بزرگترین آکواریوم اروپا در اسلو

به زودی یکی از فرودگاه‌های قدیمی در کلانشهر اسلو جای خود را به آکواریومی عظیم خواهد داد که همچون دو گنبد بزرگ از زیر آب‌های دریا سر برآورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از معماران اهل لندن از طرح خود برای احداث آکوریومی اعجاب‌برانگیز رونمایی کردند که محل آن یک فرودگاه قدیمی در سواحل پایتخت نروژ است. آکواریوم جدید قرار است شبیه به دو تخته‌سنگ قوس‌دار طراحی شود که انحنای آن از زیر آب به بالاتر از سطح آن امتداد یافته است. پروژه احداث آکواریوم جدید بخشی از یک پروژه بزرگتر است که قرار است در سواحل شهرستان بروم در حوالی اسلو، پایتخت نروژ، اجرا شود.

معماران در نظر دارند آکوریوم را در دو قسمت ایجاد کنند که هر قسمت شبیه به گنبدی طراحی خواهد شد که از زیر آب‌های سواحل بروم سر بر خواهد آورد. سقف یکی از این دو سازه بلندتر از دیگری ساخته خواهد شد تا به عنوان یک منظر عمومی در دسترس مردم قرار گیرد. بازدیدکنندگان می‌توانند بر بالای این سازه بروند و از آنجا مناظر زیبای اطراف را نظاره کنند؛ این بخش از طریق گذرگاه‌هایی به محیط اطراف و همچنین ساحل متصل خواهد شد. دیوارهای آکواریوم نیز به طور کامل از شیشه ساخته می‌شود تا بازدیدکنندگان حس بودن در آب را تجربه کنند.

طرح کلی آکواریوم جدید بروم از نوعی تخته‌سنگ بسیار زیبا و بزرگ به نام "svaberg" الهام گرفته شد که ساختار این نوع سنگ همانند مجسمه‌ای زیباست که به وفور در آب‌های اطراف اسلو و به‌خصوص بروم یافت می‌شود. سنگ svaberg نور خورشید را بخوبی جذب می‌کند و باعث گرم شدن محیط اطراف می‌شود. معماران در طراحی آکواریوم جدید این ویژگی منحصربفرد سنگ svaberg را در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند آکواریوم را به‌گونه‌ای طراحی کنند که سطح بیرونی آن با جذب نور خورشید گرمای مورد نیاز فضای داخلی را تامین کند.

آکواریوم جدید بروم فضایی بیش از ۱۰ هزار متر مربع را به خود اختصاص خواهد داد و هفت میلیون لیتر آب را در خود جای خواهد داد. معماران در نظر دارند پروژه ساخت این آکواریوم عظیم را که بزرگترین آکواریوم در شمال اروپا تا این تاریخ خواهد بود، در سال ۲۰۲۰ آغاز کنند و چنین پیش‌بینی کرده‌اند که ساخت آن تا سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

کد خبر 393363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.