ترکی: رفع انحصار از آموزش زبان دوم مورد نظر است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حذف زبان انگلیسی مورد نظر نبوده و آوردن این طرح تنها برای رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی بوده است و انتقادات به طرح در زمان تصویب جزئیات بررسی می‌شود.

اکبر ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح حذف درس زبان انگلیسی مدارس، اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند چرا باید تنها زبان انگلیسی به طور انحصاری خوانده شود و این موضوع در مقدمه این بحث آمده است.

وی با تاکید بر لزوم وجود اختیار در خواندن زبان دوم، افزود: ممکن است افراد خواهان خروج از کشور برای تحصیل به کشورهای مختلفی باشند و بر همین اساس رفع انحصار از زبان انگلیسی را خواستار شدیم از نظر ما نباید این خواندن زبان دوم انحصاری باشد و هر فردی بنا به سلیقه و نیازهای خود در انتخاب زبان دوم آزاد باشد.

نماینده شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین و میاندشت تصریح کرد: ما اجازه انتخاب می‌دهیم و اگر مردم خواهان فراگیری این زبان بودند دوباره آن را انتخاب کنند و این هیچ اشکالی ندارد اما قطعا یک تعدادی هستند که خواهان فراگیری زبان دیگری خواهند بود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش لایحه‌ای را به دولت آورد که غیر از مدارس دولتی و غیردولتی مدارس دیگری هم مانند آموزشگاه‌ها راه‌اندازی شود، اظهار کرد: مجلس در این زمینه مخالفت کرد و ما تصویب کردیم که دو نوع مدرسه یا دولتی یا غیردولتی بیشتر نداشته باشیم و با این تصویب قطعا نگرانی گسترش آموزش در آموزشگاه‌ها و اخذ پول از مردم  مرتفع می‌شود.

ترکی با تاکید بر اینکه در طرح آموزش زبان دوم تنها کلیات آن مطرح شده و هنوز جزئیات تصویب نشده است، افزود: کلیات این طرح رفع حصر و انحصار از آموزش زبان بوده که تصویب شده و برای کسانی که شعارهایی مبنی بر داشتن آزادی می‌دهند قطعا این یکی از آزادی‌هاست.

آموزش و پرورش باید زمینه اجرای طرح آموزش زبان دوم را در خود ایجاد کند

وی با بیان اینکه ما خواهان آزادی دانش‌آموز هستیم، گفت: شاید خانواده‌ای خواهان رشد و تعالی یا تحصیل فرزندش در یک کشور خاص باشد و برای چنین افرادی با این طرح از ابتدا حق انتخاب ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال ایجاد تغییرات و تکمیل طرح در جزئیات خواهیم بود، اظهار کرد: آموزش و پرورش قطعا باید مدارس یا کلاس‌هایی را برای این امر درنظر بگیرد و بحث حضور در آموزشگاه‌ها در حد جدی مطرح نشده است و تلاش می‌شود جزئیات طرح به نحوی در کمیسیون مطرح شود که تا حد ممکن به نفع مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه انتقادات وارده به طرح را در جزئیات لحاظ می‌کنیم، اظهار کرد: در خصوص کلیات طرح آنچنان که صحبت شده اینگونه نبوده است و مهمترین نکته این طرح حذف حصر از آموزش زبان دوم است و با تصویب کلیات قطعا جزئیات قابل تغییر خواهد بود که با مشورت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی اشکالات رفع می‌شود.

ترکی در خاتمه یادآور شد: در گذشته زبان‌های جهانی زبان‌های دیگری بوده و بعدها به انگلیسی تبدیل شده و قطعا در جامعه اگر انحصارها شکسته شود کارهای بهتری می‌توان انجام داد.

کد خبر 393327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.