گردشگری بزرگترین تجمع برای انتقال پیام صلح جهانی است

دبیر اجرایی رویداد "اصفهان ۲۰۲۰" گفت: گردشگری بزرگ‌ترین تجمع افراد برای انتقال پیام صلح جهانی است و هیچ تجمعی نمی‌تواند خود را به این شدت با جامعه میزبان تطبیق دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیروز ارجمند، در نشست "بررسی نقش جامعه مدنی در گردشگری" با بیان اینکه امروز نهادهای مدنی از شکل نهادهای اجتماعی خارج شده است، گفت: امروز هیچ اتفاقی را در جامعه نمی‌توانیم رقم بزنیم مگر این که تاثیر رسانه‌ها را در آن ببینیم. گردشگری بزرگ‌ترین تجمع افراد برای انتقال پیام صلح جهانی است و هیچ تجمعی نمی‌تواند خود را به این شدت با جامعه میزبان تطبیق دهد.

وی با اشاره به فرآیندهای حوزه گردشگری تصریح کرد: در حوزه گردشگری دولت‌ها سیاستگذاری می‌کنند، اما سیاستگذارهای اصلی توسط مردم بومی آن منطقه اتفاق می‌افتد.

دبیر اجرایی رویداد "اصفهان ۲۰۲۰" افزود: گردشگری بدون حضور جوامع مدنی هیچ گونه پیشرفت و گسترشی نخواهد داشت. ابتدا باید ببینیم که جوامع بومی، گردشگر پذیر هستند یا خیر. در تحقیقاتی که در اصفهان انجام شده است ۶۳ درصد از مردم واکنش منفی به حضور گردشگران در اصفهان دارند باید شهر اصفهان را زیست پذیر و گردشگرپذیر کنیم.

ارجمند در خصوص نقش شبکه‌های اجتماعی در گردشگری گفت: نقش شبکه‌های اجتماعی در زمینه زیست پذیری شهر برای گردشگران بسیار پررنگ است. باید سمن‌ها را در قالب شبکه‌های اجتماعی تعریف کنیم. امروزه در مسیر جهانی و گردشگر پذیر شدن دچار یک تناقض بسیار بزرگ هستیم. آینده گردشگری جهان با ذهن‌گرایی شکل می‌گیرد. اگر ذهن عوام را به سمت ایده‌های تامین کننده آینده گردشگری ببریم می‌توانیم شاهد توسعه گردشگری باشیم.

گردشگری به سبک امروز یک مقوله مدرن است

همچنین در این نشست علیرضا روحانی، نایب رئیس شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار کرد: گردشگری به سبک امروز یک مقوله مدرن است؛ در جوامع گذشته با نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در زمینه گردشگری مواجه بودیم، اما در جامعه مدرن با نهادهای مدنی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه نهاد مدنی یک نهاد عام المنفعه و داوطلبانه است، تصریح کرد: این نهادها باید یک شبکه اجتماعی را همراه خود داشته باشد و به سمت تولید سرمایه اجتماعی بروند. یک نهاد مدنی موثر مجموعه‌ای است که فعالیت‌های عقلانی و مستمر داشته باشد. گاهی گروه‌های مردمی به صورت داوطلبانه فعالیت‌هایی خودجوش مانند کمک به مردمی که گرفتار بلایای طبیعی شده‌اند انجام می‌دهند، اما این فعالیت‌ها مبتنی بر احساسی بوده و به دلیل عدم استمرار نمی‌توان نام آن‌ها را نهاد مدنی گذاشت.

روحانی گفت: در جوامع گذشته اقتدار و قدرت در دست حکومت ها بوده است و مردم را به سمتی که به نفع حکومت بود هدایت میکردند، اما امروزه جوامع مدرن اقتدار لازم را کسب می‌کند. در واقع حکومت‌ها به سمت از دست دادن اقتدار می‌روند و اگر نهادهای مدنی مدرن نتوانند اقتدار لازم را بیابند کشورها به سمت فروپاشی می‌روند.

وی افزود: در کشور ما نهادهای مدرن از دوران مشروطه قدرت یافتند، اما یک سال پس از تشکیل این نهادها فروش نفت در کشور رونق یافت و این اقتدار به دولت برگشت از همین رو نهادهای مدنی قدرت خود را از دست دادند. مسئله‌ای که امروز باعث ناراحتی است این است که جامعه ما به سمتی می‌رود که برای اصلاح و نقد فعالیتی انجام نمی‌دهیم و فقط شکایت می‌کنیم برای همین نمی‌توانیم انتظار تغییر و انفاقات مثبت را داشته باشیم.

نایب رئیس شورای هماهنگی سمن های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در خصوص تقسیم بندی سمن‌های گردشگری گفت: سمن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته نخست  گردشگر فرست است که خواست آموزش برای فرستادن گردشگر را دارد و دسته دوم سمنهای مرتبط با گردشگر پذیری است. این دو دسته باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. امروزه فضا برای فعالیت مدنی فضایی مطلوب است و دولت از این مقوله حمایت می‌کند.

کد خبر 393192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.