پوست الکترونیکی دقت معاینه بیماران را افزایش می‌دهد

پوست الکترونیکی، تکنولوژی جدیدی است که علائم حیاتی افراد را نشان می دهد و نقش چشمگیری در سرعت و دقت معاینه بیماران دارد.

به گزارش ایمنا، استفاده از پوست برای نمایش اطلاعات افراد، ممکن است مانند خیال‌پردازی‌های فیلم‌های علمی تخیلی، اغراق‌آمیز و ناممکن به نظر برسد. در چند سال گذشته دانشمندان سراسر جهان کوشیده‌اند قطعات الکترونیکی را جهت کاربردهای پزشکی با بدن انسان ترکیب کنند. ساخت نمایشگرهای ارتجاعی، از اهداف مهم چنین پژوهش‌هایی بوده است . نمایشگرهای جدید به شکل پوست مصنوعی طراحی شده و روی پوست انسان نصب می‌شود. در گذشته نمایشگرهایی با قابلیت کشش ساخته شده بود، اما زمانی که در برابر هوا قرار می‌گرفت و یا با حرکات عادی پوست روبه‌رو می‌شد، از بین می‌رفت.

در فوریه ۲۰۱۸ یک گروه تحقیقاتی ژاپنی موفق شدند پوست مصنوعی با قابلیت نمایش علایم حیاتی فرد نظیر ضربان قلب و همچنین سازگار با بدن انسان طراحی کنند. به گفته "تاکایو سامه"، رهبر تیم تحقیقاتی این پروژه، پوست الکترونیکی فوق‌العاده بی‌نظیر است و از آنجا که از مواد نازک و نرم ساخته شده، می‌تواند آزادانه تغییر شکل دهد. این پوست از فناوری نیمه هادی برای ثبت و خواندن موج الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) و نمایش آن به صورت همزمان استفاده می‌کند.

علاوه بر این کاربران می‌توانند اطلاعات پوست الکترونیکی را در فضای ابری بر روی اینترنت ارسال کنند. سپس بیمار قادر خواهد بود این داده‌ها را در وسایلی همچون گوشی یا تبلت ذخیره کرده و یا آن‌ها را در اختیار پزشک متخصص خود که ممکن است مایل‌ها با او فاصله داشته باشد، قرار دهد. به گفته پژوهشگران این پروژه، با این که این صفحه دیجیتالی کاملاً بر روی پوست انسان قرار می‌گیرد، اما مانع تنفس، فعالیت و حرکت طبیعی بدن و پوست نمی‌شود. پوست الکترونیک بسیار بادوام است و به مدت یک هفته می‌تواند به طور مداوم بر روی پوست پوشیده شود.

هر نمایشگر دارای مجموعه‌ای از میکرو ال ای دی‌های ۱۶*۲۴ پیکسل است که بر روی یک صفحه لاستیکی قرار گرفته و به وسیله سیم‌های کشی، برق‌رسانی می‌شود. به دلیل طراحی منحصر به فرد و وجود فاصله میان LED‌ها با وجود پیوستگی کلی آن‌ها تنفس پوستی به سهولت صورت می‌گیرد. پوست الکترونیک می‌تواند در آینده نه چندان دور به یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در حوزه پرشکی و سلامت تبدیل شود. این ابداع نقش چشمگیری در سرعت و دقت فرآیند معاینه بیماران و تشخیص بیماری در سال‌های آتی خواهد داشت. قرار است پوست الکترونیک طراحی شده توسط محققان ژاپنی تا کمتر از سه سال دیگر روانه بازار شود.

کد خبر 393347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.