شهر برای حضور مستقل نابینایان مناسب‌سازی شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای حضور مستقل نابینایان در جامعه انجام شود، تجهیز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به سیستم هوشمند صوتی است تا وضعیت را به نابینایان اعلام کند و آنها بتوانند به راحتی از عرض خیابان‌ها عبور کنند.

محمد مسعود در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم زمینه‌سازی برای حضور مستقل معلولان در جامعه اظهار کرد: علیرغم انجام اقداماتی در این راستا و استفاده آنها از امکانات شهری، وضعیت شهر اصفهان برای استفاده توانخواهان به ویژه نابینایان مناسب نیست و نیاز به انجام اقدامات بیشتری در این زمینه داریم.

وی افزود: مشکلات زیادی برای حضور مستقل معلولان در جامعه وجود دارد؛ این اقدامات نباید صرفا به نصب کفپوش‌های برجسته که مخصوص حرکت نابینایان است، محدود شود.

مدیرگروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای حضور مستقل نابینایان در جامعه انجام شود، استفاده از سیستم‌های صوتی هوشمند در شهر، مانند تجهیز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به سیستم هوشمند صوتی است تا وضعیت را به نابینایان اعلام کند و آنها با تشخیص زمان عبور مناسب به راحتی از عرض خیابان‌ها عبور کنند؛ این طرح سال‌هاست در خارج از کشور اجرا می‌شود و نابینایان می‌توانند از طریق فرمان‌های گفتاری از خیابان‌ها و معابر گذر کنند.

وی ادامه داد: برای معلولانی که مشکلات حرکتی دارند هنگام تردد در شهر مشکلات زیادی وجود دارد لذا لازم است تا حد امکان از آسانسور و رمپ در ساختمان‌های عمومی که اختلاف سطح دارند، استفاده شود تا معلولان بتوانند به راحتی از این مکان‌ها استفاده کنند، در اتوبوس‌های شهری نیز می‌توان از رمپ استفاده کرد تا وسائل حمل و نقل عمومی برای معلولانی که از ویلچر استفاده می کنند قابل استفاده باشد.

مسعود با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در جامعه توسط رسانه‌ها گفت: در جامعه باید این فرهنگ عمومی ایجاد شود که همه افراد با توانخواهان حداکثر همکاری را داشته باشند و در صورت وجود امکانات مخصوص معلولان در مکان‌های عمومی، افراد عادی از آنها استفاده نکنند تا برای افراد نیازمند مشکلی به وجود نیاید.

کد خبر 393218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.