زیست‌بوم فعالیت سگ‌های ولگرد در قم مشخص شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: در کنار احترام به‌حق حیات حیوانات ناقل بیماری و سگ‌های ولگرد باید حدود فعالیت و زیست‌بوم این حیوانات در مجموعه مدیریت کلان استان مشخص شود.

به گزارش ایمنا، سید عبدالله میر ابراهیمی در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری اظهار کرد: برای جمع‌آوری منسجم سگ‌های ولگرد باید نیروی انتظامی نیز وارد عمل شود، شهرداری قدرت قهری برای ورود به برخی مراکز شخصی مانند باغ‌ها و ساختمان‌های نیمه‌کاره را ندارد.

وی عنوان کرد: طبق اعلام مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، ۲۶۰مورد گزش گربه از ابتدای سال در قم وجود داشته همچنین ۳۲۰ مورد گزش توسط سگ‌های دارای صاحب و ۷۰ مورد گزش توسط سگ‌های ولگرد در سال جاری گزارش شده است که در این خصوص لازم است سگ‌های دارای صاحب ساماندهی شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری قم با بیان اینکه در سال ۹۷ نیز بیش از دو هزار سگ ولگرد از سطح استان جمع آوری شد، ادامه داد: تاکنون هزار و ۴۸۶ سگ ولگرد در ابتدای سال جاری از سطح شهر قم جمع آوری شده است که برخی طبق گزارشات مردمی بوده است همچنین برخی نیز توسط شهرداری احصا و جمع آوری شده است؛ همچنین ۱۶۲قلاده سگ ولگرد از بخش‌های استان نیز جمع آوری شده است.

وی اضافه کرد: قانون لازم برای جمع آوری سگ‌های ولگرد و قلاده‌دار کردن سگ‌های دارای صاحب وجود دارد، اما به نظر می‌رسد باید در زمینه اجرا بهتر عمل شود؛ مدیریت پسماند نمی‌تواند وارد محدوده‌های شخصی شود و لازم است در این خصوص نیروی انتظامی وارد عمل شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری قم اظهار کرد: دستورالعملی وجود دارد که سگ‌های دارای صاحب باید شناسنامه‌دار و قلاده‌دار شوند و صاحبان آن‌ها فرم قبول مسئولیت را امضا کرده و این سگ‌ها تنها در محدوده باشند که در این خصوص لازم است یک تیم متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت پسماند و اداره کل دامپزشکی استان اقدام به ساماندهی این‌گونه سگ‌ها کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارشات و مشاهدات، مشخص شده است که از شهرهای دیگر سگ‌های ولگرد بارگیری می‌شوند و در استان قم و خصوصا در محدوده مسگرآباد قم تخلیه می‌شوند که این موضوع در مدت اخیر شیوع پیدا کرده است و باید با آن مقابله شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری قم عنوان کرد: کانون‌های تردد سگ‌های ولگرد در حریم‌های شهر قم مانند شهرک صنعتی شکوهیه، باغ‌های اطراف مسجد جمکران، بستر رودخانه و پیرامون شهرک پردیسان و بلوار غدیر فراوان است و اکیپ‌های جمع‌آوری این حیوانات در شهرداری قم افزایش‌یافته است.

وی تاکید کرد: همچنین در انتهای ۷۵ متری عمار یاسر و منطقه باجک ۳ نیز تردد سگ‌های ولگرد به‌صورت گسترده‌تری مشاهده می‌شود.

میرابراهیمی ادامه داد: با دستور قضایی دادستان استان، مدیریت پسماند شهرداری قم مسئول مستقیم در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و دیگر حیوانات ناقل بیماری به انسان است.

وی تصریح کرد: تغییر ساعات جمع‌آوری پسماندهای شهری از سیاست‌های کلان شهرداری نیست، چراکه این مساله سبب سردرگمی مردم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: اغلب شهروندان نسبت به زمان دقیق جمع‌آوری پسماند توسط شهرداری در محلات هدف اطلاع دقیق داشته و قبل از ساعاتی که پسماند جمع‌آوری می‌شود، زباله‌های خود را بیرون منزل قرار می‌دهند و همچنین برخی نیز بعد از ساعات مشخص شده زباله را قرار می‌هند که صبح‌ها نیز واحدهایی در سطح شهر تردد و زباله‌های باقی مانده را جمع آوری می‌کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

میرابراهیمی تاکید کرد: طرح جامع مدیریت پسماند در شهرداری به‌صورت رسمی آغاز شده و اکنون در مرحله آنالیز فیزیکی بوده و به‌زودی دامنه آن به مرحله دفن و امحا خواهد رسید.

کد خبر 393325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.