بلاتکلیفی ۸۰ هزار خودرو از رده خارج شده

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکزاسقاط گفت: مراکز اسقاط کشور بالغ بر ۸۰ هزار خودرو را از رده خارج کرده‌اند اما گواهی اسقاط آنها در صفحه تضمینی بلاتکلیف و بلااستفاده مانده است به همین دلیل در حال ورشکستگی کامل هستند.

احمدرضا ناظر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر مدل خودرویی که سن قانونی آن به سن فرسودگی برسد مشمول طرح خروج خودروهای فرسوده می شود و این طرح فقط به پراید و پژو منحصر نمی شود.

وی افزود: در حال حاضر موضوع خروج خودروهای فرسوده در کشور به کلی تعطیل است و حتی با صدور اطلاعیه و ابلاغیه نیز کاری از پیش نمی رود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیان اینکه هر خودرویی از لحاظ کارکرد متفاوت از دیگری است، گفت: خودروها براساس قطعات داخلی از جمله سرسیلندر و مدل آن به سن فرسودگی می رسند، به عنوان مثال تاکسی ۱۰ سال، وانت ۲۰ سال، خودروهای سواری ۲۵ سال و اتوبوس‌ها نیز ۱۵ سال توان کارکرد مفید دارند.

ناظر تصریح کرد: درسایت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور جدولی وجود دارد که سن قانونی استفاده از هر خودرویی اعم از سواری سبک، سنگین و تمامی شرایط و ضوابط در آن نوشته شده اما عملا هیچ یک از آنها انجام نمی‌شود.

وی گفت: پس از جمع‌آوری خودروهای فرسوده، پلیس راهور آنها را بازدید و اصالت آن را تایید می‌کند که ماشین دزدی نباشد بعد دستور اوراق کردن آن خودروها صادر می‌شود، همچنین بر اینکه هیچ یک از قطعات ماشین‌های فرسوده سالم نمانده و قابل استفاده مجدد نباشد، نظارت دقیق دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط اضافه کرد: نظارت کامل پلیس راهور تا زمان اوراق کردن خودروهای فرسوده به این منظور است که برخی افراد سودجو قطعاتی را که از خودرو سالم باقی مانده، دوباره در بازار به عنوان جنس دست دوم به فروش نرسانند.

ناظر اظهار کرد: پس از اوراق خودرو، قسمت‌های چدن و آلومینیوم آن در کوره ذوب شده و بقیه قسمت‌ها را به کارخانه ذوب آهن تحویل می دهند که از آنها در تولید شمش آهن استفاده کنند، همچنین در خودروها پلیمرهایی وجود دارد که قابل بازیافت است.

وی افزود: چند سال پیش دولت در ازای گرفتن خودروی فرسوده، به شخص مبلغی را به صورت یارانه پرداخت می‌کرد، اما در حال حاضر به دلیل قطع شدن یارانه، خروجی خودروهای فرسوده نیز بسته شده و تعطیل است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط تصریح کرد: تا زمانی که دولت دوباره بودجه ای را به این کار اختصاص ندهد یا به صاحب خودرو کمک بلاعوض نشود، وجود خودروهای فرسوده باعث تشدید آلودگی هوا، تصادفات جاده ای و از بین بردن زیبایی شهر می‌شود.

ناظر اعلام کرد: مراکز اسقاط بالغ بر۸۰ هزار خودرو را از رده خارج کرده اند اما گواهی اسقاط آنها در صفحه تضمینی بلاتکلیف و بلااستفاده مانده است به همین دلیل در حال ورشکستگی کامل هستند.

وی افزود: با وجود اعلام و دستور دولت مبنی بر از رده خارج کردن دو میلیون خودروی فرسوده تاکنون حتی یک خودرو هم خارج نشده است.

کد خبر 393345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.