ارائه ۲۵ میلیاردتومان تسهیلات توسعه گردشگری در نیمه ۹۸/ تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی

معاون امور عمرانی استانداری گفت: در سه سال گذشته نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان در راستای اشتغال‌زایی روستاییان تسهیلات ارائه شده که در سال ۹۸ این تسهیلات حدود ۲۵ میلیارد تومان تنها در بخش گردشگری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله غلامی صبح امروز دوشنبه _۲۲مهرماه_ در نشست خبری اقدامات انجام شده در حوزه روستایی استان، اظهار کرد: اگر به وضعیت موجود روستاها اشراف نداشته باشیم و پتانسیل هر کدام از آنها را ندانیم قطعاً نمی‌توانیم برنامه ریزی خوبی برای آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هدایت نشدن تصمیمات به سمت پتانسیل روستاها باعث هدایت آنها به سمت امور دیگری می‌شود، افزود: توسعه در روستاها به فرایندی مستمر و موزون نیاز دارد که باید این توسعه همراه با توانمندسازی روستا باشد وگرنه اقدامات انجام شده همگی مقطعی خواهد بود و نتیجه لازم را نخواهد داشت.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور روستایی بودند در حالی که امروز تنها ۲۶ درصد جمعیت کشور روستایی هستند و بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی به سمت کلانشهرها مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد همه کلانشهرهای بزرگ ایران را حاشیه‌نشین‌ها تشکیل داده‌اند، افزود: از این میزان ۸۰ درصد حاشیه نشین‌ها روستایی هستند که عامل مهاجرت آنها نپرداختن به امور روستاها و عدم بهره‌مندی آنها از خدمات بهینه بوده است.

غلامی با اشاره به اینکه درصد بسیاری از حاشیه نشین‌ها عمدتاً دارای شغل‌های کاذب هستند، افزود: معمولاً در چنین مناطقی آسیب‌های اجتماعی بسیاری هم مشاهده می‌شود که اگر برنامه درستی برای توسعه روستاها نداشته باشیم افزایش این آسیب‌ها را در آینده خواهیم داشت.

توانمندسازی روستاییان از مهمترین برنامه‌های دولت است

وی با تأکید برلزوم توانمندسازی مردم روستایی گفت: بعد از توانمندسازی مردم ایجاد اعتماد روستاییان نسبت به برنامه‌های دولت از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین جلب مشارکت مردم در برنامه ریزی‌ها موضوع مهم دیگری است که اگر این مشارکت را نداشته باشیم قطعاً برنامه‌های توسعه ای با شکست مواجه می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان ایجاد زیرساخت‌ها را از اصلی‌ترین فعالیت دولت دانست و اظهار کرد: تا به حال زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، راه و جدا را به روستاها برده‌ایم و امروز به دنبال ایجاد اشتغال با توسعه صنایع کوچک و تبدیلی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه درآمد روستایی کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد، گفت: باید به دنبال ایجاد مشاغل مکمل برای روستاییان باشیم تا فاصله درآمدی آنها با جوامع شهری برطرف شود.

غلامی با اشاره به اینکه توسعه کشور بدون توسعه روستاها عملیاتی نیست، افزود: در استان اصفهان یک هزارو ۴۰۵ روستا وجود دارد که از این تعداد ۸۸۹ روستا یا دهیاری دارند و یا شرایط دارا بودن دهیاری برای آنها فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵۲ روستا دارای دهیار هستند، گفت: بخشی از درآمد روستاها از محل مالیات برارزش افزوده است که ۷۰ درصد این درآمد هرساله به شهرها و ۳۰ درصد متعلق به روستاهاست که در روستاها این بودجه مستقیماً در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌گیرد و روستاهای فاقد دهیاری از طریق فرمانداری‌ها این بودجه را جذب می کنند.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در تشریح اختصاص این بودجه گفت: ۳۶۹ میلیارد تومانی که به دهیاری‌ها از طریق ارزش افزوده اختصاص یافته ۴۰ درصد آن برای هزینه‌های جاری دهیاری‌ها و ۶۰ درصد برای امور عمرانی آنها در سال ۹۷ اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ از محل ارزش افزوده ۱۵۳ میلیارد تومان به روستاهای استان اختصاص یافت، گفت: در بخش جرائم ماده ۱۹۹ سال قبل یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان درآمد حاصل شده که در راستای عمرانی هزینه شد همچنین در شش ماهه امسال ۸۵۰  میلیون تومان از محل جرایم به روستاها تخصیص یافته است.

ارائه ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات روستایی در راستای توسعه گردشگری

غلامی در خصوص ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به روستاها گفت: در سه سال گذشته نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان در راستای اشتغال‌زایی روستاییان تسهیلات ارائه شده که در سال ۹۸ این تسهیلات حدود ۲۵ میلیارد تومان تنها در بخش گردشگری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه تسهیلات خوبی برای ایجاد تحول در روستاها ارائه می‌شود، افزود: از محل الحاق ماده دو تسهیلات کم بهره به روستاییان ارائه می شود و برای آن باید بانک‌های عامل همکاری لازم را داشته باشند.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص اختصاص تسهیلات گفت: برای پروژه‌های عمرانی روستاها مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و برای طرح‌های گردشگری ۳۰۰ میلیون و ایجاد ایستگاه آتش نشانی هم ۳۰۰ میلیون تومان بلاعوض اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه به سمت توزیع متعادل اعتبارات با شعار "یک روستا یک پروژه" رفته‌ایم، افزود: همه مناطق استان را به هفت منطقه تقسیم کردیم که هر چند شهرستان در کنار هم یک منطقه را تشکیل می‌دهند و در این مناطق استانی تمام پتانسیل‌ها و نیازها بررسی می‌شود تا پروژه‌ها متناسب با پتانسیل و اقلیم منطقه طراحی شود، برای این موضوع سامانه توسعه روستایی هم فعال و اطلاعات نزدیک به ۲۰۰ روستای استان جمع‌آوری شد.

توجه به اقلیم در ایجاد طرح‌های روستایی ضروری است

غلامی توجه به اقلیم و تغییرات اقلیمی منطقه را از برنامه‌های مهم استان دانست و اظهار کرد: بیشتر کشورها به سمت مبارزه با تغییر اقلیم نمی‌روند بلکه روش سازگاری با اقلیم را در پیش می‌گیرند زیرا مهمترین عامل توسعه امروز برای ما آب و زمین است و استان اصفهان بهترین زمین‌ها را برای کشاورزی دارد اما در موضوع آب باید سازگاری لازم را با کم آبی داشته باشیم.

برنامه سازگاری با کم‌آبی استان در حال تدوین است

وی با تأکید بر اینکه باید حداکثر صرفه جویی از ذخایر آبی را داشته باشیم، تصریح کرد: در سال‌های اخیر برداشت‌های غیرمجاز، هدایت نشدن آب به فلات مرکزی و ایجاد خشکسالی‌ها و کم بارشی وضعیت را به سمتی برده است که باید توجه بیشتری به موضوع آب و برنامه‌های کلی آن داشته باشیم و بدین منظور برنامه روش سازگاری با کم آبی را که ۳۲ عنوان در آن ذکر شده مطرح کرده ایم که به محض نهایی و مصوب شدن آن در ستاد ملی سازگاری با کم آبی از آن رونمایی می شود.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان تغییر نوع و گونه‌های کشت را از مهمترین موضوعات بخش کشاورزی دانست و افزود: هرچند با تلاش جهاد کشاورزی گونه‌های پرآب را حذف کردیم اما همچنان روش‌هایی چون ایجاد زمینه تغییر شیوه‌های آبیاری با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و تجمیع مزارع در دستور کار کارگروه سازگاری با کم آبی است.

وی در خصوص ایجاد شغل مکمل برای روستاییان گفت: باید از ظرفیت‌هایی همچون صنایع دستی یا تبدیل فرآورده‌ها و ایجاد کشت‌های گلخانه ای و صنایع روستایی برای ایجاد شغل مکمل روستاییان و کشاورزان استفاده کنیم بدین منظور ایجاد مجتمع صنایع روستایی برای هر منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان خور پایلوت طرح محرومیت‌زدایی روستایی در استان است

غلامی با مهم خواندن بازارچه‌های فروش محصولات روستایی گفت: سه جلسه شورای عشایری در شهرضا، دهاقان و سمیرم برگزار و در کنار آنها سه نمایشگاه هم راه‌اندازی شد که صنایع دستی و تولیدات عشایری در آنها به فروش گذاشته شد زیرا اصلی ترین وظیفه دستگاه‌ها ایجاد زمینه فروش محصولات و خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی است و باید توسط جهاد کشاورزی برای آن برنامه‌های لازم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دو بانده کردن برخی محورهای شهرستان ها از مهمترین هدفگذاری‌های استان است، افزود: یکی از محورها محور نائین- خور- طبس است همچنین محور دیگر محور مصر- بیاضه- فرخی به خور است و محور مصر یک محور مهم گردشگری در استان بوده که متأسفانه با کمبود اعتبارات هم روبه‌رو شده است.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرستان خور در استان اصفهان به عنوان شهرستان پایلوت طرح محرومیت‌زدایی انتخاب شده است، گفت: پروژه‌های بسیاری برای اجرای این طرح در این شهرستان تعریف شده که یکی از آنها بهسازی و توسعه راه‌های روستایی شهرستان خور است همچنین وزارت کشور پیشرفت پروژه‌های طرح محرومیت‌زدایی در استان‌ها را با جدیت رصد می‌کند.

وی در خصوص تمهیدات مقابله با آب‌های سطحی افزود: در مدت شش ماه گذشته برای لایروبی مسیل‌ها و پاکسازی ورودی پل‌ها در استان تلاش بسیاری شد و در حال حاضر لایروبی کلی پل‌ها در سطح استان انجام شده است و تا حدودی می توان گفت برای مقابله با آب‌های سطحی آمادگی لازم ایجاد شده است.

کد خبر 393245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.