چاره‌ای جز کمک و توانمندکردن ساکنان محلات هدف نداریم

عضو هیئت ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این‌ که مردم همان کسانی هستند که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند و به تنهایی توان نوسازی ندارند و باید در توانمندسازی آن‌ها کمک کنیم، گفت: چاره‌ای جز کمک و توانمندکردن ساکنان محلات هدف نداریم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی با بیان این‌که موضوع بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری با توجه به حجم گسترده و ابعاد پیچیده آن یک اقدام ملی است، اظهار کرد: بدون مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی، انبوه‌سازان و سازندگان نمی‌توان اقدام مناسبی در خصوص بازآفرینی شهری داشت.

وی گفت: با توجه به تمهیدات فراهم‌شده برای استفاده ظرفیت صندوق یکم، خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان، علاوه‌بر دریافت تسهیلات با نرخ شش درصد می‌توان از سازندگان واحدهای مسکونی در بافت فرسوده نیز پیش‌خرید کنند.

عضو هیئت ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: هر زمان و دوره‌ای دولت‌ها اراده کردند و  بستر برای مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم شد، به نتایج و آثار خوبی دست یافته‌ایم.

 آئینی اضافه کرد: در سال ۸۸ تا ۹۲ بسته حمایتی خوبی در قالب بخشی از خط  اعتباری مسکن مهر و منابع داخلی بانک‌ها وارد کردیم و با وام ترجیحی و ارزان‌قیمت روند نوسازی هم خوب بوده، از سال ۹۶ به بعد هم باز روند صعودی‌شده که این نشان از  بهبود سیاست‌ها برای توانمندسازی و تشویق مردم در ساخت و ساز بافت‌های فرسوده بوده است.

وی گفت: در سال گذشته با اعطای بسته‌های تشویقی در محدوده بافت‌های فرسوده شهر تهران در پنج درصد سطح بیش از ۲۰ درصد پروانه صادر شده است و در کل کشور هم در هفت درصد سطح ۱۶.۵ درصد صدور پروانه را به همراه داشته است، و این نشان از تاثیر مثبت سیاست‌های اتخاذ شده دارد.

اولویت بازآفرینی شهری به روش محله‌سازی است

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه اولویت بازآفرینی شهری به روش محله‌سازی است، گفت: در گام بعدی نوسازی بافت‌های فرسوده بصورت تجمیع چند پلاک صورت می‌گیرد.

آئینی با بیان اینکه حفظ سلامت ساکنان در محلات هدف در اولویت سیاستگذاری قرار دارد، گفت: باید سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که سقف‌های لرزان از بالای سر ساکنان در محلات هدف برداشته شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقدشده بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و جامعه و انجمن مهندسان مشاور گفت: براساس این تفاهم‌نامه از مرحله صفر تا صد، یک مهندس مشاور در محله هدف نوسازی در کنار ساکنان حضور خواهد داشت.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف ناکارآمد تا پایان سال

 عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه با سیاست گذاری‌های انجام‌شده تا پایان سال، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف ناکارآمد ساخته خواهد شد، گفت: انتظار ما بر این است تا با اعطای مناسب بسته‌های تشویقی، تسهیلات ارزان‌قیمت و  ارائه تخفیفات در پروانه‌های ساخت این رقم به ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در سال آینده افزایش یابد.

بیش از ۴۵ درصد پلاک‌های فرسوده تهران نوسازی شده است

آئینی گفت: بر اساس اعلام سازمان نوسازی شهر تهران بیش از ۴۵ درصد پلاک‌های فرسوده تهران نوسازی شده و در سطح کشور نیز این روند رو به رشد است، اگرچه هنوز با اهداف مورد انتظار برای رسیدن به نقطه مطلوب  فاصله داریم.

وی با بیان اینکه ۴۵ هزار هکتار بافت فرسوده میانی درکشور، دارای طرح‌های بهسازی و نوسازی مطالعه‌شده هستند،گفت: کار تهیه طرح‌های بازآفرینی در محلات فرسوده بیش از ۲۰۰ شهر کشور انجام شده که بیشتر این طرح‌ها به تصویب کمیسیون‌های ماده پنج استان‌ها رسیده است.

کد خبر 393326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.