روحانی به قربانگاه می‌رود!

اظهارات رئیس جمهور در نشست خبری، موافقت دولت با طرح انتقال آب خزر به سمنان و دستگیری روح الله زم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -دوشنبه ۲۳ مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «آماده‌ام برای ملتم قربانی شوم» به انعکاس اظهارات رئیس جمهور در نشست خبری خود پرداخته و در ادامه نوشته است: بهترین توصیف برای نشست خبری روز گذشته رئیس جمهور به نظر می‌رسد همان بود که خبرنگار رسانه آمریکایی «فایننشال تایمز» گفت؛ «ظفرمندانه.» این عبارت از آن رو به کار برده شد که میان نشست خبری قبلی رئیس جمهوری یعنی بهمن ماه۹۶ تا روز گذشته، ۱۸ ماه وقفه ایجاد شد. در این مدت از اعتراضات دی ماه ۹۶ تا خروج آمریکا از برجام در بهار ۹۷، ملت و دولت ایران حوادث بزرگ سیاسی و امنیتی و فشارهای اقتصادی بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. اما امروز این فشارها یا تخلیه شده و جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک توانسته است مدیریت و توانمندی خود را به اثبات برساند. یا به تعبیر روحانی در نشست دیروز، طوفان بزرگی که از بهار ۹۷ در آسمان ایران وزیدن گرفته است، در حال خروج است. به همین دلیل بود که روحانی با اطمینان، طمأنینه و البته صراحت، آن هم در میانه دومین دوره ریاست جمهوری خود، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

در زمینه مسائل منطقه‌ای از گشایش‌های پیش رو گفت و البته تأکید کرد که جنگ یمن یکی از گره‌های اصلی و مانع بر سر روابط دو کشور ایران و عربستان است. اما درباره برجام همچنان بر همان سیاستی تأکید کرد که در نیویورک گفته بود؛ آمادگی برای برگزاری نشست سران ۱+۵ درصورتی که آمریکا به واقع به برجام بازگردد. روحانی در همین زمینه گفت که اگر بداند با حضور در چنین نشستی، آن هم با حضور آمریکا باری از دوش ملت ایران برداشته می‌شود، از قربانی کردن خود هم هیچ ابایی ندارد. در سیاست داخلی، ابتدا از صداوسیما انتقاد کرد که با وجود برگزاری هفتگی جلسات هیأت دولت، این رسانه علاقه‌ای به پخش تصویر و سخنان او در برخی جلسات هیأت دولت  ندارد. وقتی درباره انتخابات پیش رو از او پرسیده شد، از تفسیر شورای نگهبان درباره اصل۱۱۳ قانون اساسی که رئیس جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی خوانده است انتقاد کرد، تفسیری که به گفته روحانی، در این صورت رئیس جمهور تنها رئیس دستگاه اجرایی خواهد بود، نه رئیس جمهور.

همه این پاسخ‌ها به این معنی است که روحانی، هنوز همان روحانی است که در سال ۹۲ یا ۹۶ بوده است، رئیس جمهوری که همچنان بر اصول و مبانی سیاست داخلی و خارجی وعده داده شد خود ایستاده است، حتی اگر موانع اجرای این مبانی و اصول خارج از شماره باشد. در مجموع، نشست خبری روز گذشته روحانی، صریح‌تر، شفاف‌تر و پرطنین‌تر از نشست‌های گذشته او بوده است، صراحت و طنینی که از اطمینان رئیس جمهور به در دسترس بودن دستاوردهای بیشتر حکایت کرد، دستاوردهای اقتصادی داخلی یا منطقه‌ای.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پا فشاری معاون، استیضاح وزیر »به بررسی طرح انتقال آب خزر به سمنان، پرداخت و نوشت: هفته پیش بود که کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر مخالفت کرد اما چهارشنبه گذشته این پروژه در کارگروه محیط‌زیستی ‌پروژه انتقال آب خزر به سمنان، به ‌صورت مشروط و با تاکید بر حفظ برخی الزامات محیط‌زیستی از جانب وزارت نیرو به‌ عنوان پیمانکار، به تایید سازمان محیط‌زیست رسید و نامه تایید آن نیز با امضای عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر شد. انتشار این نامه اما سبب واکنش‌های بسیار شد. واکنش‌هایی که به تهیه نامه‌ای اعتراضی به رئیس جمهور با امضای برخی از نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان شهرهای شمالی ختم شد.

پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، پروژه‌ پرحاشیه و درازمدتی است که نامش هرازگاهی بر سر زبان‌ها می‌افتد و با مطرح شدن هر باره آن موج انتقادات و واکنش‌ها بالا می‌گیرد. با این حال اما به نظر می‌رسد مخالفت‌ها جایی برای تغییر نظر مسئولان و تصمیم‌گیران کشور در عرصه آب و محیط‌زیست ندارد. سال‌هاست که این پروژه یعنی انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی یا سمنان به یکی از پروژه‌های مهم برای دولت‌ها تبدیل شده است، اجرای این طرح در اواسط دهه ۸۰ مطرح شد و در سال ۱۳۹۱ در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابلاغ شد.

این طرح به «پروژه استراتژیک» محمود احمدی‌نژاد تبدیل شد اما انتقاد و مخالفت کارشناسان و فعالان محیط‌زیست اجرای آن را به تعویق انداخت و آن را متوقف کرد. پس از او اما این پروژه باز هم مورد توجه حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفت و به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکل آب در فلات مرکزی ایران شناخته شد. گرچه سال‌ها است که از ابلاغ این طرح و البته متوقف ماندن آن می‌گذرد، اما آذرماه سال ۹۷ که حسن روحانی سفری به سمنان داشت به اهالی این استان وعده انتقال آب خزر به سمنان را داد و گفت که «دولت از شرکت‌هایی که در این پروژه ملی مشارکت کنند» حمایت خواهد کرد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرجام فریبکار» به بررسی خبر دستگیری روح الله زم پرداخت و نوشت: سرانجام شخصی که به اسم افشاگری دست به انتشار دروغ‌های بی‌شماری در خصوص مسئولان و فعالان سیاسی ایرانی می‌زد، در عملیاتی پیچیده توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شد. روح‌الله زم که روزگاری خود را عنصری می‌نامید که در تمامی ارکان نظام اسلامی نفوذ اطلاعاتی دارد و گفته می‌شد که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی نظیر فرانسه، ایالات متحده، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هدایت می‌شود، در پایان کار فهمید که از مدت‌ها قبل در تور اطلاعاتی نیروهای جمهوری اسلامی ایران بوده و حال باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود طی این مدت باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی برندگان جایزه نوبل اقتصاد پرداخته و در مطلبی با تیتر «نوبل برای کاشفان عمق فقر» نوشته است: روز گذشته برندگان جایزه نوبل اقتصاد معرفی شدند. این جایزه از سوی «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» به‌طور مشترک به «استر دوفلو ۴۶ ساله»، «آبهیجیت بانرجی ۵۸ ساله» و «مایکل کریمر ۵۴ ساله» اعطا شد. «دوفلو» دومین زن و جوان‌ترین برنده نوبل اقتصاد است. او همسر و هم‌دانشگاهی فعلی «بانرجی» است و زمانی شاگرد او در دانشگاه MIT بود. «کریمر» به‌عنوان ضلع سوم، استاد دانشگاه هاروارد است. این زوج اقتصاددان در حالی دیروز جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کردند که مطالعات آنها روزی از سوی برخی اقتصاددانان به «اوهام اقتصادی» شناخته شده بود؛ چرا که آنها در عوض بررسی تئوریک مساله فقر، وارد بطن زندگی فقرا شده و معضل فقر را با مسائلی بسیار جزئی به تصویر می‌کشاندند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل اعطای جایزه به این ۳ نفر استفاده از رویکرد نوین «آزمایشگاهی» و «از جزء به کل» در مسئله مبارزه با فقر است. این اقتصاددانان در مطالعات خود پا را از رویکرد تئوریک فراتر گذاشته و فقر را به‌صورت مشهود و تجربی ریشه‌یابی کرده‌اند. بالطبع برای هر سوال حوزه فقر پاسخ‌های متناسب نیز ارائه داده‌اند. نتیجه مستقیم یکی از مطالعات آنها در حوزه «تحصیل درمانی» روی حدود ۵ میلیون از کودکان هندوستانی اثرات مثبت قابل‌توجهی داشته است. «انتشارات دنیای اقتصاد» کتاب «اقتصاد فقیر» نوشته دوفلو و بانرجی را منتشر کرده است.

کد خبر 393315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.