اصفهان می‌تواند سیلیکون ولی غرب آسیا باشد

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به داشتن ظرفیت‌های خاص، اصفهان پتانسیل سیلیکون ولی شدن را دارد، اما موانعی نیز در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی امشب (دوشنبه) در برنامه زنده اینجا اصفهان در ارتباط با اینکه اصفهان می‌تواند "سیلیکون ولی" غرب آسیا شود، اظهار کرد: سیلیکون ولی منطقه کوچکی در شرق سانفرانسیسکو است و به دره سیلیکون نیز معروف است که در دوره جنگ جهانی یکی از مراکر مهم تحقیقاتی برای ساخت تجهیزات به ویژه رادارهای جنگی بوده است، بعد از اتمام جنگ تجمع مراکز تحقیقاتی در این منطقه پدیده‌ای را به وجود می‌آورد که در دنیا تازگی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سیلیکون ولی منطقه شهری که پّر از شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرین، استارت‌آپ‌های و فضای نوآوری و خلاقیت است، ادامه داد: به عبارت دیگر سیلیکون ولی اولین نمونه یک محیط مناسب شهری برای رشد نوآوری و کارآفرینی است و یک اکوسیستم خوب برای کارآفرینی محسوب می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بعد از متولد شدن سیلیکون تقریبا در اواخر دهه نود میلادی و اوایل قرن بیستم همه دنیا متوجه وجود این منطقه شدند، از همان زمان الگو برداری از این منطقه شروع شد و اصفهان نیز با داشتن ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در غرب آسیا یک سیلیکون ولی باشد.

وی با تاکید اینکه سیلیکون ولی کمک می‌کند تا شهری پویا و نوآور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در سیلیکون ولی نیز مانند تمام دنیا کارآفرین ایده خود را شروع می‌کند و برخی موفق و برخی دیگر هم با شکست مواجه می‌شوند، یکی از ویژگی‌های خوبی که در این منطقه وجود دارد، این است که اگر در شروع کار با شکست مواجه شوند، ناامید نخواهند شد و مجددا فعالیت خود را شروع می‌کنند و این موضوع در سیلیکون ولی به یک فرهنگ جاری و عمومی تبدیل شده است.

خسروی گفت: یکی از مشکلات فرهنگی ما در زمینه سیلیکون ولی شدن این است که آمادگی برای ادامه دادن دوباره بعد از شکست را نداریم و این مسئله هنوز در فرهنگ ما جا نیافتاده است، حتی ممکن است افرادی که در شروع یک ایده نو و خلاقیت با شکست مواجه می‌شوند، آن فعالیت را کنار بگذارند و بیخیال نوآوری و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید شوند.

وی با توضیح اینکه وقتی صحبت از کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین می‌شود، ظرفیت و فضای زیربنایی این هویت بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: سیلیکون ولی یک ظرفیت و اکوسیستمی است که به کسب‌ و کارها و ایده‌های نو جهت می‌دهد تا دیده شوند، ایده‌هایی که می‌توانند یک فرصت طلایی برای منبع درآمد شوند.

فعالیت‌های بزرگ اصفهان در جهت بهبود اکوسیستم کارآفرینی کشور

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به اینکه اصفهان چگونه می‌تواند فضای مناسبی برای ایده‌های نو و سیلیکون ولی شدن، باشد و ظرفیت‌های اصفهان در این زمینه، گفت: حدود ۱۳۰ سال پیش کارآفرین اصفهانی به نام "محمد حسین امین‌الضرب" در دوره مظفرالدین شاه اولین کارخانه برق ایران را در تهران راه‌اندازی می‌کند و ایشان اکنون به عنوان نماد کارآفرین اتاق بازرگانی می‌شناسند و حتی جایزه‌ای با عنوان امین‌الضرب داریم که این افتخاری برای اصفهان و اصفهانی‌ها است، نسل نوین کارآفرینی‌های جدید ایران از همان زمان است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اصفهان  فعالیت‌های بزرگی در جهت بهبود اکوسیستم کارآفرینی کشور مانند راه‌اندازی اولین پارک فناوری و مرکز رشد فناوری در کشور که به نوعی زیرساخت نوآوری نیز است، پایه گذاری اولین رویداد کارآفرینی به نام جشنواره شیخ بهایی توسط شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان، ایجاد اولین نمونه یک بازار مدرن در اصفهان به نام سیتی‌سنتر، داشتن جایگاه‌های بنزین تک سکو در اصفهان برای اولین بار در کشور، بزرگ‌ترین تولید کننده شیر و طلای ساخته شده کشور، بزرگترین تولیدکننده سنگ و فولاد کشور و هزاران مورد دیگر که نباید آن‌ها را نادیده گرفت، انجام داده است و همین موارد داشتن ظرفیت اصفهان برای سیلیکون ولی شدن را نشان می‌دهد.

خسروی با اشاره به اینکه مشکلاتی بر سر راه سیلیکون ولی شدن اصفهان وجود دارد، افزود: موانعی مانند برخی مشکلاتی فرهنگی که ضربه‌های بزرگی به کارهای تیمی و نوآوری‌ها می‌زند، انداشتن فضاهایی برای بیان ایده‌ها مانند کافی‌شاپ‌های ایده در سیلیکون ولی، که البته یک کافه ایده در اصفهان ایجاد شده است، اما نیاز به چنین فضاهایی بیشتر است، ترس از دزدیده شدن ایده که منجر به بیان نشدن ایده می‌شود و ... وجود دارد.

وی گفت: در جهت ایجاد زمینه برای طرح کردن ایده‌ها  از مهر ماه سال ۹۵ باشگاه مشاورین در اصفهان شکل گرفت که سه‌شنبه اول هر ماه حدود ۴۰ مشاور در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، داوطلبانه در اتاق بازرگانی اصفهان جمع می‌شوند و افراد ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و در همان زمینه مشاوره می‌گیرند.

کد خبر 393297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.