شکستگی استخوان در انتظار مصرف‌کنندگان ویتامینB!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف بیش از حد ویتامین B، نقش مهمی در افزایش خطر شکستگی استخوان دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح بدن ضروری است تا جایی که بسیاری افراد از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی برای برطرف کردن نیاز روزانه خود استفاده می‌کنند. ویتامین B6 و B12 نقش مهمی در بدن انسان ایفا می‌کند و یک فرد سالم می‌تواند این نوع ویتامین‌ها را با پیروی‌ کردن از یک برنامه غذایی متنوع دریافت کند. بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف بیش از حد از این ویتامین‌ها، مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد می‌کند.

گروهی از پژوهشگران آمریکایی به منظور بررسی تاثیر مصرف ویتامین‌های B6 و B12 و خطر شکستگی سر استخوان ران، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۷۵ هزار و ۸۶۴ زن را که عضو مطالعه سلامت پرستاران بودند بررسی کردند. محققان وضعیت سلامت، رژیم غذایی، میزان مصرف مکمل‌ها و همچنین جزئیاتی مانند فعالیت‌های تفریحی، مصرف دارو، وضعیت سیگار کشیدن و شاخص چربی بدن (BMI) افراد شرکت‌کننده را ارزیابی کردند.

این پژوهش برای مدت ۲۰ سال طول کشید. یافته‌های جدید نشان داد طی این مدت، سر استخوان ران دو هزار و ۳۰۴ فرد دچار شکستگی شد که دلیل آن سرطان یا آسیب جدی مانند تصادف نبود. همانطور که انتظار می‌رفت، رابطه مستقیمی بین مصرف مکمل ویتامین B و خطر شکستگی سر استخوان ران وجود داشت؛ این خطر در زنانی که هر دو نوع ویتامین را بیش از حد مصرف کرده بودند، حدود ۵۰ درصد بیشتر از افرادی بود که این ویتامین‌ها را کمتر مصرف کردند.

به گفته محققان خطر شکستگی استخوان در میان زنانی که مقدار متوسط ویتامین‌های B6 و B12 را مصرف کرند، قابل ملاحظه نبود. هنوز دلیل این که چرا مصرف این دو نوع ویتامین باعث افزایش خطر شکستگی سر استخوان ران می‌شود مشخص نیست. پژوهشگران معتقدند دلیل این اتفاق ممکن است به عوارض جانبی جذب مقدار زیاد ویتامین B6 مربوط باشد.

همچنین مصرف بیش از حد ویتامین B6 باعث بروز علائم عصبی مانند ناهماهنگی عضلات و کاهش تون عضلانی (میزان سفتی و قوام ماهیچه در زمان استراحت) می‌شود؛ این علائم خطر شکستگی سر استخوان ران را افزایش می‌دهد. محققان آمریکایی به این نکته نیز اشاره کردند که برخی افراد به مصرف مکمل ویتامین B12 نیاز دارند و هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد تنها مصرف این ویتامین خطر شکستگی سر استخوان ران را افزایش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open  منتشر شده است.  

کد خبر 393289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.