آشنایی با سردردهای سینوسی و علائم آن

سینوزیت نوعی التهاب است که در اثر عفونت سینوس‌ها اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد تورم و ‌درد در آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سینوس‌ها فضاهایی خالی داخل پیشانی، گونه‌ها و پشت پل بینی که توسط یک مجرای باریک به بینی متصل شده و از این راه ترشحات داخل سینوس‌ها به بینی ریخته می‌شود است. در هنگام التهاب که معمولاً در اثر واکنش آلرژیک یا عفونت رخ می‌دهد، سینوس‌ها متورم شده و مخاط بیشتری ایجاد می‌کند؛ بدین ترتیب مجراهای تخلیه‎ کننده آن‌ها تنگ یا مسدود می‌شود. تجمع این ترشحات باعث وارد آمدن فشار بیشتر بر دیواره سینوس‌ها و در نتیجه ایجاد دردهایی در ناحیه سر می‌شود.

علائم سردردهای سینوسی

در سردردهای سینوسی دردی عمیق و مداوم در گونه‌ها، پیشانی یا پل بینی احساس می‌شود که معمولاً با حرکت ناگهانی سر شدت می‌یابد. همچنین افراد ممکن است سایر علائم سینوزیت مانند آبریزش بینی، احساس پر بودن گوش، تب و تورم در صورت را نیز تجربه کنند. گاهی اوقات انواع دیگر سردردهای مکرر مانند میگرن یا سردردهای تنشی با سردردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شود. از آنجا که معالجه بیماری به تشخیص نوع سردرد بستگی دارد، تشخیص صحیح علائم سینوزیت، اهمیت زیادی دارد. پزشکان معمولاً براساس علائمی که بیمار توصیف می‌کند و یا معاینه بدنی، مسدود بودن سینوس‌ها را تشخیص می‌دهند، اما در بعضی موارد نیز به سی تی اسکن یا ام آر آی (Magnetic resonance imaging) نیاز است.

آلرژی‌ها و سردردهای سینوسی

آیا تا کنون شنیده‌اید که آلرژی باعث سردردهای سینوسی شود؟ این امر آنقدرها هم ساده نیست. آلرژی‌ می‌تواند باعث گرفتگی و احتقان سینوس‌ها شود و همین امر به سردردهای سینوسی منجر می‌شود. درمان آلرژی ممکن است باعث کاهش احتقان شود، اما سردرد را تسکین نمی‌دهد. بنابراین این دو بیماری را معمولاً باید به صورت جداگانه درمان کرد. 

درمان بیماری سینوزیت

در صورت وجود هر یک از علائم سینوزیت، باید آن‌ را تسکین داد و عفونت را درمان کرد؛ مصرف کوتاه‌مدت آنتی‌بیوتیک و آنتی‌هیستامین یا داروهای ضداحتقان ممکن است به بهبودی افراد کمک کند. استفاده از ضداحتقان‌های استنشاقی بینی نیز تنها تا سه روز موثر است و مصرف طولانی‌تر می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند. همچنین می‌توان از داروهای تسکین‌ دهنده درد استفاده کرد یا در صورت موثر نبودن آن‌ها، ممکن است پزشک برای کاهش التهاب سینوس‌ها، داروهای کورتیکواستروئید را تجویز کند. در صورتی‌که واکنشی آلرژیک باعث تحریک سینوس‌ها شود، یک درمان پیشگیری‌ کننده مورد نیاز است. همچنین بعضی ترفندهای ساده خانگی مانند نوشیدن بیشتر مایعات، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها یا اسپری بینی با آب‌نمک نیز احساس بهتری در بیماران ایجاد می‌کند.

مصرف طولانی مدت داروها ممنوع

مصرف بیش از حد داروهای ضد احتقان و ضد درد، خود ممکن است منجر به سردرد شود. بنابراین استفاده طولانی‌مدت هرگونه دارو برای تسکین سردرد باید تحت نظر پزشک انجام شود. همچنین داروهای ضداحتقان‌ می‌تواند فشار خون افراد را بالا ببرد، بنابراین در صورت بالا بودن فشار خون، افراد باید قبل از مصرف آن‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنند. در موارد نادر، ممکن است پزشک عمل جراحی سینوس را برای برداشتن پولیپ یا باز کردن سینوس‌های کوچک یا متورم توصیه کند.

کد خبر 393240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.