دایره ساختار شکن؛ نماد پارک علم و فن‌آوری دانشگاه پورتو

یک استودیوی بین‌المللی در کلانشهر پورتو، نمادی ساختار شکن را برای پارک علم و فناوری دانشگاه پورتو طراحی کرده است که پیام آن افزایش تبادل ایده‌ها و در عین حال ایجاد سمبلی برای یادآوری تعهد مؤسسه نسبت به تعامل با دنیای خارج است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارک علم و فناوری دانشگاه پورتو برای حمایت از انتقال دانش میان دانشگاه و بازار تأسیس شد و هدف آن تقویت تبادل سودمند اطلاعات میان دنیای آکادمی و تجارت است که در ایجاد و رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فن‌آورانه، علمی و خلاقانه نقش مؤثری دارد.

به منظور بزرگداشت این قطب ارزشمند، یک استودیوی بین‌المللی در شهر پورتو، اقدام به ایجاد ساختاری کرده است که به‌عنوان یادبودی برای دانشگاه در نظر گرفته شده است. پیام این یادبود، افزایش تبادل ایده‌ها و در عین حال ایجاد عنصری یادآور برای تعهد مؤسسه نسبت به تعامل با دنیای خارج است.

نماد جدید دانشگاه، سازه‌ بتنی دایره‌ای‌شکلی است که هم برای نشستن و هم دراز کشیدن بسیار مناسب است و فضایی برای ملاقات‌های دوستانه، استراحت و تعاملات اجتماعی را فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر نحوه نورپردازی این سازه در شب آن را تبدیل به مجسمه‌ای برجسته می‌کند که توجه تمامی افرادی را که از آن را ناحیه عبور می‌کنند، به سوی خود جلب می‌نماید؛ سازه‌ای که علاوه بر گرامیداشت سالگرد افتتاح پارک علم و فن‌آوری، تبدیل به نمادی واقعی از پارکی شد که در آن نصب شده است.

سازه طراحی شده که با عنوان LOOP شناخته می‌شود، یک نیمکت دایره‌ای بتنی با بافت ارگانیک است که در بعضی از قسمت‌های خود برجستگی‌هایی دارد. با توجه به اینکه شکل هندسی دایره همیشه به صورت یکدست و یکسان در تمامی نقاط شناخته می‌شود، این ساختارشکنی برجسته نشان می‌دهد تکرار، نماد برابری نیست. گرد آمدن در این باغ به کمک حضور این دایره ساختارشکن، امکان شکل گرفتن مکالمات، دموکراتیک کردن موضوعات و ایجاد نکردن محدودیت برای افرادی که در حال عبور هستند را فراهم می‌کند.

نبود درختان و حتی سایه در اطراف این نماد یک انتخاب کاملا آگاهانه توسط معماران است. این سازه، یک قطعه از هنر عمومی است که به طور کامل تأثیر خود را اعمال می‌کند و به صورت فعال رهگذران را به نشستن و تفکر درباره چگونگی درک منظر و محیط شهری دعوت می‌کند.

استودیوی مذکور به دنبال ایجاد سازه‌ای بود که بتواند تبدیل به نمادی در پردیس دانشگاهی "آسپرلا" شود. آسپرلا که با سایر دانشگاه‌ها، چندین مؤسسه آموزش عالی، مراکز پلی‌تکنیک و حتی بیمارستان شهر و انستیتوی انکولوژی در ارتباط است، یک مرکز سرمایه‌گذاری نوآوری، یک مؤسسه تحقیقاتی ملی و بین‌المللی و قطب امکانات آموزشی و بهداشتی، مجهز به تجهیزات مدرن برای انجام تحقیقات علمی، توسعه و نوآوری است که با داشتن 60هزار کارمند، مراکز بسیاری از مؤسسات رابط را در خود جای داده است.

این پردیس علی‌رغم نداشتن فضاهای دلنشین در فضای عمومی خود که دلیلی برای حضور مردم در آن فراهم آورد، می‌تواند جریان روزانه‌ای از رفت و آمد انسان‌ها را در خود داشته باشد. یکی از مراکز موجود در این پردیس قطب تکنولوژی پارک علم و فن‌آوری دانشگاه پورتو است.

استودیو خلاقیت و تجربه شهر پورتو با  هدف توسعه یک مکان جدید به عنوان مرجعی نمادین در یک فضای عمومی اقدام به ایجاد چنین سازه‌ای کرد، زیرا ثابت شده که هنرهای عمومی محرک مهمی برای برنامه‌ریزی‌های شهری به حساب می‌آید و سازه LOOP، هم‌چون دیگر مجسمه‌ها و دکوراسیون‌های شهر پورتو، از چنین دیدگاهی منشأ می‌گیرد.

کد خبر 393274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.