تشکیل وزارت منابع طبیعی برای دستیابی به توسعه پایدار

عضو هیئت علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با ادغام سه سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات، وزارت منابع طبیعی و محیط زیست با ساختار مناسب و تعریف درست محتوا و وظایف کاری در راستای ایجاد تحولات اجتماعی، پاسخگویی به نیازهای کشور و دستیابی به توسعه پایدار تاسیس شود.

محمدرضا وهابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بخش مدیریتی منابع طبیعی کشور مشکل ساختاری و سازمانی وجود دارد، سازمان متولی منابع طبیعی به مثابه یک ظرف کوچکی  است که وظایف حاکمیتی - نظارتی و اجرایی مهمی را عهده دار است، ولی در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و ساختار مناسبی ندارد.

وی افزود: هرم مدیریتی در چنین تشکیلاتی نگرش مناسبی در زمینه منابع طبیعی ندارد و چون بستر کار مناسب نیست جذب بهینه بودجه، امکانات و تامین نیروی انسانی متخصص هم نمی تواند انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه شرایط اجتماعی و اقتصادی در شرایط فعلی باعث شده تا جوامع محلی به فکر منافع آنی و شخصی خود باشند، خاطرنشان کرد: جلب مشارکت و همکاری آحاد جامعه برای صیانت از منابع طبیعی، احیا و توسعه آن نیازمند آموزش، فرهنگ سازی، ایجاد انگیزش و همچنین اعتمادسازی است. باید مردم باور داشته باشند که کارگزاران دولت و مردم در کنار یکدیگر هستند و جدایی و تقابل بین آنها وجود ندارد.

وهابی گفت: پیشنهاد می‌شود که با ادغام سه سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات، وزارت منابع طبیعی و محیط زیست با ساختار مناسب و تعریف درست محتوا و وظایف کاری در راستای ایجاد تحولات اجتماعی، پاسخگویی به نیازهای کشور و دستیابی به توسعه پایدار تاسیس شود.

وی با بیان اینکه اغلب آتش سوزی های طبیعی در عرصه‌های جنگلی، درختچه زارهای انبوه و ذخیره‌گاه‌های جنگلی  به ویژه در خشکسالی ها رخ می دهد، تصریح کرد: با توجه به وسعت محدود این نوع پوشش‌های گیاهی در استان اصفهان تاکنون موارد بسیار کمی آتش سوزی طبیعی گزارش شده است، آتش سوزی عمدی توسط ساکنین بومی و بهره برداران با هدف تصاحب عرصه و ایجاد مالکیت زمین و همچنین تغییر نوع رستنی ها و افزایش علوفه برای چرای دام ها انجام می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تعامل بهره برداران و دامداران در استان اصفهان با مجموعه اداری منابع طبیعی، اغلب مثبت و سازنده است و موارد کمتری از آتش سوزی عمدی در مقایسه با استان های همجوار مشاهده می شود، به نظر می رسد قوانین بازدارنده موجود در این زمینه کافی و مناسب است.

وهابی ادامه داد: از طرفی در سال های اخیر سازمان جنگل ها و مراتع کشور ساز و کار جدی در زمینه آتش سوزی ها ایجاد کرده است. یگان های ویژه ای در ادارات منابع طبیعی مستقر هستند و سامانه ثبت آتش سوزی وجود دارد که به طور مرتب مستندسازی می شود با این حال امکانات موجود کافی نیست و باید تجهیزات مورد نیاز تامین شود.

وی تاکید کرد: حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی می تواند بر پایه تحقیقات و مدیریت علمی و همچنین کاربرد علم و فناوری با دقت و سرعت بیشتر و خطای کمتر در مقایسه با روش های معمول و سنتی انجام شود، اما اعتبارات چندانی در این زمینه تخصیص نمی یابد و حتی گاهی هزینه‌کرد اعتبارات تخصیصی موجود هم به سمت و سوی دیگر می رود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نقشی در احیای عرصه های منابع طبیعی استان نداشته است و اگر مواردی مشاهده شده در جهت تملک و تصاحب اراضی بوده است و سرمایه گذاری در منابع طبیعی دیر بازده است، افزود: با فرهنگ سازی و اجرای طرح های تلفیقی چند منظوره در قالب بسته های مدیریتی، می توان زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در منابع طبیعی مانند اجرای ترکیبی طرح های حفاظت و صیانت از عرصه ها، بوم گردی، کاشت و بهره برداری  از گیاهان دارویی و صنعتی، تولید آب، تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت و غیره فراهم کرد.

به گزارش ایمنا، از مساحت ۱۰.۷ میلیون هکتاری استان اصفهان، حدود ۶.۷ میلیون هکتار آن را عرصه های جنگلی و مرتعی تشکیل می دهد. در ۳۰ سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد تراکم گونه های درختی و درختچه ای جنگل‌ها کاهش یافته است. از طرفی تنها حدود ۱۳ درصد وسعت مراتع استان دارای وضعیت خوب تا متوسط است  و حدود ۸۷ درصد آن را مراتع فقیر، خیلی فقیر و اراضی نامناسب تشکیل می دهد.

سالانه  حود ۳.۳ میلیون واحد دامی از مراتع استان استفاده می کنند در حالی که ظرفیت مراتع استان ۱.۹۸ میلیون واحد دامی برآورد شده است. (حدود ۴۰ درصد دام مازاد بر ظرفیت است). در عرصه های بیابانی هم ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان وجود دارد.

با توجه به شرایط اقلیمی استان که بخش عمده آن از نوع خشک و نیمه خشک است و همچنین عوامل مختلف از جمله چرای بیش از حد دام، تغییر کاربری مراتع به اراضی کشاورزی(به‌ویژه زراعت دیم)، توسعه و بهره برداری بی رویه و غیر اصولی معادن، توسعه روستایی و شهری، توسعه شبکه راه‌ها و تاسیسات مختلف و دیگر عوامل، مراتع استان اصفهان به شدت تخریب شده و در معرض تهدید جدی است.

بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر حدود ۴۸ گونه گیاهی از کل ۱۴۵۸ گونه گیاهی استان در در معرض تهدید قرار دارد.

کد خبر 393318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.