توانبخشی ورزشی؛ شیوه‌ای موثر برای بهبود بیماران قلبی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ورزش‌کردن به بهبود سلامت قلبی افراد مسن کمک زیادی می‌کند و بر روند استقلال و کیفیت زندگی بیماران تاثیر مثبت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی، دلیل اصلی مرگ و میر بسیاری از زنان و مردان در سراسر جهان است. عملکرد قلب با افزایش سن تغییر می‌کند؛ بنابراین افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از افراد جوان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. موسسه ملی کهنسالی (National Institute on Aging) اعلام کرده است که بیماری قلبی، عامل اصلی ناتوانی افراد است، به گونه‌ای که هرچه افراد مسن‌تر باشند، خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیز در آن‌ها بیشتر می‌شود.

چنین افرادی معمولا پس از وقوع یک حادثه قلبی، توانایی جسمی خود را بسیار سریع از دیگران دست می‌دهد؛ بنابراین افراد مسن باید بیشتر از بقیه فعالیت فیزیکی داشته باشند. به گفته پژوهشگران ورزش‌کردن باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب و استرس در بیماران می‌شود. همچنین با انجام فعالیت‌های ورزشی، وزن اضافه که به قلب افراد فشار وارد می‌کند نیز کاهش می‌یابد.

گروهی از محققان فرانسوی به منظور مقایسه واکنش جوانان و افراد پیر نسبت به برنامه توانبخشی قلب، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۷۳۳ فرد را که در طی سه سال در ۲۵ جلسه برنامه توانبخشی ورزشی شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران این افراد را بر اساس سن‌ آن‌ها به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول را افراد زیر ۶۵ سال، گروه دوم را افراد بین ۶۵ تا ۷۹ سال و گروه سوم را افراد بالای ۸۰ سال تشکیل می‌داد.

این سه گروه  از نظر جسمی و روانی مورد بررسی قرار گرفتند و مواردی مانند اضطراب و افسردگی نیز در آن‌ها ارزیابی شد. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ورزش‌کردن علاوه بر اینکه برای سلامت قلب افراد مسن سودمند است، علائم افسردگی را نیز در آن‌ها کاهش می‌دهد. به گفته محققان توانبخشی ورزشی بر روند استقلال و کیفیت زندگی بیماران تاثیر مثبت خواهد گذاشت. آن ها امیدوار هستند با توجه به نتایج این مطالعه بیشتر از قبل افراد مسن را به مراکز توانبخشی رجوع دهند و آن‌ها را تشویق کنند تا از نظر جسمی فعال‌تر باشند.

نتایج این مطالعه در مجله کانادایی Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 393175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.