اختصاص قیر رایگان برای ۲۸۰ روستا/ اولویت طرح هادی روستاها رفع معایب است

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: از سال ۷۵ تا به امروز ۲۱۲ هزارو ۳۴۸ واحد روستایی و شهری در استان سند مالکیت دریافت کردند و تنها در سال ۹۸ باید هشت هزار سند مالکیت صادر شود که از این میزان در شش ماهه ۹۸ سه هزارو ۱۹۴ واحد سند مالکیت دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین خانی پیش از ظهر امروز دوشنبه _۲۲مهرماه_ با تبریک روز ملی روستا و عشایر در نشست اقدامات انجام شده روستایی در استانداری، اظهار کرد: اموری چون ارائه تسهیلات مسکن روستایی، واگذاری زمین در روستاها، بررسی طرح‌های هادی و سند دار کردن اماکن روستایی در حیطه وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای یک هزار و ۴۰۵ روستا است، افزود: ۹۳۵ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که برای این روستاها هم طرح هادی تدوین شده اما هنوز هشت روستا فاقد طرح هادی هستند که این طرح‌ها در حال پیگیری است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با تأکید بر اینکه طرح‌های هادی بعد از ۱۰ سال باید بازنگری شوند، گفت: تا به حال برای ۳۷۱ روستا بازنگری طرح هادی انجام و به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.

اولین اولویت طرح‌های هادی جبران معایب روستاهاست

وی با اشاره به اجرای طرح هادی برای بیش از ۷۰۰ روستا در استان گفت: اولویت اول طرح‌های هادی جبران معایب روستایی است همچنین تا پایان شهریور ۹۸ بیش از ۱۰۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی ۴۲۸ روستا هزینه شده که ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن از محل تخصیص تملک دارایی و ملی بوده که این تخصیص از محل اعتبار سه درصد نفت و گاز اختصاص یافته است.

خانی در خصوص تخصیص قیر رایگان به استان گفت: قیر رایگان برای ۲۸۰ روستا تخصیص یافت و در سال ۹۸ هم ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیر مصوب داشته‌ایم همچنین تا امروز ۷۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های هادی هزینه شده است.

وی در خصوص تسهیلات بهسازی روستایی اظهار کرد: از سال ۸۴ تا امروز ۸۶ هزار و ۹۳۴ واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند که از این تعداد ۵۴ هزارو ۸۴۴ واحد پایان کار گرفتند و مابقی درحال پیگیری ساخت است.

ایجاد سه ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده در استان

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ سهمیه مسکن روستایی داشته‌ایم، تصریح کرد: از این تعداد چهار هزارو ۵۳۶ واحد برای اخذ تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌ که این تسهیلات با مبلغ ۴۰ میلیون تومان با کارمزد پنج درصد و بازگشت ۱۲ ساله در اختیار روستاییان قرار گرفته که اگر به صورت انبوه‌سازی درخواست شود با سود چهار درصد خواهد بود.

وی در خصوص واحدهای سیل دیده فروردین ۹۸ در استان اصفهان گفت: از هشت هزارو ۵۰۰ واحدی که در این زمینه ارزیابی شد پنج هزارو ۶۰۰ واحد ثبت نام کردند که سه هزار و ۳۲۰ واحد اجازه استفاده از تسهیلات را پیدا کردند و بدین منظور سه ستاد بازسازی در شهرستان‌های تیران و کرون، سمیرم و فریدونشهر ایجاد شد.

خانی در خصوص ارائه تسهیلات به واحدهای سیل زده گفت: در روستاها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات به اضافه ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و شش میلیون تومان هم جهت اجاره بهای منزل جدید پرداخت شد همچنین در صورت تخریب وسایل زندگی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و پنج میلیون تومان بلاعوض معیشتی در اختیار سیل زدگان استان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تا به حال ۵۷۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سه هزارو ۲۰۰ واحد مسکونی پرداخت شده است، افزود: صدور اسناد مالکیت از سال ۷۵ تا به حال با همکاری اداره ثبت اسناد استان و شهرستان‌ها برای روستائیان انجام شده که بدین منظور پرونده های لازم توسط شوراهای محلی تهیه شده و پس از ارجاع به ادارات ثبت در هیئت‌های رسیدگی بررسی و زمینه صدور سندهای مسکونی و تجاری در شهرهای کمتر  از ۲۵ هزار نفر فراهم می‌شود.

تدوین طرح هادی برای ۲۰ روستای هدف گردشگری

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان در خصوص صدور اسناد مالکیت روستایی تصریح کرد: از سال ۷۵ تا به امروز ۲۱۲ هزارو ۳۴۸ واحد روستایی و شهری در استان سند مالکیت دریافت کردند و تنها در سال ۹۸ باید هشت هزار سند مالکیت صادر شود که از این تعداد در شش ماهه امسال سه هزارو ۱۹۴ واحد سند مالکیت دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه برای ۲۰ روستای مرکز گردشگری استان طرح هادی به منظور ارتقا گردشگری آنها در نظر گرفته شده افزود: در هشت روستا نظیر ابیانه، کاشان، و نطنز این طرح‌ها درحال اجرایی شدن است همچنین تفاهم نامه‌ای با میراث فرهنگی در خصوص در اختیار قرار دادن تسهیلات لازم به روستاییان منعقد شد.

خانی با تأکید بر اینکه در استان اصفهان ۷۵ روستای متروکه وجود دارد، گفت: امروز نزدیک به ۱۰۸ روستا در استان داریم که بخشی از آنها در قالب تبدیل روستا به شهر، شهرنشین شده‌اند و حدود  ۳۰ درصد از حاشیه‌نشین‌های شهری اصفهان از جمعیت روستاها هستند.

وی با تأکید بر لزوم ارائه خدمات بهینه در روستاها گفت: باید برنامه ریزی‌ها به سمت ایجاد شغل و مسکن مناسب و خدمات لازم در روستاها برود تا زمینه مهاجرت معکوس و کاهش مهاجرت به شهرها فراهم شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان اصفهان در خصوص طرح‌های بنیاد مسکن در استان اصفهان گفت: در شهرهای مجلسی و بهارستان برای دوهزار و ۵۰۰ واحد مسکونی درحال تهیه نقشه و پروانه ساخت هستیم که ثبت نام این واحدها از طریق سامانه‌های ملی در آینده اعلام می‌شود همچنین این واحدها به اشخاصی واگذار می‌شود که سند مالکیت به نام آنها نباشد همچنین در گلپایگان، خوانسار، داران، شهرضا و کاشان هم واحدهای در حال ساخت وجود دارد که متقاضیان می‌توانند به ادارات بنیاد مسکن مراجعه کنند.

وی در خصوص پروژه‌های بنیاد مسکن در شهر اصفهان گفت: در شهر اصفهان مجموعه مسکونی ۸۰۰ واحدی واقع در شهرک امام خمینی در خیابان زینبیه در حال ساخت است همچنین یک مجموعه در افجه فلاورجان نیز درحال ساخت و واگذاری به متقاضیان داریم.

خانی افزود: در سال ۹۷ مانند سال‌های قبل ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوبه قیر رایگان داشتیم و در سال ۹۸ علاوه بر مبلغ مصوب ۲۵ میلیارد تومان هم از اعتبار دهیاری‌ها برای آسفالت روستاها استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه اصفهان ستاد معین بازسازی کرمانشاه است، افزود: با استقرار در سر پل ذهاب ۱۲ هزارو واحد بهسازی و سه هزارو ۲۰۰ واحد احداثی داشتیم همچنین از فروردین ۹۸ با استقرار در پل دختر سه هزارو ۶۴۸ واحد مسکونی و تجاری خسارت دیده را کارشناسی کردیم، بازسازی سه هزارو ۱۰۰ واحد تعمیری تاکنون به اتمام رسیده و ۸۰۰ واحد تا پایان سال احداث خواهد شد.

کد خبر 393251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.