روح الله زم کیست و ماجرای آمد نیوز چه بود؟

آمد نیوز سایت و کانالی خبری سیاسی در شبکه اجتماعی تلگرام بود و ادعا داشت می‌تواند اخباری سِرّی‌ از جمهوری اسلامی ایران را به دست مردم برساند؛ روح الله زم، بابک اجلالی و مجید نیکنام از بنیانگذاران این سایت بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این کانال در اعتراضات ۹ دی‌ماه ۱۳۹۶ در ایران به علت تشویق مردم به خشونت توسط مدیران تلگرام مسدود شد. بعد از آن آمدنیوز با عنوان " صدای مردم" دوباره شروع به کار کرد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در مصاحبه ای مدعی شد کانال آمدنیوز و بنیان گذاران آن روح‌الله زم و بابک اجلالی برای سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه کار می‌کند. خبرگزاری فارس نیز طی چند گزارش مدعی شد که شواهدی مبنی بر ارتباط این دو با سرویس اطلاعاتی ترکیه، موساد و عربستان سعودی وجود دارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت که سایت آمدنیوز به وسیله یک شهروند سعودی ثبت شده و به وسیله یک شرکت سعودی نیز میزبانی می‌شود. از جنجالی ترین خبرسازی های این کانال، اطلاع رسانی در مورد نحوه فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. بعد انتشار گزارش این کانال در مورد نحوه مرگ آیت الله هاشمی، امید حبیبی‌نیا خبرنگار سابق بی‌بی‌سی به نحوه ادعاهای روح‌الله زم در مورد تحولات ایران از جمله ماجرای فوت هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد و این نحوه اطلاع‌رسانی را تخیلی و فاقد معیارهای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای دانست.

کانال تلگرام و وبگاه آمدنیوز در فروردین ۱۳۹۶ توسط عده ای ناشناس هک شد و دو دامنه دات کام و دات نت آن به سرقت رفت و مدیران آن به دلیل مشکلات مالی نتوانستند این موضوع را به صورت حقوقی پیگیری و دامنه های خود را پس بگیرند.

ندا امین، یکی از خبرنگاران ایرانی خارج از کشور در دی ۱۳۹۶ ادعاهای متناقضی را درباه آمدنیوز و روح‌الله زم مطرح کرد. او مدعی شد که این کانال با سازمان جاسوسی رژیم صیهونیستی، موساد در ارتباط است و در این باره اسنادی را نیز منتشر کرد.

در اواخر سال ۱۳۹۷ برنامه‌ای تحت نام "ایستگاه پایانی دروغ" از صدا و سیما پخش شد که ادعای نفوذ یکی از کارمندان وزارت اطلاعات و طرح دوستی با روح‌الله زم و دست انداختن وی را داشت. در بخش ابتدایی این مستند نشان داده می‌شد که افسر اطلاعاتی اخباری ساختگی را برای روح الله زم می‌خواند و زم هم آنها را در کانال تلگرامی و وبسایت آمدنیوز قرار می‌دهد. روح الله زم به این مستند واکنش نشان داد و اعلام کرد که از قبل می دانسته که این ترور اطلاعاتی است و در رابطه با این ادعا فیلم هایی نیز منتشر کرد.

کد خبر 393268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.