۴۰ مدرسه شهر پایلوت آموزش مهارت‌های شهروندی

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی گفت: محورهای تدریس شده در کلاس‌ شهر ۱۵ محور و در مورد مهارت‌های شهروندی در حوزه محیط زیست، حمل و نقل، پسماند، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، احساس مسئولیت اجتماعی، آتش نشانی و فضای سبز است.

احمدرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هفته گذشته نخستین نشست آموزشی‌ و توجیهی آموزگاران و مدیران ۴۰ مدرسه‌ای که طرح کلاس شهر در آن برپا شده در هنرسرای خورشید برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه روند برگزاری و رویکرد کلاس شهر، اهمیت این طرح و ضرورت آن همچنین اهداف کلاس شهر برای آموزگاران تشریح شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی خاطرنشان کرد: «کاظمی» نویسنده کتاب کار معلم و «باباپور» رئیس اداره دوره اول ابتدایی و پیش دبستانی در ارتباط با روش‌های تدریس این دروس در کلاس‌ها همچنین روش تدریس مربیان به ایراد سخنرانی پرداختند، در پایان جلسه نیز کتاب‌های آماده شده به تمامی آموزگاران و مدیران اهدا شد تا تدریس آنها در کلاس‌ها آغاز شود.

وی با بیان اینکه این جلسه بسیار موثر بود و بسیاری از آموزگاران همکاری خوبی برای اجرای این طرح داشتند، تصریح کرد: کلاس‌ شهر در ۱۵ محور و در مورد مهارت‌های شهروندی در حوزه محیط زیست، حمل و نقل، پسماند، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، احساس مسئولیت اجتماعی، آتش نشانی، فضای سبز است.

رضایی تاکید کرد: یکی از مزایای این طرح این است که در زمان تالیف کتاب سرفصل‌های مورد نظر در اداره شهروندی در اختیار کارشناسان و آموزگاران آموزش و پرورش قرار گرفت و نقش موثر و مفیدی در تالیف کتاب داشت.

وی عنوان کرد: تمامی بازی‌ها و عباراتی که به صورت مستقیم در کتاب‌های کلاس اول ابتدایی آمده بود مشخص و سپس بر اساس آن درس‌های مربوط به کلاس شهر تعریف شد، به عبارت دیگر زمانی که آموزگار به مبحث حمل و نقل در کتاب کلاس شهر می‌رسد در ابتدای درس اشاره شده که این مبحث در کدام کتاب از کلاس اول ابتدایی و در چه صفحاتی آمده است و معلم براساس درس‌های اعلام شده مبانی نظری و فعالیت‌هایی مثل بازی‌ها، قصه و شعر را تدریس می‌کند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی افزود: بنابراین بارگذاری اضافی شامل کتاب اضافه یا ساعت اضافه در سیستم آموزشی و پرورش انجام نشده است و براساس همان مفاهیم شهروندی کتاب‌های کلاس اول ابتدایی، مبانی نظری تشریح و سایر فعالیت‌ها از جمله بازی، شعر و قصه اضافه شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: زمانی که آموزگاران به بازی‌ها و عبارات مرتبط با مباحث شهروندی برسند از درس‌ها و فعالیت‌های کتاب شهر استفاده و این مباحث را به دانش آموزان تدریس می‌کنند، این از بزرگ‌ترین محاسن کلاس شهر و کتاب تالیف شده است.

رضایی گفت: دروس مندرج در کتاب شهر برمبنای ۱۵ درسی است که در کتاب آموزشی دانش آموزان ابتدایی وجود دارد و همکاران تا پایان سال هر هفته‌ یک مبحث را تدریس می‌کنند، کتاب شهر تکمیل کننده کتاب درسی است تا مطالب بیشتری در اختیار معلمان قرار داده شود تا آنان با استفاده از روش‎های تدریس خلاق مباحث شهروندی را به دانش آموزان منتقل ‌کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰ کلاس و ۴۰ مدرسه در شش ناحیه آموزش و پرورش به عنوان پایلوت این طرح را اجرا می‌کنند، تاکید کرد: کمیته‌ای از کارشناسان اداره کل آموزش وپروش و اداره شهروندی به صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهند تا سیاست‌های راهبردی را تعیین و بازخوردهای اجرای این طرح را دریافت کنند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی ادامه داد: کارشناسان این کمیته در مدارس حضور پیدا کرده و بر نحوه تدریس آموزگاران نظارت می‌کنند، از معلمان نیز درخواست شده تا در تکمیل و اصلاح این کتاب به اعضای کمیته کمک کنند تا با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، سال آینده کتاب شهر با رویکرد بهتری تجربه نگاری شود.

وی افزود: بر طبق تفاهم نامه چنانچه کمیته به این نتیجه برسد که طرح کلاس شهر طرحی موفق بوده است، سال‌های آینده تمامی کلاس اولی‌های شهر اصفهان تحت آموزش مهارت‌های شهروندی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه مدیر عامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اصفهان، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اهمیت طرح سخنرانی کردند.

کد خبر 393221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.