرح با سازمان حفاظت محیط زیست ۲۵ میلیارد تومان است که چهار میلیارد تومان آن به صورت نقدی و ۲۱ میلیارد تومان آن به صورت اوراق قرضه تا سال ۱۴۰۰ تامین می شود. در حالی که برخی رسانه ها عنوان کردند که مبلغ قرار داد اجرای این طرح یک هزار میلیارد تومان بوده است. در کل ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب انزلی در نظر گرفته شده است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با تاکید بر اینکه بایوجمی تنها گزینه احیای انزلی است، افزود: پروژه بایوجمی طرحی علمی و قابل تکیه در دنیا محسوب می شود. به تازگی گروهی از سازمان آب و پارک علم و فناوری کره جنوبی برای استفاده از این فناوری برای احیای تالاب های این کشور به اصفهان آمدند و قراردادی برای انتقال این فناوری به کره جنوبی به امضا رسید.

اشتغال بیش از ۷ هزار نفر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

قیصری با اشاره به ایجاد اشتغال برای بیش از هفت هزار نفر نیروی متخصص در این شهرک، گفت: در سال ۹۷ بیش از یک میلیارد و ۴۷۰ هزار تومان گردش مالی شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک بوده است که در صورت حمایت مسئولان و جامعه گردش مالی و ایجاد اشتغال نیز رشد پنج برابری خواهد داشت. اشتغال هدف اصلی این شرکت در توسعه اقتصاد دانایی محور و دانش بنیان است و براین اساس تا کنون هفت هزار و ۱۰۰ نفر نیروی متخصص در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان فضایی برای جذب نیروهای متخصص فراهم شده است، ادامه داد: هزینه ایجاد اشتغال برای یک فارغ التحصیل در شهرک علمی تحقیقاتی در مقایسه با کشور یک سوم و نرخ موفقیت یک شرکت تازه تاسیس بیش از ۷۰ درصد است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان با بیان اینکه سهم اشتغال بانوان در شرکت های فناور و دانش بنیان ۴۵ درصد است، افزود: دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاران اصلی شهرک علمی تحقیقاتی هستند؛ با وجود این سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی سه برابر بیشتر از دولت است و  این شهرک در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در رتبه نخست کشور است.

قیصری با بیان اینکه تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ محصول و خدمات شهرک علمی تحقیقاتی تجاری سازی شده است، تصریح کرد: برخی شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک با ۱۸ کشور روابط تجاری و بازرگانی دارند و محصولات خود را به این کشورها عرضه می کنند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۷۶ پروژه فناوری به خط تولید رسیده است، گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در شهرک علمی تحقیقاتی مورد حمایت قرار گفته و گردش مالی شرکت های دانش بنیان و فناور این شهرک در سال ۹۷ بالغ بر یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان بوده است.

قیصری ادامه داد: یکی از گام های مهم در راه توسعه، اقتصاد دانش بنیان اعتماد مصرف کنندگان و جامعه به فناوری ها و تولیدات این مجموعه های فناور است؛ اگر تولیدات دانش بنیان حمایت شود ایجاد اشتغال در کشور نیز رونق بیشتری خواهد داشت.

اخبار مرتبط:

"بایوجمی" تالاب نیمه جان انزلی را نجات می دهد؟

کد خبر 393368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.