راه‌های طبیعی برای بهبود کم‌کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی یا کم‌کاری تیروئید به دلیل تولید ناکافی هورمون از غده تیروئید ایجاد می‌شود که علائم آن شامل خستگی، افسردگی و افزایش وزن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کم‌کاری تیروئید در بین بیماری‌های غده درون‌ریز، شایع‌ترین بیماری پس از دیابت است؛ این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک، شیوه زندگی سالم نیز می‌تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و در نتیجه به بهبود علائم کم‌کاری تیروئید کمک کند. در ادامه شما را با راه‌های طبیعی برای تسکین علائم کم‌کاری تیروئید آشنا می‌کنیم:

خواب کافی

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید اغلب خواب کافی و با کیفیت ندارند؛ هشت ساعت خواب واقعی شبانه در یک اتاق خواب تاریک و ساکت و همچنین نوشیدن یک فنجان چای گیاهی، دوش‌گرفتن، مطالعه در اتاق کم نور حداقل برای مدت حداقل 30 دقیقه قبل از خواب، می‎‌تواند به بهبود خواب افراد کمک کند. اگر هیچ‌کدام از این موارد موثر نبود، ممکن است فرد دچار اختلال خواب شده و مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

راه‌هایی برای رسیدن به آرامش

استرس تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارد و می‌تواند علائم کم‌کاری تیروئید را بدتر کند. حتی اگر کم‌کاری تیروئید به خوبی کنترل شود، استرس زیاد باعث آزاد شدن آدرنالین و کورتیزول در بدن می‌شود. این هورمون‌ها زمینه ایجاد اضطراب و خستگی روحی را فراهم می‌کند. انجام کارهای آرامش‌بخش مانند صحبت‌کردن با یک دوست، نقاشی‌کردن، نوشتن، خواندن، بیرون‌رفتن از منزل، انجام حرکات یوگا، مدیتیشن، تمرینات ورزشی منظم،  مصرف دارو و گفتاردرمانی از راه‌کارهای موثر  برای کاهش استرس و افسردگی ناشی از کم‌کاری تیروئید است.

تحرک بیشتر

ورزش می‌تواند به کاهش عوارض جانبی کم‌کاری تیروئید مانند خلق و خوی بد، بالا رفتن سطح انرژی بدن و کاهش وزن کمک کند. همچنین فعالیت بدنی باعث افزایش مواد شیمیایی شادی‌آفرین در مغز و هورمون‌های بهبوددهنده انرژی و خلق و خو می‌شود. ورزش برای کاهش وزن و ایجاد خواب راحت مفید است، بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر مثبت داشته و در تقویت سلول‌هایی که به میکروب‌های بدن حمله می‌کند، موثر است.

تغییر رژیم غذایی

تغییر در نحوه غذا خوردن می‌تواند سلامت افراد را بهبود بخشد و کنترل علائم کم‌کاری تیروئید را آسان‌تر ‌کند. رعایت یک رژیم مدیترانه‌ای سبک شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آجیل و همچنین پرهیز از خوردن قند و چربی اشباع شده، می‎تواند انرژی بدن را بهبود بخشد و به افراد در رسیدن به وزن ایده‌آل کمک کند. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید باید از مصرف داروهای "جایگزین"  دارای برچسب "ترکیب طبیعی تیروئید" نیز اجتناب کنند، زیرا این داروها حاوی هورمون‌هایی است که از منابع غیر ایمن تهیه شده و ممکن است عوارض جانبی جدی مانند مشکلات قلبی و اضطراب به همراه داشته باشد.

کد خبر 393238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.