شکایت ۴۳ ‎‌درصد ایرانی ‌ها از دردهای استخوانی/ خطرناک ‌ترین عادات ‌غذایی ‌دیابتی ‌ها

چاقی ۲۲ درصد ایرانیان، خطرناک ترین عادات غذایی ‌مبتلایان به دیابت، رژیم غذایی سالم و ‌پاکسازی رگ های بدن و رفع گرفتگی ‌عروق، کاهش التهاب ‌با ‌عصاره پوسته دانه قهوه، شکایت ۴۳ درصد ایرانی ها از دردهای استخوانی ‌را در بسته ‌خبری ‌سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مطالعات ‌اخیر متخصصان ‌تغذیه در دانشگاه ایلینوی ‌نشان ‌می‌دهد پوسته ‌و ‌غشای دانه قهوه ‌خاصیت ‌ضد التهابی ‌دارد و مقاومت ‌نسبت ‌به انسولین را بهبود ‌می‌بخشد.

فرآوری ‌و ‌تولید ‌قهوه ‌فرآیند ‌زمان‌بر ‌و ‌پیچیده ‌ای ‌است، ‌تولیدکنندگان ‌پس ‌از ‌برداشت ‌محصول، ‌پوسته ‌و ‌غشای ‌دانه ‌قهوه ‌را ‌به ‌عنوان ‌ضایعات ‌جدا ‌می‌کنند ‌و ‌معمولا ‌این ‌ضایعات بی استفاده در مزارع باقی می‌مانند.

مطالعات اخیر متخصصان تغذیه در دانشگاه ایلینوی نشان می‌دهد پوسته و غشای دانه قهوه خاصیت ‌ضد التهابی دارد، این مطالعه نشان می‌دهد زمانی که سلول‌های موش با عصاره پوسته دانه قهوه تحت درمان قرار می‌گیرند، دو ترکیب به نام‌های پروتو کاتکویک اسید (protocatechuic acid) و گالیک اسید (gallic acid) باعث کاهش التهاب ناشی از چربی ‌شده و مقاومت نسبت به انسولین و جذب گلوکز را بهبود می بخشند. بافت چربی ‌حاوی ماکروفاژ است و زمانی‌که بافت رشد تهاجی داشته باشد، ‌ فعل و انفعالاتی ‌وجود دارد که باعث التهاب می شود.

بر ‌اساس ‌مطالعات ‌ترکیبات ‌موجود ‌در عصاره پوسته ‌دانه قهوه این التهاب را مهار می‌کند. محققان ‌بر این ‌باورند ‌که ‌عصاره ‌پوسته ‌دانه ‌قهوه ‌می‌تواند ‌به ‌عنوان ‌راهکاری ‌برای درمان بیماری‌های مزمن متابولیک شامل چاقی ‌و دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی ‌باشد.

۲۲ درصد ایرانیان ‌چاق هستند

معاون ‌دفتر بیماری‌های ‌غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان ‌و آموزش ‌پزشکی ‌از اضافه وزن و ‌چاقی ۶۰ درصد ایرانیان خبر داد ‌و ‌گفت: ۲۲ درصد ‌از ایرانیان ‌بالغ با توده بدنی ‌بالای ۳۰ درصد کاملا چاق هستند و بقیه اضافه وزن ‌دارند.

علیرضا مهدوی اظهار کرد: چاقی ‌خود یک بیماری است ‌و زمینه ساز بیماری‌های دیگری همچون دیابت ‌و پرفشاری خون بوده و پیشگیری از چاقی به منظور کنترل بیماری‌های غیرواگیر یکی از اهداف ۱۳ گانه سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

وی ‌با ‌بیان اینکه تغذیه سالم و فعالیت بدنی مناسب دو عامل اصلی شیوه زندگی سالم است، افزود: در بخش تغذیه، مصرف کمتر از پنج گرم نمک در روز، مصرف ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم میوه و سبزیجات در چهار تا پنج وعده در روز، اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع باید مورد توجه قرار گیرد.
مهدوی اضافه کرد: فعالیت بدنی مناسب، ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هفته است که باید در فواصل زمانی منظم (سه تا پنج بار در هفته) تقسیم بندی شود.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ که برنامه "ایراپن" را در نظام سلامت ادغام کردیم در واقع مراقبت دیابت و فشار خون و پیشگیری از سکته های قلبی و کنترل عوامل خطر بیماری غیر واگیر همانند تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و ساخت دخانیات و الکل، یک سری مداخلاتی داریم.

معاون ‌دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد: در حال حاضر خدمتی که در سطح یک، انجام می شود این است که همه ‌خانه‌های بهداشت و پایگاه های سلامت مناطق روستایی و شهری، افراد بالای ۳۰ سال را از نظر چاقی شکمی نمایه توده بدنی بررسی می‌کنند و برای افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند خطرسنجی قلبی انجام می شود و برای بقیه افراد نیز در مواردی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و هیچ مشکل دیگری ندارند مشاوره تغذیه ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه میزان فعالیت بدنی آنها را اندازه گیری کردیم، وضعیت سلامتی آنها  را پیگیری می کنیم و اگر روندشان تغییر نکرد به پزشک یا کارشناس ارجاع داده می شود و ما از هر حرکتی که در راستای سلامت مردم باشد و دانش مردم افزایش یابد استقبال می کنیم.

خطرناک ترین عادات غذایی مبتلایان به دیابت

بیماران دیابتی با مدیریت بیماری و سلامت خود و همچنین با ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب و پرهیز از چاق شدن و کنترل فشار خون می توانند زندگی سالمی داشته باشند و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار باشند.

با این حال برخی عادات غلط تغذیه ای در این بیماران شامل پرش از وعده های غذایی اصلی و در نتیجه افت ناگهانی قند خون، مدیریت این بیماری را سخت تر می کند:

رژیم غذایی سرشار از چربی های خطرناکتحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد چربی یعنی بیش از ۳۰ درصد از کل کالری دریافتی، ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود و یا سیر آن را وخیم تر کند. به مبتلایان یه دیابت توصیه می شود به طور کامل از چربی های اشباع شده و غذاهای رستورانی پرهیز کنند. در عوض مصرف چربی های اشباع نشده علاوه بر این که مقاومت به انسولین را کاهش می دهد، منجر به کاهش چربی کبد نیز می شود. آووکادو، روغن زیتون، کره مغزها، دانه ها و ... سرشار از چربی های مفید هستند و آنهم برای بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش سطح ال دی ال یا کلسترول بد و کاهش تری گلیسیرید و فشار خون

مصرف زیاد گوشت قرمز: مصرف بیش از نصف بشقاب گوشت قرمز ممکن است روی حساسیت به انسولین در دیابتی ها تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، افزایش مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است. محدود کردن گوشت قرمز و استفاده از غذاهای دریایی و گوشت سفید، در عوض منجر به سلامت قلب و عروق می شود.

عدم تعادل در وعده های غذایی: خوردن بیش از حد یک گروه از مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و کاهش مصرف سبزی ها و یا پروتئین های بدون چربی باعث بالا رفتن قند خون میشود. وعده های غذایی متعادل در مبتلایان به دیابت باید شامل تمام ریزمغذی ها باشد: شامل پروتئین بدون چربی، برنج قهوه ای که کربوهیدرات پیچیده است، و میزان مناسب از میوه ها و سبزیجات.

پرش از وعده های غذایی: پرهیز کردن از یکی از وعده های اصلی غذایی و گرسنه ماندن به مدت طولانی مدت منجر به هیپوگلیسمی یا افت ناگهانی قند خون می شود؛ بخصوص اگر این بیماران در حال مصرف داروهای خاص دیابت باشند. هیپوگلیسمی در صورت عدم درمان باعث ایجاد سردرگمی در بیمار، و یا غش می شود. هیپوگلیسمی شدید همراه با تشنج، کما و در موارد نادرتر مرگ است. سازگاری در وعده های غذایی بسیار مهم است و باعث ثبات قند خون می شود.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات های ساده: کیفیت کربوهیدرات در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید را افزایش خطر مقاومت به انسولین در ارتباط است. محصولات فراوری شده و حاوی قند باید در دیابتی ها جای خود را به محصولات حاوی فیبر و کربوهیدرات های پیچیده، غلات سبوس دار بدهند.

عدم کنترل قند خون قبل از ورزشنظارت مستمر بر قند خون قبل از ورزش و فعالیت بدنی در مبتلایان به دیابت بسیار مهم است زیرا ورزش خود عاملی است که قند خون را کاهش می دهد. به همراه داشتن یک میان وعده کوچک برای جلوگیری از افت ناگهانی قند خون حین ورزش را نباید فراموش کرد. حتی به برخی بیماران توصیه می شود که قرص گلوکز را به همراه داشته باشند. نوشیدنی های ورزشی نیز می تواند برای درمان هیپوگلیسمی حین ورزش مفید باشد. در مورد موثرترین روش های ورزشی و راههای پیشگیری از افت قند خون حین ورزش باید با پزشک مشورت کرد.

پرخوری: نه تنها منجر به کاهش بهبود حساسیت به انسولین می شود، بلکه مدیریت وزن را که خود بخشی مهم در کنترل دیابت است را دچار مشکل می کند. برای افراد مبتلا به دیابت، پرخوری و داشتن وزن اضافی با مقاومت به انسولین و همچنین نیاز بیشتر به دارو همراه است. در حالت ایده ال، قند خون افراد دیابتی پس از صرف هر کدام از وعده های غذایی باید کمتر از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. اگر میزان قند خون قبل از غذا، ۱۲۰ و بعد از غذا ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، این نشان دهنده مصرف یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات است.

مصرف میان وعده یا وعده اصلی شام درست قبل از زمان خواب: فاصله کم میان خوابیدن در شب و مصرف میان وعده ها یا شام، می تواند منجر به افزایش قند خون ناشتا در صبح روز بعد شود. خوراکی های سرپایی در شب و دو ساعت قبل از خواب باید حاوی فیبر و کربوهیدرات به میزان ۲۰ گرم یا کمتر باشد. پروتئین های بدون چربی را نیز می توان به عنوان وعده شام مصرف کرد.

۴۳ درصد ایرانی ها از دردهای استخوانی شکایت دارند

رئیس انجمن روماتولوژی ایران، با اشاره به مطالعه ای که در تهران و چهار استان کشور انجام شده است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور از دردهای استخوانی شکایت دارند.

احمدرضا جمشیدی، در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره سالانه روماتولوژی ایران با اشاره به تشدید بیماری های روماتیسمی در فصل پاییز، اظهار کرد: بعضی از بیماری های روماتیسمی، با تغییر فصل و ایجاد استرس، تشدید می شود.

وی ادامه داد: آغاز فصل مدرسه و نگرانی مادران از رفت و آمد بچه ها، تغییرات در مسیر زندگی، از جمله عللی است که می تواند با تشدید بیماری های روماتیسمی افراد همراه شود.

جمشیدی گفت: در واقع، بیماری های روماتیسمی که خاموش هستند، با استرس هایی که ایجاد می شود، شعله ور می گردند.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران، در ادامه با تاکید بر اهمیت بیماری های التهابی و غیرالتهابی روماتولوژی، افزود: بیماری های غیر التهابی روماتولوژی شایع تر هستند، اما چون به تدریج و آرام آرام فرد را درگیر بیماری می کند، چندان توجهی به آنها نمی شود. به طوری که فردی که آرتروز دارد، تا زمانی که بیماری او منجر به تعویض مفصل نشود، متوجه عارضه ای که دارد، نمی شود.

جمشیدی ‌درخصوص اهمیت بیماری های غیر التهابی و کنترل آنها، اظهار کرد: این بیماری ها را می توان با آموزش هایی که داده می شود، کنترل کرد. اما، متاسفانه توجهی به آنها نمی شود چون علامتی ندارند. مثل پوکی استخوان که آرام آرام و به تدریج فرد را دچار مشکل می کند.

وی ‌با بیان اینکه هر دو نوع بیماری های التهابی و غیر التهابی روماتولوژی مهم هستند، افزود: بیماری های التهابی، خطر بیشتری دارند، مثل لوپوس که می تواند خطرناک باشد، هر چند که تعداد افراد درگیر این نوع بیماری به مراتب کمتر از بیماری های التهابی روماتولوژی است. به طوری که میزان شیوع آرتروز زانو در ایران ۱۵.۵ درصد است، اما آرتریت روماتوئید که مفاصل را تخریب و فرد را زمین گیر می کند، فقط ۳۵ صدم درصد شیوع دارد.

رئیس ‌انجمن ‌روماتولوژی ایران، در ادامه با اشاره به نتایج یک مطالعه تحت عنوان «کوپ کورد» اظهار کرد: این مطالعه تحت نظر سازمان جهانی بهداشت و انجمن آسیایی روماتولوژی، در تهران و چهار استان کشور انجام شده است که نتایج آن نشان می دهد، ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور از دردهای استخوانی مفصلی شکایت دارند.

جمشیدی ‌خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعات، اهمیت بیماری های روماتیسمی را مطرح می کند و اینکه باید متوجه عوارض این بیماری ها باشیم.

پاکسازی رگ های بدن و رفع گرفتگی عروق

رفع انسداد عروق و پیشگیری از تشکیل پلاک با رعایت رژیم غذایی سالم شامل مصرف فیبر محلول، آنتی اکسیدان‌ و چربی‌های سالم همراه با حفظ سبک زندگی سالم با ورزش از جمله مواردی است که باید با افزایش سن بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار بگیرد.

انسداد عروق مشکل جدی است، چون تجمع رسوباتی به نام پلاک در رگ‌ها می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی، چون بیماری قلبی، سکته مغزی یا حمله قلبی منجرشود. این گرفتگی‌ها معمولا نتیجه‌ رژیم‌های غذایی نادرست است بنابراین می توانید با تغذیه‌ سالم و انتخاب‌های درست در سبک زندگی به طور طبیعی عروق و رگ هایتان را پاک سازی کنید.

در موارد شدیدتر به مصرف دارو یا حتی عمل جراحی نیاز است. اما چند خوراکی که برای رفع گرفتگی عروق مناسب هستند:

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای معروف در آشپزی است. پلی فنول اصلی زردچوبه کورکومین نام دارد که بر قلب و عروق موثر است. عصاره‌ زردچوبه می‌تواند کلسترول LDL و تجمع پلاک در عروق را کاهش دهد.

سیر

سیر یکی از بهترین غذاهایی است که می‌تواند گرفتگی عروق را برطرف کند. مطالعات نشان داده است که سیر می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند، فشار خون را پایین بیاورد و فرایند گرفتگی را کُند کند. محققان در مطالعه‌ای دریافتند که سیر می‌تواند از تجمع پلاک در عروق پیشگیری کند. آزمایش ها نشان می دهد که مصرف سیر، تاثیر مثبتی در پیشگیری و درمان انسداد رگ‌ها دارد. مطالعه‌ای دیگر حاکی از آن است که سیر می تواند بیشتر از ۵۰ درصد از خطر سکته مغزی و حمله قلبی کم کند، چون به عنوان رقیق کننده‌ خون عمل می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل خواص ضد التهابی شگفت انگیز و تاثیرات ضد اکسیداتیو دارد. زنجبیل حاوی ترکیبات محافظ قلب مانند جینجرول است که به طور موثر از تجمع پلاک پیشگیری و با کاهش کلسترول، عروق را باز می کند. لیموترشافزودن آب لیمو به آبی که صبح می‌نوشید، عادتی سالم و به نفع قلب شماست.

لیموترش

می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد و با پیشگیری از آسیب اکسیداتیو به عروق و رگ‌ها کمک کند. همچنین منبع عالی آنتی اکسیدان معروف، ویتامین C است. بذر کتانبذرکتان هم خوراکی مفید دیگری برای سلامت قلب است.

بذرکتان

به دلیل فیبر زیاد می‌تواند به رفع انسداد عروق کمک کند. بذرکتان منبع خوب آلفالینولئیک است. بذرکتان حاوی مقدار زیادی امگا ۳ است، چربی‌های غیر اشباع موجود در بذرکتان آسیاب شده، در معرض اکسیژن و هوا آسیب می بیند و مستعد فاسد شدن است.

کد خبر 393257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.